T
|
etteinknek,
beszédünknek következménye van (1Krón 21,14-22,1). Ezzel szembesül Dávid is,
pedig lett figyelmeztetve, mert az Úr mindig szól. Ott van övéi élete mellett
és terelgeti őket. Azonban gyakran egy másik ember, az igehirdető, vagy egy
testvér által szól. És ezért nem vesszük
Isten szavának, különösen, amikor mást mondanak, mint amit elterveztünk. Dávid
sem ismerte föl Jóáb szava mögött az Istent, így azután szembesülnie kellett a
következményekkel. Ezek, nemcsak számára voltak fájdalmasak, hanem az egész népre
hatást fejtettek ki. Hetvenezer ember halt meg, borzasztó milyen hatása van a
bűnnek, amely most engedetlenség által nyilvánult meg. A legtöbbször a bűn az
engedetlenséget használja eszközül, mert nem szeretünk engedelmeskedni. Mi
szabadságot akarunk, és úgy gondoljuk, az engedetlenség a szabadság. Akkor
érezzük szabadnak magunkat, ha senki nem szól az életünkbe, még Isten sem. Így
azután a szavát sem vesszük komolyan, nem cselekedjük. Ez a mi bajunk, olvassuk
ugyan az igét, de nem tesszük, nem úgy olvassuk, hogy az életté váljon.
Az Úr sokkal érzékenyebb az emberi gondokra, a szenvedésre, tragédiára,
mint mi. Bánkódni kezdett, pedig Dávidnak kellett volna bűnbánatot tartani. Az
ő szívének kellett volna fájni azért, ami történt. Urunkat megrendíti a bűn következménye,
mert Ő nem a halált, hanem az életet akarja, ezt kínálja nekünk. Fogadjuk el ma
az életet, engedjük, hogy fájjon a bűn, és tegyünk róla vallást Isten
előtt. Ő kész megbocsátani, kész
eltörölni a bűnt, és új kezdést lehetővé tenni.
Isten nem csak bánkódik, jaj, mi is történt, hanem cselekszik. Azt
mondja: Elég! Csodás tulajdonság, ki tudja mondani, elég. Gyakran ez a mi
problémánk, képtelenek vagyunk ezt a szót kimondani, és belemerülünk,
vágyainkba, szenvedélyeinkbe. Azért
válunk rabokká, mert nem tudjuk ezt kimondani, elég, nem megyek tovább ezen az
úton, hanem visszafordulok. Igénk
rádöbbent, magunktól képtelenek vagyunk erre, de az Urat segítségül
hívhatjuk. Ő megkönyörül, és képessé
tesz akarata cselekvésére.
Amikor meglátja a király a pusztító angyalt karddal a kezében, megretten
és arcra borul az Úr előtt. Most jut
bűnbánatra, most méri fel tettének súlyát, és jut bűnbánatra. Már nem keres más felelőt, nem is hárítja
Istenre sem, hanem kimondja, én vagyok az, aki vétkeztem. Ez a gyógyulás útja, amikor nem keresek
felelőst, nem menekülök, hanem meglátom, én vétkezte. Dávid felismeri és
Vállaja a felelősséget az Úr előtt. Ez az igazi bűnbánat, magát teszi
felelőssé, és kész vállalni Isten ítéletét. Nem másokat akar büntetni, hanem
oda áll az Úr elé és kéri, az Úr őt büntesse meg. Ahogyan Péter is kimondja majd később, menj
el tőlem Uram, mert, bűnös ember vagyok. Amit korábban jónak látott, arra most
azt mondja, nagy gonoszság. Isten
közelében másképp látjuk dolgainkat, ami korábban dicsőségnek számított, most
gonoszság. Mi már ismerjük Isten drága kegyelmét és tudjuk, Urunk átvállalta a
büntetést, ezért nem kell Dávidnak és nekünk sem a büntetést elhordozni, mert
az Úr Jézus a kereszten elrendezte.
Dávidnak, a királynak, akinek a szavát szolgahad, és alárendeltek serege
lesi, újra meg kell tanulnia az engedelmességet. Mindent aszerint kell cselekednie,
ahogyan Isten üzeni neki. A hívő élet lényege az engedelmesség, minden probléma
gyökere pedig az engedetlenség. Oltár kell állítani, de nem ott és ahol ő
karja, és nem is úgy ahogy Dávid eltervezi, ebben is Istenre kell figyelni. Az
istentisztelet is akkor jelent áldást, ha figyelünk az Úr szavára, ha nem
magunkat akarjuk megvalósítani, hanem mindenben az igéhez igazodunk. A kivont
kard is ösztönzi Dávidot. Olyan szomorú, hogy van amikor erre van szükség, mert
ha nincs baj az életünkben, ha nem lebeg felettünk az ítélet kardja, lazítunk.
Próbán megy keresztül Dávid, megúszhatná olcsón ezt az ügyet, ha ez lenne
a célja. Nem olcsón akarja megúszni, hanem kegyelmet szeretne nyerni. Rendezni
akarja a dolgokat Istennel és tudja, ennek ára van és ezt vállalja. Nem a más
költségén rendezi el a vétket, hanem a sajátján. Mert csak azaz ajándék, ami
nekem kerül valamibe, amit én adok. Hányszor vagyunk úgy, hogy amit mástól
kapunk, azt adjuk istennek, és így tulajdonképpen mi meg sem éreztük. Dávid
felismeri, ez nem lenne helyes, és ő nem akar ingyen kapott áldozatot
bemutatni.
Dávid most nem mer az Úr elé állni, pedig állhatna, mert amikor alázattal
kérdezni akarunk, nincs ok a félelemre. Most sem az volt a baj, hogy kérdezett,
hanem pont az ellenkezője, nem kérdezte meg az Urat, és nem hallgatott arra
sem, amit Jóáb által üzent neki. Bátran kérdezzünk, de mindig előbb, mint ahogy
cselekszünk.
Mennyire félreértjük Jézust, amikor földi ügyeink kibogozására,
igazságtételre akarjuk felhasználni (Lk 12,13-32). Ő nem a másik embert, aki
nincs jelen, akarja rendre utasítani, hanem mindig azt kívánja formálni, aki
Vele szemben áll. Ezt az embert és a
tanítványokat akarja új látáshoz segíteni. Mert nem a törvény, az ítélet hoz
változást, hanem ha én másképp látom az ügyet, ha más szemmel tekintek ezután
azokra a dolgokra, amelyek eddig annyira fontosak voltak.
Minket akar arra a felismerésre elvezetni, hogy ennek a világnak minden
kincse sem ad életet, a vagyon sem tart meg.
A bőség sem teszi jobbá az életünket, sőt azt látjuk, hogy a jólét
inkább árt, mint használ. Elvon az Úrtól, mert a pénzben, a saját
lehetőségekben bízunk, úgy érezzük, nincs Istenre szükségünk. Aki így
gondolkodik, az Jézus szerint bolond. Mert pénzzel nem lehet üdvösséget
szerezni, és a jólét, nem közel visz Istenhez, hanem gyakran eltávolít tőle, és
egymástól is. Már nem éhezzük az igét, Urunk közelségét, nem vágyunk minél több
időt Vele lenni, a perifériára szorul. Ennek következtében meglazulnak
kapcsolataink is.
A példázatban szereplő gazdag ember Jézus szerint, bolond, mert a pénz
itt marad, és általa nem vásárolható meg az üdvösség. Mert ingyen kegyelemből
van üdvösségünk, és ez Isten ajándéka (Ef 2,8). A világ megdicsérné ezt az
embert, fantasztikus vállalkozó, csodásan előrelátó, bölcs. Igen ez a fejlődés,
lerombolni a régit és mindig újat és nagyobbat építeni. Még többet termelni, és
még többet fogyasztani. Azonban az Úr másképp látja, és érdemes lenne mindig
megkérdezni, Uram, Te hogyan látod?
Előtted is ilyen fantasztikus ez a terve? Te is azt mondod, halmozz,
fogyassz, költs?
Mi van a lelkünkkel? Mert a világi javak nem elégítik meg. Csak egyedül
az élet kenyere és vize táplál, és végzi el, hogy a lelkünkben ne legyen
üresség. Törődjünk a lelkünkkel, a lelki dolgokkal, szánjunk rájuk több időt,
int amennyit eddig fordítottunk. Legyünk Istenben gazdagok, ne magunknak
gyűjtsünk, még lelki dolgokat sem, hanem azért, hogy adjuk tovább. Mi szeretünk
magunknak gyűjteni, pedig nem kell gyűjteni, mert van Atyánk, Aki gondoskodik
rólunk. De nem előre, hanem mindennap, Ő a mindennapi szükségletünket adja meg
a számunkra.
Rámutat az Úr ismét, az értékünkre. Bár látnánk meg, értékesek vagyunk
Neki, és ez adjon békességet, mert azt jelenti, az értékről gondoskodik. Ha
törődik a madarakkal, a mező füvével, mennyivel inkább velünk. Legyen ma is
előttünk, amikor az aggódás, a félelem akar belopakodni szívünkbe, és azt
susogja, mi lesz velünk, az Úr szava: mennyivel inkább öltöztet az Atya
titeket. Mennyivel inkább, ezért nem kell nyugtalankodnunk, mert a világ pont
ezt teszi. Az Atyában bízó, az aggodalommentes élet az igazi bizonyságtétel.
Megmondja az aggodalommentes élet receptjét, keressétek először Isten
országát és igazságát. Ezt bizony nagyon tudjuk, ez az ige már a könyökünkön
jön ki, de valóban így van? Tényleg Isten országa az első számunkra? Ha így
lenne, nem aggódnánk, nem idegeskednénk semmi miatt, hanem hálaadással tárnánk
fel az Úr előtt, és aztán végeznénk Isten országa dolgait, abban a
bizonyosságban, a többit elvégzi az Úr. Ne
feledjük a tanácsot, inkább keressétek először az Isten országát. Amikor el
akar ragadni a világ, a munka lendülete, jusson eszembe ez, inkább Isten
országát keressem, és ami nem azt viszi előre, ami akadályoz benne, azt hagyjam
hátra nyugodtan. Ha így teszem, megtapasztalom a ráadást is.
HAGYJAD az Úr Istenre Te minden
utadat
1. HAGYJAD az Úr Istenre Te minden utadat, Ha bánt szíved keserve, Ő
néked nyugtot ad. Ki az eget hordozza, Oszlat felhőt, szelet, Napját rád is
felhozza, Atyád ő, áld, szeret.
2. AZ ÚRRA bízzad dolgod: Könnyebbül a teher; :/: Ezer baj közt is
boldog, Aki nem csügged el. Minek a gond, a bánat? Mit gyötröd lelkedet? Az
Istent kérjed, várjad, S megnyered ügyedet.
3. A TE irgalmasságod Van rajtam, Istenem, :/: Te jól tudod, jól látod,
Hogy mi használ nekem. Sorsomat úgy intézed, Amint te akarod; Bölcs a te
végzésed, Ha áld, ha sújt karod.
4. UTAD van számtalan sok, Uram, és eszközöd; :/: Reánk is szent áldásod
Bőséggel öntözöd. Művednek akadálya, Szünetje nincs soha; Úgy téssz, amint
kívánja Gyermekeid java.
5. BíZZáL, bánatos lélek! Mit bánt a bú, a gond? :/: Él még, ki annyi
vészek Torkából már kivont. Bajaidból kiment ő, Szűnnek keserveid; Rád még a jó
Teremtő Víg napot is derít.
6. ŐBENNE vesd halálig Jó reménységedet: :/: Ő biztos révbe szállít A
bajból tégedet. Bár késik a segítség És nem találsz vigaszt: Eloszlik gond és
kétség Előbb, mint véled azt.
7. Ő MEGCSELEKSZI végre Velünk
azt, ami jó; :/: Ösvényünk erőssége Te vagy, Mindenható! Bár nehéz földi
pályánk, Könny lepi és tövis, De örök pálma vár ránk: Utunk a mennybe visz.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése