E
|
gy idő után
szinte mindig egy olyan király kerül hatalomra, aki nem az Úrra figyel, hanem Izráel királyainak az útján jár (2Krón
28,1-15). Gyakran az Izráelekkel létrejött családi, politikai szövetség is
szerepet játszik ebben. Rokonságba kerülnek Izráel királyaival, és átveszik az ő
szokásaikat, életmódjukat, vallásosságukat. Az Úrtól elfordult országrész élete
és fejlődése válik mintává Áház számára is. Pedig komoly, követésre méltó
példák voltak előtte, apja életében szemtanúja lehetett az istenfélő élet
áldásának. Láthatta, amint az Úr megáldotta, erőssé tette az Ő útján járó
Jótámot. Azonban ő nem ezt választotta, hanem a széles útra lépett.
Valószínűleg csábította mindaz, amit ezen az úton látott, és ezt fejlődésnek
ítélte. Annyira a bálványimádás rabja lett, hogy még a fiait is képes volt
áldozatul elégetni a bálványok számára. Ez már nagy sötétség, hatalmas mélység, hiszen Isten nem kér emberáldozatot,
Isten mindig az életet védi. Egyedül Jézust adta értünk áldozatra. De amit Ő
megtett értünk mentő szeretetből, azt nem várja el tőlünk.
Áház élete intő példa számunkra, ne a széles úton járókhoz igazodjunk,
mert ha rájuk figyelünk, egyre messzebb távolodunk az Úr szerinti értékektől,
és olyan bűnökbe keveredhetünk, amikből nehéz kikeveredni. A széles út mindig emberáldozattal jár, a bűn
útján szétrázódik a családunk is.
A bűn útjának megvan a következménye: Arám és Izráel is megtámadja és
legyőzi őket. Akikkel egy úton járt,
azok ellene fordultak. Ilyen a bűn, a világ; a tékozló fiúból is a haverok
éltek, amíg tartott a pénz, de amikor elszegényedett, magára hagyták. Mert a
világ belőlünk él, Jézus azonban értünk. Az is fontos, hogy az Úr a kezükbe
adta őket - azt jelenti ez, hogy mivel nem tértek meg bűneikből, Isten hagyta,
megengedte, hogy szenvedjenek. A vereség is eszköz volt a kezében, általa
ébresztgette őket. Isten azt akarja, hogy rádöbbenjünk, rossz úton járunk, és
végre meglássuk, hogy a bálványok nem segíthetnek rajtunk, csak tönkretesznek. Áház
azonban nem akarta ezt meglátni. Látjuk-e, hogy a bűn útja halálos út, az élet útja a Krisztusé. Azonban
nem elég ezt látni, hanem meg kell a bűntől szabadulni, és vissza kell térnünk
a keskeny, az ige szerinti útra, az Istennek való engedelmesség útjára.
Az izráeliek kihasználták az Arámok támadását, és ők is lerohanták Júdát,
sok embert vittek fogságba. Elfelejtették, hogy egy tőről származnak,
testvérek. Azonban az Úr prófétája, Óbéd rámutat, hogy ez bűn Isten szemében. Nem
kaptak felhatalmazást arra, hogy leigázzák Júdát, és rabszolgává tegyék őket.
Annyira megragadott az Úr szava, amikor rámutat: az eget verő indulat vezeti
őket. Nem Isten, nem az Ő szava volt az iránymutató, hanem az indulat, a saját
emberi, bűnös indulatuk. Ilyen a mi indulatunk, ha nem kerül az Úr Lényének
fegyelme alá, féktelenül pusztító erő. Ezt az erőt egyedül csak az Úr képes
megállítani, megtisztítani és krisztusivá formálni. Urunk azért jött, hogy a
romboló, pusztító indulataink helyett az Ő indulatát ajándékozza nekünk. Az Ő
indulata mentő, építő indulat.
Megrendítő az is, ahogyan hallgatnak a próféta szavára - nagyon ritka,
amikor minden ellenvetés nélkül teszik, amit Isten kér tőlük. Ráadásul mindez
veszteséget jelent a számukra. Isten szavának engedve készek lemondani a
zsákmányról, az előnyökről. Ilyen komolyan veszem-e én az Úr szavát? Akiket rabszolgának akartak, azokról
gondoskodnak. Úgy ellátják őket, ahogyan az irgalmas samaritánus is tette.
Amikor az Úr munkálkodik a szívekben, hatalmas dolgok mennek végbe, megjelenik
a másik ember iránti szeretet. Már nem ellenséget, hanem testvért látnak
bennük. Kérjük ezt az új látást mi is.
Végére érünk Lukács hatalmas bizonyságtételének, aki megvallotta, hogy a
pásztorok által egy jászolbölcsőben megismert csecsemő az Isten Fiának
bizonyult (Lk 24,50-53). Az akkori
társadalom vizsgálata által felismerte, hogy Jézusban Isten lépett rá erre a
bolygóra. Látta azt is, hogy Isten magát megalázva élt ezen a földön,
Istenségét elrejtette, és nem uralkodott, nem igényekkel lépett fel, hanem
mentette a bűn igája alatt szenvedő embert. Lukács meglátta, hogy mindenki személyes
lehetőséget kap Jézus megismerésére, és ezek alapján dönthet arról, kinek
tartja Őt. A Jézushoz való viszonyunk örök életünket is meghatározza. Lukács a
saját maga számára is meggyőződött arról, Jézus az Isten, számára Úr, akitől új
életet kapott, és akinek a szolgálatára szánta egész életét. Lukács Úrnak
vallja Jézust, és ennek az evangéliumnak a megírásával is Neki engedelmeskedik,
bizonyságot tesz évezredeken át Isten szeretetéről és kereszten megjelent
kegyelméről. Középpontba állítja a keresztet, ahol az Úr értünk, helyettünk és
miattunk halt meg. Ez a hely az életgyógyulás helye. Aki meglátja bűneit, és
megvallja azokat, megtisztul tőlük, Jézus kiomlott vére törli el bűneinket. És
aki ezt átéli, az örömmel fogadja be Őt, bízza Rá az életét.
Jó látnunk, hogy Jézus története nem a halállal végződik, hanem az élettel.
Lukács rámutat: az Úr feltámadt és él. Ennek öröme járja át a szíveket és
lendíti a tanítványokat bizonyságtévő élet felé. Ez azt is jelenti, mivel Jézus
él, naponta kapcsolatban lehetünk Vele. Ő annak ellenére nincs messze tőlünk,
hogy negyven nap múltán az Atyához távozott. Az Úr az Atyától érkezett, és most
visszament Hozzá. És az, aki Benne hisz, szintén Vele mehet az Atyához. Nem
megsemmisülünk, hanem Isten mennyei világba költözhetünk. Aki élő hittel
kapcsolódik Jézushoz, az az Övé, és ott lesz majd, ahol Ő van. Csodálatos
reménység és jövőkép ez.
Jézus áldásra emelt kezekkel távozik, megáldja övéit, de nemcsak a
távozás hoz áldást, ez a jelenet rámutat, hogy Jézus egész földi élete, szolgálata
áldás az ember számára. Nincs Hozzá fogható, soha nem volt és nem is lesz ilyen
ember a földön. Nem, mert Ő maga az élő Isten, mindenek Teremtője. Nem lesz Hozzá fogható, mert Ő bűn nélküli,
egyedül Isten szeretete járja át, így menti a bűnöst, mert szereti az Istentől
elszakadt embert, és azért tesz meg mindent, hogy ne a kárhozatra jusson. Jézus
áldása a kereszten csúcsosodik ki, hiszen az Őt megfeszítőkért, az
ellenségeiért is imádkozott, és lehetővé tette számukra is a megtérést, az
újrakezdést. Nekünk is megtérésre van szükségünk, forduljunk el eddigi
életutunktól, a bűntől, és adjuk át magunkat Jézusnak, kezdjünk Vele egy
új életet. Mert Ő azt akarja, hogy a mi életünkben is elmúljanak a régiek, és
újjá legyen minden. Ez az új pedig nem más, mint az Isten szerinti, krisztusi
élet. Az új élet, a Benne való élet az áldott élet. Az áldás nem külső
körülmények vagy a vagyoni helyzet függvénye. Az áldást Jézus életemben való
jelenléte adja. Mert az ember számára a legnagyobb áldás Jézus személye maga.
TÉGY, URAM, ENGEM ÁLDÁSSÁ
Tégy, Uram, engem áldássá, Lelkedet úgy várom!
Tedd te a szívem hálássá, hogy Neked szolgáljon!
Bárhová küldesz, ajkamról zengjen az új ének!
Tégy, Uram, engem áldássá, oly sok a bús élet!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése