A
|
Bírák könyve azzal a többször is elhangzott
megállapítással zárul: „Abban az időben nem volt király Izráelben: mindenki
azt csinálta, amit jónak látott” (Bír 21,1-25). Azonban nem ez volt a fő
probléma, hanem a könyvet figyelve inkább az, hogy úgy éltek, mintha Isten nem
volna jelen. Ennek a korszaknak a nyomorúsága: nem engedték, hogy Isten
uralkodjon fölöttük. Eljön az idő, amikor a királyságnak is meglesznek a maga
problémái. Akkor majd a gonosz és
bálványimádó királyok miatt fognak az Úrhoz kiáltani. Tehát nem a király hiányából fakadnak a
gondok, mert Isten az Ő királyuk. Azonban ők nem akarják Isten uralmát. A
pogány népek társadalmi berendezkedése után vágyakoznak, az jelenti a mintát,
és nem az Urat tartják oltalmuknak. De hogyan is állok én ezzel a kérdéssel, ki
az én királyom? Isten vagy a világ? Kire
figyelek a mindennapokban?
Izráel fiai a
saját értékítéletük szerint cselekszenek. Azt teszik, amit jónak látnak, és ők
a kiirtást, a bosszút látták jónak. Még Jábés-Gileád lakóit is kardélre
hányják, mert nem mentek velük a bosszúhadjáratba. Nem keresték, mit lát jónak
az Úr, hanem a saját indulataik vitték őket előre. Úgy gondolták, amit ők jónak
tartanak, az az Úr előtt is jó. Azonban ez nem mindig van így. Ezért szükséges
az igét kézbe venni és keresni Isten akaratát, mi az, ami jó, ami neki tetsző és
tökéletes, ahogyan Pál apostol is írja (Rm 12,2). Olyan könnyen eltévedünk és Istenre vetítjük saját elképzelésünket. Azonban még időben kereshetjük Őt, az
ige elérhető, mi már gondolkodhatunk felette, tanulmányozhatjuk, és imádságban
kereshetjük Urunk akaratát.
Utólag
próbálják korrigálni ezt az elkapkodott, dühből végrehajtott tettet. Az oltár
építése jelzi, hogy nem nyugodt a szívük, nincs békességük. A Bibliának az a csodálatos üzenete, hogy békétlen
szívünket Hozzá vihetjük. Isten nem fordul el a bűnöstől, ha megbánja vétkét,
és elismeri felelősségét, új lehetőséget kap Tőle.
A
meggondolatlan tetteknek nehéz a következményeit elhárítani. Nemcsak
elpusztították Benjámint, hanem még esküvel is nehezítették a helyzetet.
Mennyire kemény is a szívünk, olyan, mint az útfél. A gonosz jól letaposta,
nehogy Isten szava és Lényének hatása munkálkodjon benne. Lássuk meg, hogy kemény
szívet örököltünk, de erre nem lehetünk büszkék, de van megoldás: Isten igéje át
tudja formálni, az Úr szava megműveli, jó és termő földdé formálja. Jézus úgy
beszélt magáról, mint magvetőről, az ige az Ő eszköze. Nem töri fel durván a
kemény talajt, hanem hinti az igét, és bízik benne, hogy az majd elvégzi a maga
munkáját. Urunk nem türelmetlen, kivárja, amíg célhoz ér szava. Mi
türelmetlenek vagyunk, azonnal szeretnénk eredményt látni. De Isten országában
nincs türelmetlenség és teljesítménykényszer.
A Szentlélek
leszállt Jézusra, ám ez nem jelenti azt, hogy földi élete diadalmenet (Lk
40,1-13). A Lélek nem palotákba, az élet
csúcsára viszi Jézust. Emberi szempontok szerint nem felfelé ívelő pályára áll,
nem mondhatjuk, most már egyre feljebb ível a karrierje. Jézust a Lélek a
pusztába viszi, mert nem azért jött, hogy megmutassa, hogyan lehet csúcsra
kerülni. Az Úr nem az emberi élet magaslataira akar elvezetni, hanem az Atyával
való kapcsolat magaslatára és az örök életbe.
Az Atya
szándéka szerinti életformára azonban fel kell készülni, és ez megy végbe a
pusztában. Nem luxuskörülmények közt készül, hanem távol a világ zajától.
Nincsenek jelen újságírók, nincs tele vele a média, csendben, elrejtettségben
hangolódik Istenre, és egyezteti Vele a programot. A napi megpróbáltatások után
nem vonul kényelmes szállodába, nem, hanem mindentől távol tartja magát, és a
testét is szolgálatra alkalmassá teszi. Jézus
uralkodik vágyai és önmaga felett.
Ha a
nyilvánosság nincs is jelen, ott van a sátán, és megpróbálja az Urat.
Tevékenysége alatt derül majd ki, alkalmas-e arra a feladatra, amire az Atya
elküldte. Tulajdonképpen Isten így méri fel a Fiú állapotát.
A tanítványi
élet nem diadalmenet, nem dicsőségről, sztárságról szól, hanem felkészítés.
Isten megpróbálja a hitünket, megnézi, milyen állapotban vagyunk. Valóban azok
vagyunk-e, mint akiknek mondjuk magunkat. A legjobban a próbák idején derül ki,
kik is vagyunk. Amíg süt felettünk az ég és lubickolunk az élet kellemes
hullámaiban, hívőknek látszunk, nincs is semmi gond. Ragyog az arcunk, sugárzik
belőlünk az életkedv. De mi látszódik, amikor beborul az ég, gyülekeznek a sötét
felhők, szaggat a vihar? Akkor is megvan a békességünk és kapcsolatunk
Urunkkal? A próbákban is hűségesek vagyunk, vagy hamar elveszítjük türelmünket?
Az ördög nem
csapja össze a munkáját, Jézust kitartóan ostromolja, minden fontos területen
próbálkozik. Kenyérgyárossá akarja
fokozni, mert így népszerű lehet, sőt, könnyen azzá válhat, akinek mondja magát.
Ha ingyen oszt kenyeret, és könnyűvé teszi a megélhetést, ha kenyeret ad a
népnek, királlyá választják. Amíg ezt biztosítja az embereknek, trónja
biztonságban lesz. Azonban Jézus ezt elutasítja, és rámutat: az ige is
táplálék. Nem elég csak kenyeret fogyasztani, nem elég csak a testet táplálni,
Isten szavára is szükségünk van, és Ő az igét hirdeti. Akkor is, ha ezért töviskorona jár. Mit választok: a kenyeret vagy az igét? A trónt vagy a
töviskoronát?
Az ige
táplálék az Úr számára, Benne van, ez élteti, és hiába próbálkozik sátán is a
Bibliára való hivatkozással, Jézust nem lehet megtéveszteni. Jézus az Atyát is
ismeri, nem csak a szöveget. Bármit
kínál a sátán, Jézus nem borul le előtte. Ma is így próbálkozik, kínál mindent,
amit csak tud, és bizony, sokan elfogadják ajánlatát. Vonzó a hatalom és a gazdagság, és nem látják
meg, hogy közben rabszolgákká válnak. Mert az igazi szabadság az Úr követésében
valósul meg. Mondj nemet a kísértőnek, mert a Szentlélek által lehetséges.
Sátán pont azt akarja elhitetni, hogy neki nem lehet nemet mondani. De ez nem így
van. Jézussal a szívünkben képessé válunk nemet is mondani. Magunkban ez nem
sikerül, de Vele igen. Az ige ismerete
segít a gonosszal szembeni ellenállásban. Az Úr szava mindig biztos talaj, de
ehhez rendszeresen forgatnom kell, mert csak a szívünkben és értelmünkben
jelenlévő igét tudjuk alkalmazni.
HA SÁTÁN
KÍSÉRT
Ha sátán
kísért, azt mondom
nem, nem,
nem!
Ha sátán
kísért, azt mondom
nem, nem,
nem!
Ha sátán
kísért, azt mondom
menj tõlem,
mert egy az én királyom:
Jézus!
Ha Jézus
szólít, azt mondom
itt vagyok!
Ha Jézus
szólít, azt mondom
itt vagyok!
Ha Jézus hív,
hogy kövessem
indulok, mert
egy az én királyom:
Jézus!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése