Á
|
ron fiai után
a léviták beosztása következik (1Krón 24,20-25,31). Mindenkit besoroltak, senki
nem maradt ki, és a besoroltak fiaikkal együtt végezték az Úr háza körüli
szolgálatot. Olvasunk olyan lévitáról is, akinek nem voltak fiai. Nem tudjuk,
hogy lányai voltak-e, vagy teljesen gyermektelen volt. Az első, amit ebből megláthatunk, hogy a fiú
nélkülit sem hagyták ki, rá is számítottak. Nem tartották kevesebbnek azoknál,
akiknek született fia. Így azután ő is megtalálta élete értelmét. Tehát a
közösség is segített neki. Lévitatársai elfogadták így is. És ő örömmel
szolgálta az Úr nevét. Nemcsak azok élete teljes, akiknek vannak gyermekei; akik nem kapják meg ezt az ajándékot, szintén értelmes életet élhetnek és
hasznos eszközökké válhatnak az Úr kezében.
Ez a lévita sem keseredett meg. Milyen könnyen megkeseredünk, és felhagyunk
a hittel, a szolgálattal, ha valamit nem kapunk meg Istentől. Ez az ember nem vádolta az Urat, és nem
mondta: bezzeg a többi kollégának lehet fia, csak pont nekem nem. Ez nem zökkenti ki a hitből, nem adja fel a
kapcsolatot Istennel, hanem tovább szolgál Neki. Számára Isten a fontos, hálás,
hogy kapcsolata lehet Vele. Az újszövetségben Zakariást látjuk, amint annak
ellenére, hogy nem volt gyermekük, kitartással és hittel szolgál tovább.
Merjünk tovább bízni, és lássuk meg, hogy legnagyobb érték az Úr a számunkra.
Ezt követően zenés szolgálattevőket választottak ki. A prófétai ihlettel
való játszás volt a szempont. Ez azt jelentette, hogy olyan zenészeket válogattak
ki, akiknek élő kapcsolatuk volt az Úrral. Nem rutinból játszottak, hanem
szívből dicsérték az Urat. A prófétai ihlet alkalmassá tette őket az
improvizálásra is. Az akkor és ott megkapott és fontossá vált üzenetet adták át
a gyülekezet számára. Ettől a prófétai ihlettől válik frissé és aktuálissá az
igehirdetés is, és teszi emberi alkotásból élő, megszólító igévé. Ha nincs
jelen az ihletet biztosító Szentlélek,
erőtlen, fülig jutó előadást hallunk. Szívünkig csak a Lélek által jut el a
szó. Csak ez a szó képes megszólítani és változást véghezvinni a szívünkben.
Ászáfot is kiválasztották, akinek több énekét megtaláljuk a Zsoltárok
könyvében. Saját vallomása szerint az Úr dolgain elmélkedő ember volt. Mindent,
amit kapott Istentől, átengedett a szívén, és majd úgy adta tovább. Én is elmélkedhetem az Úr dolgain, ez azt is jelenti, hogy "kérődzöm" az igén. Nem
teszem túl magam rajta a lehető leggyorsabban, hanem ismét előveszem, és
szívemben, gondolataimban forgatom. Ászáftól maradt ránk a nyolcvannegyedik
zsoltár is, amelyben boldognak tartja azt, akinek az Úr az ereje. Vagyis Ászáf már nem a saját erejére, képességére támaszkodik, hanem kizárólag az
Úrra. És aki Belőle merít erőt, az megújul még a siralom völgyében való
haladáskor is. Mindenre kap erőt. Mert a hívőt sem kerülik ki az élet nehéz
dolgai, de az Úr ad erőt feldolgozásukhoz, megoldásukhoz és a továbbhaladáshoz.
Az idő halad és sürget, döntésre késztet (Lk 13,22-14,14). Jézus a
kereszt felé tart, elmúlik az egyedi lehetőség, a Fiú visszatér az Atyához. Így azután a még itt töltött időt
jól kell felhasználni, meg kell látni az idők jeleit, vagyis azt, hogy a ma az
alkalmas a megtérésre, az Isten országába való belépésre. De nem mindenki a
maga életét igyekszik Isten oltalma alá vinni, hanem van, akit az üdvözülők
száma érdekel. Talán úgy gondolják, náluk
minden rendben, és a megadott keretszámba ők is beférnek. Milyen érdekes, ma is
sokan azt gondolják, hogy mindenki üdvözülni fog. Ám Jézus nem mond ilyet. Nem
mondja: ne féljetek, Isten jóságos, és a végén mindenkit beenged az
életre.
Urunk a személyes döntésre hívja fel a figyelmünket, és sürget, hogy amíg
időnk van, tegyük meg. Ne halogassuk, mert egyszer bezárul az ajtó. Az ajtón
most kell bemenni, akkor, amikor az Úr hív. Nem érdemes halogatni a döntést,
mert ha kimaradunk, az életünk legnagyobb tragédiája lesz. Ha elfogy az időnk,
lejár az életünk, már késő.
A kereszt felé vezető úton senki nem állíthatja meg az Urat. Ez a
legfontosabb feladat, életét odaadni a bűnösökért. Ezen az úton nem tudja
befolyásolni Heródes akarata sem. Céltudatosan megy tovább, nem menekül, hanem
szembenéz az Atya által kijelölt feladattal. Vállalja Isten akaratát, ha nehéz
és fájdalmas is.
A kereszt felé való vándorlás közben is hívogatja magához Izráel
fiait. Össze akarja gyűjteni őket a szárnyai alá, a
maga védelmébe. Mert csak az Úrnál van oltalom. Ők azonban nem
akarták. A csibék komolyan veszik a kotlós vészjelzését, és amikor meghallják, azonnal a szárnyak menedékébe futnak. Amelyik nem veszi komolyan az anya
hívását, elpusztul, mert lecsap rá a héja. Az Úr ma is hívogat, szól az ige, de
mintha Jeruzsálem példáját követnénk,
nem akarunk megmenekülni. Nem vesszük komolyan, hogy Ő ad bűnbocsánatot és örök
életet.
Olyan jó látni, hogy Jézus betölti a törvényt, hiszen a szombatnap igazi
betöltése, amikor árad a kegyelem, megjelenik Isten szabadítása, és gyógyulnak
életek. Ma is akkor tartjuk meg a
nyugalomnapját, ha kitárul a szívünk Isten előtt, és engedjük, hogy gyógyítsa
lényünk. Urunk lélekmentésre adta az Úr napját. A Vele való közösségnek, az
igehirdetésének ma is ez a célja. Gyógyuljunk, erősödjünk, töltődjünk. Nélküle
lemerülünk, elfogynak tartalékaink.
Most Jézus kérdez, a jelenlevők azonban hallgatnak. Mi szeretjük Őt kérdezgetni, de azt már
kevésbé szeretjük, amikor Ő kérdez. Miért? Mert
tudjuk, hogy Neki van igaza.
Az alázat azt jelenti, nem akarok több lenni annál, ami vagyok, és ezt
vállalom is. Ki merem mondani: kegyelemre szoruló bűnös ember vagyok. A
vámszedő nem mer az égre tekinteni, mert tudja, hogy bűnös ember, ítéletet érdemel.
Kegyelemért kiált, és az Úr irgalmaz neki.
Szokásainkat is átformálja az Úr, ne az önző bulik vezéreljenek, ahol
megkapom azt, amire vágyom, hanem merjünk mindenben az Úr dicsőségére élni.
Azt jelenti ez, hogy olyanokkal vállalok közösséget, akik nem tudják viszonozni,
amit tettem. Milyen jó, ha úgy végezzük szolgálatunkat, hogy nem várunk érte
semmit. Urunk is vitte az evangéliumot,
de sehol se várt érte ajándékot, megbecsülést.
Aki értem
megnyíltál
1. Aki értem
megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál! Az a víz s a drága vér, Melyet ontál a
bűnér', Gyógyír légyen lelkemnek, Bűntől s vádtól mentsen meg!
2.
Törvényednek eleget Bűnös ember nem tehet; Buzgóságom égne bár, S folyna
könnyem, mint az ár: Elégtételt az nem ad, Csak te válthatsz meg magad.
3. Jövök,
semmit nem hozva, Keresztedbe fogózva, Meztelen, hogy felruházz, Árván, bízva,
hogy megszánsz; Nem hagy a bűn pihenést: Mosd le, ó, mert megemészt!
4. Ha bevégzem
életem, és lezárul már szemem, Ismeretlen bár az út, Hozzád lelkem mennybe jut:
Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése