A
|
huszonhatodik fejezetben folytatódik az élet
megszervezése, biztonsági intézkedéseket vezettek be, kapu- és kincstárőröket
neveztek ki (1Krón 26,1-27,15). Ezt követően a szolgálatok rendjét alakították
ki. Mindenkinek megvan a maga helye,
így nincs fejetlenség, és nem történhet meg az sem, hogy valaki többet
dolgozik az előírásnál. A váltások időben megérkeznek. Ezek az őrök mind bátor
emberek, alkalmasak a szolgálatra. Tehát nem minden mindegy alapon választották
ki őket, hanem csak azokat, akik alkalmasak, és ennek megállapításához megvoltak a különféle szempontok is. Számunkra is fontos üzenet, az egyházban is
figyelembe kell venni a szolgálatokra való alkalmasságot. Ne csak a
jelentkezés vagy a hiányok betöltésének szükségessége lebegjen a szemünk
előtt, hanem az alkalmasság is. Mert ez bizonyságtétel kifelé. A környezet
látja az életünket, szolgálatunkat, és meg is tudja ítélni, alkalmasak
vagyunk-e a szolgálat végzésére. Természetesen, nemcsak a képességbeli szempontokra kell figyelni, hanem
lelki és etikai megnyilvánulásokra. Fontos, hogy aki szolgál, legyen újjászületett,
az Urat szerető és mindenben Hozzá igazodó ember. De az elhívás is fontos, úgy
végezzem az adott feladatot, hogy tudom, elhívott az Úr, ott a helyem.
A hadi élet terén is rend és fegyelem látható, ami különösen a zsákmány
elosztásában nyilvánul meg. Nem mindet
lehet szétosztani, hanem van, amit odaszentelnek az Úrnak. Ez lényeges, mert
ezáltal rámutatnak: Isten ajándékozta nekik a győzelmet. A hadizsákmány odaszentelése hálás szívet
takar. Dávid soha nem feledte, hogy katonai sikerei és az életben való
növekedése mind Isten ajándékai. Adjunk hálát mindazért, amiben
előrehaladtunk, köszönjük meg Urunk kegyelmét és naponkénti gondoskodását,
hiszen ő napról napra gondot visel rólunk.
A védelmi rendszer is megszervezésre került, az év minden hónapjában
felváltva szolgáltak Izráel fiai a csapattestekben. Ez is fontos, hiszen ellenséges, pogány népek
vették körül Isten népét. Mindig készen
kellett állni az önvédelemre. Sátán is mindig támad, ezért Isten mai népének is
állandó harckészültségben kell lennie. Mi nem fegyveres katonákat állítunk
hadrendbe, hanem a lelki fegyverzetbe öltözött hívő embereket. A gyülekezet
tagjai Krisztus katonái ebben a világban, így mindenkor ébereknek kell
lennünk. Ez elsősorban az imádságos
életre és az igével való táplálkozásra vonatkozik. Pál apostol szüntelen
imádkozásra utasítja az Úr tanítványait. Legyünk állandó kapcsolatban az Úrral,
Ő táplál, készít fel a harcra, és Ő a mi parancsnokunk is. Az igeolvasás, a csendesség során a
főparancsnok tart eligazítását számunkra. Itt kapjuk meg a napi parancsot, mert
a katona nem a maga kedve szerint él, hanem mindig az elöljáró parancsát hajtja
végre. Urunk is mindig az Atya akaratára
figyelt, azt tartotta szem előtt, és azt cselekedte meg.
Urunk folytatja a példázatok sorát, amelyekből megtudjuk, hogy Isten országába
nem beleszületés vagy érdemek alapján kerülünk be, hanem az Úr hívogatása
alapján, és kegyelemből (Lk 14,15-15,32). Nem érdemli senki a menyegzőn való
részvételt. Egyikőnk sem mondhatja, hogy ott
a helyem, hanem a nagy vacsora példázata alapján szembesülnünk kell a ténnyel, hogy a Gazda hív, és csak az mehet be, aki a hívást meghallja, és időben megérkezik
a vacsorára. Isten az Úr Jézust küldte
el, hívja a bűnösöket, hívja a Tőle elszakadt embert, és aki e hívást
meghallja, és mindent maga mögött hagyva megy, az ott lesz.
Ebben a példázatban a meghívottak nem veszik komolyan a gazdát, minden
fontosabb számukra, mint Ő. Komolyan
veszem-e Isten hívását, a sok igehirdetést, az igei alkalmakat és elindulok-e Felé? Vagy esetleg számomra is minden
fontosabb, mint a Gazda és a Vele való közösség? Mert ma is sokan kimentik
magukat, annyira elfoglaltak, és ennek a világnak a kincsei, lehetőségei oly
csábítóak, hogy inkább a Gazda vacsoráját mondják le. Rácsodálkoztunk-e már Isten szeretetére és
kegyelmére? Ott van-e bennem: ha a mindenség Ura hív, nem tétovázom, megyek? A
világ nem adhat semmit, ami pótolni tudná Őt és a vacsora áldásait. Mert itt a
Vele való élő kapcsolatról van szó. Felismerem, hogy Istenre mindennél jobban
szükségem van. Az Ő jelenlétét semmi nem pótolhatja, lelkem vágyódását semmi
sem csillapítja.
Legyünk csendben, és gondoljuk végig, mivel mentjük ki magunkat? Mi az, ami miatt lemondjuk az Úrral való naponkénti találkozást? Mi a fontosabb, mit
helyezek elébe Istennek? Mi az, ami miatt elhalasztom a reggeli csendességet,
ami nem engedi, hogy istentiszteleten vegyek részt? Ne mentegessük magunkat,
hanem menjünk addig, amíg lehetőségünk van rá. Mert a lehetőségek elmúlnak.
Ne ringassuk bele magunkat abba, hogy nem számít, ha most nem szakítok
időt az Úrra, ha nem adom neki életemet, mert úgyis enyém lesz az üdvösség. Ez
nem így van; azt látjuk, hogy akik elutasítják a gazdát, kívül maradnak, nem kóstolják
meg a vacsorát. De nem marad üres a
hely, mert az Úr hív másokat, olyanokat, akik mélyen átérzik méltatlanságukat,
bűneiket, és nem tartják méltónak magukat arra, hogy Isten vendégei legyenek.
Az útszélről bevitt emberek soha nem gondolták, hogy egy asztalhoz
ülhetnek a gazdával. Hányan mondhatjuk el: soha nem gondoltam volna, hogy még
én is az Úr gyermekei között lehetek. Aki az útszélen volt, aki megjárta az
élet mélységeit, reménység nélkül, Isten nélkül élt a világban, nem is gondolta, hogy
Isten lehajol Hozzá. És mégis
megtörtént, mert az Úr azért jött, hogy kiemeljen az élet mélységeiből, megtisztogasson,
és kegyelmi vacsorájában részesítsen.
Tanítványnak lenni azt jelenti, hogy Jézus mindennél és mindenkinél
fontosabb a számomra, mert Benne az Életet találtam meg. És ha mások nem
értenek meg, támadnak, én akkor is vállalom Őt. Kész vagyok vállalni kapcsolatok felbomlását, nehéz élethelyzeteket is Érte. Gyakran megtörtént, hogy aki
felismerte Jézusban a Krisztust, azt saját családja tagadta ki. Mindennél jobban szeretem-e
Őt? Jobban szeretem-e saját vágyamnál, karrieremnél, a megélhetésnél? Merem-e
Őt vállalni, úgy, hogy mindent kész vagyok Érte elhagyni? Sokan álmaik beteljesülését várják Jézustól,
holott a tanítványság azt jelenti, követem Őt, és az Ő akaratát igyekszem
megvalósítani és Isten országát építeni.
A tizenötödik fejezet példázatfüzérei tovább mélyítik Isten elveszettek
iránti szeretetét. Mindhárom példázatban
elveszik valami, illetve valaki, és a gazda vagy az Atya keresi, várja
vissza. Az egyik, amit látnunk kell, hogy aki
elveszett, az nincs a helyén. Nincs ott, ahol lennie kellene, a pásztor és az
atya mellett, illetve nincs ott a többi kilenc drachma között. Az elveszettség azt is jelenti, ha nem ott
vagyok, ahol lennem kell, nem tölti be szerepét az életem, nem találom meg
igazi célomat. Kallódok, sodródok, veszélybe kerülök, ahonnan a magam erejéből
nem tudok kikerülni. A világ csábít, és
ha bedőlünk neki, veszélybe, kiszolgáltatott helyzetbe kerülünk. A bárány sem
tud a pásztor nélkül meglenni, de a fiú sem az apja nélkül. Mindkettő azt
gondolta, ismerik az életet, meglesznek magukban is, ám az derült ki, hogy nem
tudnak a pásztor és az atya nélkül élni. Ez történik velünk is. Azt gondoljuk,
Isten nélkül is megy az élet, ám szakadékba kerülünk, vagy a disznók vályúja
mellé, ahonnan már nehéz visszatérni.
Jézus azonban pont azért mondja el, hogy rámutasson: ne veszítsük el a reményt,
mert még onnan is van visszaút. De ez nem tőlünk függ csupán, elmenni könnyű,
de visszatérni már nem olyan egyszerű. Azonban Ő azért jött el a világunkba, hogy a
szakadékból, a vályú mellől visszavigyen az Atya házába és a nyáj közé. Az
Atya nem törődik bele elveszett állapotunkba. Fáj ez Neki, és hiányzik Neki
minden elveszett. Te is hiányzol! Mindent megtett, hogy visszakerülj az atyai
házba. Szállj magadba, lásd meg: eljöttél, és így vétkeztél, kérd, hogy segítsen
haza, mert Vele akarsz élni. A fiú már látja méltatlanságát, de vágyik haza,
mert az atya nélkül élni nem lehet. Otthon van békesség és élet. Már a pozíció
sem számít, megfelel a béres helye is, csak az atya közelében lehessen.
Vágyol-e így az Atya mellé? Vágyol-e elhagyni bűneidet és egy új életet
kezdeni Vele?
OTT A MESSZE FÖLDÖN
1.
Ott a messze földön árván, hontalan,
Halld meg a kiáltást, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
2.
Rajtad a nyomornak súlyos terhe van,
Tested-lelked szenved, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
3.
Búsan összetörve jársz vigasztalan,
Megpihenni vágyol, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
4.
Nézd, a rossz világnak csak fullánkja van,
Drága csak nekem vagy, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
5.
Szómnak ellenállnod úgyis hasztalan,
Jöjj, mert egyre várlak, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése