D
|
ávid
királyságát megerősítette az Úr, hibái ellenére is (1Krón 14,1-17). Nem könnyű
ezt az új helyzetet megélni, eddig egyszerű emberként szolgálta az Urat, most
Isten népének vezetőjeként az élen kell állni.
A hatalom, a kiemelkedő pozíció mindig veszélyes, nem könnyű jól
megélni. Dávid is keresi önmagát, környékezi a másokhoz való igazodás. Ez a házasság terén látszik igazán, még több
feleséget vesz. Nem viszi az Úr akarata, igéje elé ezt a kérdést. Ahogyan a
pogány királyok cselekszenek, ő is aszerint cselekszik. Nagy kísértés ez ma is,
vannak területek, amiket nem az Úr szava szerint, hanem a szokások szerint
intézünk. Különösen a férfi nő kapcsolat problémás. Többen gondolják, ezt a
kérdést kézbe veszik, nem engedik Istent beleszólni, majd ők megoldják. Pedig a házasság nem kísérleti telep, a
lényege együtt szolgáljuk, dicsérjük az Urat. Igen Ő a házasságunkat, családi
életünket is ajándéknak adja, és a Neki való szolgálatra szánja. Urunk hatalma, szeretete és irgalmassága
családi életünk által akar mások előtt is ragyogni. Dávidnak sok energiáját
elveszi majd az ebből a sok házasságból származó gyermekek konfliktusa. Bukása
és a nagy vétke is a női nemhez kapcsolódik. Vigyük ösztöneinket is Isten
szavának és erejének fegyelme alá.
Amikor Dávid egész Izráel királya lesz, az ellenség is mozgolódik,
elkezdi komolyan venni. Sátán nem vesz mindjárt komolyan, úgy gondolja nem
jelentünk veszélyt rá, de amikor valaki éli, vagyis komolyan veszi az Úr
szavát, veszélyt jelent a számára, és támadásba lendül. A filiszteusok úgy
gondolják, eleget királyoskodott Dávid, helyre kell őt tenni, lássa meg ki az
Úr Kánaán földjén. Amikor az Úr Jézus a
Jordánban bemerítkezett, majd elhangzott az Atya szózata, a sátán azonnal
megjelent. És kísértette Őt a pusztában.
Most kiderül, Dávid mennyire bízik az Úrban, szembe mer e fordulni a
filiszteusokkal, vagy behódol nekik. Dávid, nem hódol be, felismeri, eljött a
szabadulás ideje. Isten népe élhet az Úr akarata szerint, lehet szabad minden
elnyomás alól. Azonban a király nem a maga erejére, bölcsességére épít, hanem
megkérdezi az Urat. Nem a mindenáron való harc vezeti, hanem összhangban kíván
lenni Isten akaratával. A trónon is és a csatatéren is Istenre hagyja a
vezetést. Dávid nem független uralkodó, ő Istentől függ, és ezen nem is kíván
változtatni. Tudja saját élete és népe sorsa is az Istennel való kapcsolattól
függ. Ha élő a kapcsolat, áldásokat élhetnek meg.
Dávid tehát kérdez, és előre kérdez, a válasz pedig nem marad el. Isten
akarata, hogy vonuljon ki a filiszteusok ellen. Mivel engedi magát tanácsolni,
győzelmet arat, de ezt nem magának tulajdonítja, hanem úgy látja, Isten hatolt
át ellenségein. Fontos momentum, hogy a győzelem után az otthagyott bálványokat
elégetteti a király. Az ellenség által elhagyott arany szobrocskák mindig
veszélyt jelentenek, Dávid azonban nem enged a kísértőnek, nem az értékre
figyel, hanem azt látja, bálvány és nem tartja meg. Így számoljunk fel mi is
minden bálványt, ne csábuljunk el a csillogásuktól, mert nem képesek segíteni.
Egyedül a mi Urunknak van hatalma.
A filiszteusokat más fából faragták, nem roppannak össze egy vereségtől,
és nem adják fel, hanem ismét próbálkoznak. Jó látni, a korábbi győzelem
ellenére nem rutinból kezeli a helyzetet a király, hanem újra Isten elé áll és
Őt kérdezi. Istentől kéri el a taktikát.
A korábbi győzelmek ne tegyenek rutinossá, hanem mindig járuljunk az Úr
elé, kérdezzük Őt, kérjük el a taktikát. Dávid feladata figyelni Istenre, és az
előtte haladó Urat követni. Figyeljünk
mindig Urunkra, Ő előttünk megy. Dávidnak meg kell várni az Urat, figyelni kell
a lépések zajára, majd akkor vonulhat a filiszteusok ellen. Ez a nehéz, ez az
akkor, mert addig várni kell, és Dávid vár. Nem kapkod, nem félti hírnevét,
bízik az Úrban. Saul azért bukott el, mert nem várt Istenre az utolsó
pillanatig. A türelmetlenség megnehezíti életünket, vereségekbe, bukásokba
hajt. Várjunk türelemmel az Úrra.
Eddig Jézust követték a tanítványok, Vele voltak, látták tetteit,
hatalmának megnyilvánulását (Lk 9,1-17). Mondhatnánk tanultak, most azonban
eljött számukra is a gyakorlat ideje. A tanítványok nem ülhetnek állandóan az
iskolapadban, hanem vizsgázni is kell. Meg kell mutatni, jól elsajátították az
anyagot. Mintha mi mindig csak tanulni akarnánk, és olyan nehezen vesszük
észre, már rég vizsgaidőszak van. El jön
a gyakorlat ideje, mindenkinek az életben kell megvalósítani mindazt, amit az
igéből megértett. Isten országa nem
elmélet, hanem gyakorlat. Pál apostol ezt így mondja, nem beszédben áll az
Isten országa, hanem, erőben. Ezt az erőt kell felmutatni, bele élni a világba.
Az a feladatuk, hogy Isten országát hirdessék, és annak erejét
közvetítsék a bűnökkel, betegséggel terhelt emberek felé. De a bűn és betegség felettii hatalom, nem a
maguk terméke, Jézustól kapják. Tehát az Úr jól felkészít őket, és nem
fegyvertelenül küldi csatába az övéit.
A tanítványok útra keltek és hirdették az evangéliumot mindenütt, ilyen
egyszerű ez. Nem gondolták, hogy már korszerűtlen és ezért a világhoz kell
igazodni, hanem vállalták, amit a Mester rájuk bízott. Az evangélium mindig
korszerű marad, soha nem jár el felette az idő, nem kell modernebb eszközökre,
módszerekre lecserélni. Vállaljuk mi is, mert ma sem ad más győzelmet,
életváltozást és üdvösséget, csak az evangélium.
Amikor visszatérnek, Jézus félre vonul velük, de a sokaság utánuk megy.
És Jézus foglalkozik velük. Tanítja őket Isten országáról, ez fontos, meg kell
ismerni isten országát. Jézusra bízva az életünk Isten országába kerülünk
bele. De ezt az országot meg kell
ismerni, mert nem úgy működik, mint a földi országok.
A következő esemény is Isten országa működését mutatja be. A
legfontosabb, Isten a királya, és mindig kézben tartja a történéseket, Őt semmi
sem lepi meg, mindig tudja, mit akar tenni. Ez nem így van a tanítványokkal,
zavartak, kapkodnak, még Jézusnak is megmondják, mit tegyen. Úgy tüntetik fel,
hogy ők nagyon értenek mindenhez. Mintha csak magunkat látnánk. Úgy teszünk,
mintha Istennek is tőlünk kellene tanulnia. Néha a szakkönyveink, az
igehirdetéseink is ezt sugallják, mi magyarázzuk meg Istennek miért és hogyan
történtek a dolgok. Bizonyára rácsodálkozik némely tudományos műre, amely Neki
is elmagyarázza, miért nem tehette Ő meg azt a csodát, amit a Biblia leír.
Jézus azonban visszautal, és azt mondja, itt én parancsolok, ti adjatok
nekik enni. Ők zavarba jönnek, hebegnek, mert csak ezt tudunk, játszani az
okost, majd hebegünk, amikor Jézus azt kéri, na most mutassuk meg mire vagyunk
képesek. Most zavartak, mert nem okoskodásra, hanem Jézusba vetett hitre van
szükség. Nem az a lényeg, mink van, hanem az, jelen van Jézus, Ha Ő jelen van,
nincs gond, Ő majd megoldja. Mert az Ő számára a kevés is elég.
Isten országa hálaadással működik. Köszönd meg, amid van, adj érte hálát,
a többit pedig bízd rá! Jézus kezében a kevés megsokasodik. Tehát add Jézusnak,
amid van, adj hálát, és a többit majd meglátod! Jézus mindig a meglévő keveset
használja ki. Abból indul el, ami van. Nem arra vár, hogy sok legyen, jöjjön a
támogatás, hanem ami van, azzal kezdi, és megmutatja, elég, sőt marad is. Ami nekünk kevés, az az Úr kezében elég, sőt
marad, holnapra is. Fontos még látni, nemcsak evés van, hanem a maradék
összeszedése is. A tanítványok rendet hagynak maguk után. Jézus nem mással
rakatja rendbe a terepet. Isten a rend Istene.
Ó, SION, ÉBREDJ, TÖLTSD BE KÜLDETÉSED!
1.
Ó, Sion, ébredj, töltsd be küldetésed!
Mondd a világnak: hajnalod közel!
Mert nem hagy az, ki népeket teremtett,
Senkit sem éjben, bűnben veszni el.
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
2.
Lásd: millióknak lelke megkötözve
Rabláncként hordoz sötét bűnöket;
Nincs kitől hallja: Megváltónk keresztje
Mily gazdag élet kútja lett neked.
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
3.
Mondd minden népnek: elveszett juháért
Mit tett a Pásztor, csodás szeretet!
Földig hajolt a kárhozott világért,
S meghalt alant, hogy élhess odafent.
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
4.
Küldj fiaidból, akik nem hiába
Élvezik kincsed: hirdessék szavad;
Öntsd lelked értük győzelmes imába:
Mindent, mit adtál, Krisztus visszaad!
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
5.
Ő visszajön, Sion, előbb, mint véled,
Fölfedi titkát minden szív előtt!
Egy lélekért se érjen vádja téged,
Hogy temiattad nem látta meg Őt!
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése