E
|
lkészült a
templom, és ezzel lezárult egy korszak (2Krón 6,1-11). Izráel végérvényesen
letelepedett, néppé formálódott. Ezen a földön fognak lakni, ezen, amit
Istentől kaptak. A kőből épült templom
jelzi: vége, teljesen vége a vándorlásnak, a helykeresésnek, most már újfajta,
helyhez kötött életet élnek, néppé válnak. Eddig szent sátorban zajlott az
istentisztelet, a sátor hordozható volt, különösen a pusztában élték át, hogy
amikor Isten elindult, összecsomagolták a sátort is, és úgy mentek tovább. A
templom jelzi, nem kell már a szenthelyet tovább vinni, mert Isten is velük
marad. Az új kultuszhely által Isten mindig megközelíthető lesz, nem kell
vándorolni, hanem most már mindig a fővárosban kereshetik fel. Isten népe formálódik, növekedik hitében
és életformájában. Isten növekedésre hívott el minket, és mivel Ő velünk van,
igéje által hallhatjuk szavát, minden adva van ehhez.
Salamon a nép elé áll és áldást mond. Szíve tele van örömmel, és ezt
megosztja népével. Először Istent áldja és magasztalja, tisztában van azzal,
hogy az az építkezés Isten akaratából történt. Isten az, Aki őt kiválasztotta,
Neki köszönhet mindent. Jó, ha életünk
eredményei mögött felismerjük Urunkat, meglátjuk, hogy Tőle kaptuk a lehetőséget és a
képességet is. A király az Urat mint ígéreteit beteljesítő Istent látja. Ez
jó, mert így világossá válik, hogy az Úr más, mint mi. Benne meg lehet bízni,
mert nem csak ígérget, hanem amit mond, azt meg is cselekszi. Mi hányszor nem
jutunk tovább az ígéretnél, de Isten minden ígéretét beteljesíti. Van, ami már
végbement, és van, ami ezután fog megvalósulni. Mi már előrébb vagyunk, mint
Salamon, hiszen mögöttünk van a legnagyobb ígéret beteljesedése, Isten elküldte
a fiát, a Krisztus megérkezett. Bár
mindnyájan meglátnánk ez, mert Vele minőségi változáson megy keresztül az
életünk.
Salamon előtt megerősíti az Úr, hogy Dávid akart templomot építeni, és
ezzel jót akart, azonban Isten nem neki, hanem Salamonnak szánta ezt a munkát. Ebből
látjuk, hogy mindig fontos meggyőződni arról, mit is akar velem az Úr. Nem elég abból kiindulni, jó terveim vannak,
hiszen jót tervezett Dávid is. Még a prófétának is azonnal megnyerte a
tetszését az elképzelés, de Isten nem akarta. És mindig ez a lényeg: mit akar
Isten. Ne arra figyeljünk, mit akarok én, mit vár a környezet, és mit szólnak
majd hozzá, hanem legyen kérdés: Isten is akarja-e, hogy én azt megtegyem?
A Jerikóban történtek és Jézus beszéde nagy váradalmat okozott (Lk
19,11-27). Az emberek úgy gondolták, eljött Isten országa. De számukra ez még
mindig a nemzeti felszabadulást jelentette. Úgy gondolták, Jézus kivívja népe
függetlenségét. Valahogy nem akarták érteni, hogy Ő egyenként keresi a bűnös,
elveszett embereket. Azokat hívogatja új életre, akik látják, hogy elveszettek, és felismerik, hogy segítségre van szükségük. Jézus nem népben, hanem emberekben
gondolkodik, és így személyes döntést vár mindenkitől. Az ország az Őt befogadók szívében és
életében lesz jelen. Ezt erősítette a vak koldus és Zákeus életének megváltozása. Két
ember, akik a maguk nyomorúsága közepette meglátták, hogy Jézus segíthet rajtuk.
Mindketten vágyakoztak és igyekeztek Jézushoz, mindkettőnek akadályokat is le
kellett ehhez győzni. Mindkét embert a
körülötte lévők akarták távol tartani. Nagyon szomorú ez, a Jézus körül lévők
lehetnek másokat távol tartók, az életük elzárhatja a Jézushoz vezető utat.
Alázattal kérdezzük meg: Uram, az én életem elzárja az utat, vagy inkább Hozzád segíti a keresőket?
Egy példázatot mond az Úr, amelyben világossá teszi, hogy Isten országa nem szemmel láthatóan fog megérkezni, nem Izráel országa válik Isten
országává. Jézus elmegy, pont úgy, mint
a példázatbeli ember. Hosszú időre
utazik el, ám a szolgái itt maradnak. A
tanítványok szolgák, akikre feladat bízatott. Nem urak vagyunk, hanem szolgák, akik felelősséggel tartoznak a gazda
felé. Amíg vissza nem jövök, mondta a nemes ember, addig kereskedjetek. Amíg vissza nem jön az Úr - és ehhez
kitartásra van szükség. Nem csak egy darabig, hanem amíg vissza nem jön, addig
kell szolgálni, menteni a lelkeket. Vigyázzunk,
nehogy egy idő után megcsappanjon a lelkesedés, és abbahagyjuk a ránk bízott
munkát, és a saját ügyeinket tegyük előtérbe. Mintha ma ezt lehetne látni. Rég
elment az Úr, és még sokára fog visszajönni, saját életünkkel is foglalkozni
kell. Nem élhetünk szolgaként, nem maradhatunk ki mindabból, amit a világ
kínál, mondjuk. Csendesedjünk el, és vizsgáljuk meg az ige világosságánál a
szívünket: ha mi is így gondolkodunk, csak kihasznál a gazda, inkább félreteszem,
amit kaptam, akkor rossz úton járunk. Akkor nem jól ismerjük Őt, valami megromlott köztünk, de még lehet
korrigálni.
Minden szolgáját előhívta az Úr, és mindegyiknek adott pénzt, amivel
szolgálhattak. Nem üres kézzel hagyta otthon őket. Nem a sajátjukból kellett
helytállni, hanem amivel kereskedhettek, azt mind kapták. A gazdáét kellett
befektetni. Így van ez a mi életünkben, a gazdáéval gazdálkodunk. Minden az
Övé. Az életünk, a gyülekezet, a lehetőségeink és képességeink mind az Ő
tulajdona, de ránk bízta. Ott van-e bennem: mindent kaptam, semmi se az enyém,
felelősséggel tartozom? A szolgák
többsége hűséggel végezte a feladatát, forgatták a rájuk bízott összeget,
vagyis végezték azt, amivel megbízták őket. Erre választotta ki őket a gazda,
erre kapták a minákat. Mi is a Neki való szolgálatra kaptuk az életünket és az
újjászületett életünket is. Nem önmagunk megvalósításához részesültünk
kegyelemben, hanem azért, hogy az evangélium követei legyünk.
Egy ember azonban nem használta fel a rábízott pénzt, hanem elásta azt.
Vajon mi lehet ennek az oka? Talán ő is
azok közé tartozott, akik nem akarták, hogy a gazda király legyen. Ő a maga ura
akart lenni. Nem kellett neki a gazda.
És ebben benne van az ember magatartása. Nem akarjuk, hogy Isten uralkodjon
felettünk, így amit Tőle kapunk, félretesszük. Így rakjuk félre a Bibliát is. Ott van még a polcunkon, de nem olvassuk,
mert az Úr ne mondja meg nekünk, hogyan éljünk, mit tegyünk. Járunk még
templomba, csak épp a szívünket zárjuk be az ige előtt. Nem szeretjük Őt, és
nem akarjuk beengedni az életünkbe.
Azonban azokat, akik nem engedik be Őt, és nem akarják, hogy királyuk
legyen, nem engedik majd be az örök életbe. Mert oda Jézus az ajtó, csak rajta
keresztül juthatunk be. Azok lépnek be oda, akik már ebben az életben szolgájává
lettek, akik Neki élnek, Őt szeretik. Kik élnek Neki? Akik megtapasztalták,
hogy Ő már előbb szeretett, és életét adta értünk a Golgotán. Aki látja, mit
tett érte Jézus, az szeretetből szolgál Neki. Az várja, hogy jöjjön és átvegye
a Feltámadott az uralmat.
Csak nyisd ki a szíved
1.
Csak nyisd ki a szíved, és sose félj, mert él az Úr!
Csak nyisd ki a szíved, s kérd te is Őt, hogy Ő legyen Úr!
2.
Az Úr áldása van teveled és békesség.
Az Úr áldása van teveled és békesség.
3.
Salom haverim, salom haverim, salom, salom!
Löhitraot, löhitraot, salom, salom!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése