J
|
ósiás király
megkérdezte az Urat, és kapott választ. Mert aki alázattal, de őszintén keresi, az megtalálja Őt (2Krón 34,29-33). Aki kérdezi, számíthat feleletére. Természetesen
nem mindig abban a pillanatban érkezik a válasz, amikor kérdezünk. Isten nem
siet, Ő nincs a rohanó világ csapdájában, mindig akkor szól, amikor nekünk arra
szükségünk van. Aztán megtanít várni is, kivárni a választ. Az a baj, hogy nem
szeretünk várni, azonnal akarjuk a választ, de Isten nem igazodik az
elvárásainkhoz, nem lehet sürgetni Őt.
Az Úr válasza: meghallgatlak. Ez nagyszerű, ezzel a hittel szólíthatjuk
meg, Ő meghallgat. De nemcsak hit ez, hanem ígéret, és ebbe jó
belekapaszkodni. Az Úr meghallgat, és
soha nem is ezzel van a probléma, Ő kész meghallgatni a legmélyebbről érkezőt, a
rendezetlen életűt, a paráznát, leprást, megvetett és kitaszított embert. Egy
feltétele van a meghallgatásnak: a bűnbánat. Jósiás nem föntről érkezett, nem parancsol
az Istennek, hanem lelkében megrendült az igét hallva. Amikor az Úr törvényébe
beletekintett, meglátta önmagát, és ezt sírva vállalta. Nem próbálta tisztára
mosni magát, nem mentegetőzött, hanem vállalata: ez vagyok én. Nyomorult bűnös
ember vagyok, de fáj a bűn, fáj, hogy vétkeztem az Úr ellen, és szeretnék új
életet. Nem akarok többé a bűn útján járni, azt szeretném tenni, amit Jézus
tett, úgy élni, ahogyan Ő. Jósiás ezzel a vággyal áll Isten elé, kész vállalni
az új életet, kerül, amibe kerül. Készek vagyunk-e vállalni Jézus életformáját,
mert bizony, az sokba kerül, szenvedést, lemondást, új célokat hoz magával? De
ezen az úton megtaláljuk magunkat, kiteljesedünk, célba érünk.
Az Úr akaratát, az ige szerinti életet a nép előtt is vállalja a király. Mindenki
előtt felovasta az Úr könyvének minden igéjét. Felismerte, hogy a legfontosabb Isten
szavával, akaratával megismertetni az embereket. Ma is ez a legfontosabb,
menjünk vissza az igéhez, és vezessünk oda másokat is. Ismerjék meg mindazt,
amit Isten mond, amit tett értünk. Hiszen a Biblia nem egy követelményrendszer,
hanem bemutatja számunkra az élő Istent. Elmondja, mit tett Isten értünk.
Hányszor bosszankodunk, megharagszunk az Úrra, mert valami nem úgy történik,
ahogy szerettük volna, és azt gondoljuk, Isten ellenünk van. A Bibliát olvasva
azonban rájövünk, épp ellenkezőleg, velünk van, lázadásunk ellenére is szeret,
és mindent megtesz, hogy tökéletesen megismerjük Őt és akaratát. Amikor
Jézusban emberré lett és eljött ide közénk, végig olyan tetteket hajtott végre,
amivel a mi életünket tette jobbá. Meghalt a kereszten, hogy megszabadítson a
bűn átkától. Igen, azért jött el, hogy ne kelljen kiszolgáltatottan élni, ne a
félelmek uraljanak, hanem szabadságban élhessünk. Mert aki hisz Őbenne, és
teljesen rábízza magát, az szabad ember.
Szövetséget kötöttek az Úrral, vagyis elkötelezték magukat a követésére.
Kifejezték: Őt fogják követni, és teljes szívükből megtartják parancsolatait.
Komoly elhatározás, meg fogják tartani és teljesítik a szövetség igéit. Tehát
itt nem egy jó hangulatról van szó, hanem őszinte odaszánásról, egy
fogadalomról. Nem úgy állnak hozzá, majd lesz valahogy, hanem megfogadják: meg
fogjuk tartani az Úr igéjét, azt fogjuk tenni, amit mond. Van-e ilyen
elhatározásunk? Azzal az elhatározással léptem-e rá a keskeny útra, hogy bármi
történik, végig fogom járni, mégpedig aktívan, cselekvő módon? A Krisztusban
való élet cselekvésre ösztönöz. Isten országában nem ismerik a kényelmet, ott
szolgáló élet folyik. A szolgálat gyakran jár lemondással, lemondok saját
akaratomról, és szenvedéssel is. Milyen
az én utam? Tudok én szenvedni az Úrért?
Az apostol a gyermekeket szólítja meg, nem általában, hanem azokat, akik
az Urat ismerik, tehát hívő családban nőnek fel (Ef 6,1-4). Mit kér? Engedelmeskedjenek szüleiknek, az
Úrban. Azt jelzi ezt, hogy engedelmeskedjenek
mindannak a tanításnak, vezetésnek, amit az Úr félelmében kapnak. A Krisztustól
érkező tanítások jók, figyeljenek rá, építsék be életükbe, kövessék Őt. Az Úrban kifejezéssel rámutat Pál: az a jó,
ha szülők és a gyermekek számára is az Úr a tekintély. Tehát nem azt jelenti, hogy bármit mond a szülő, azt meg kell tenni. Arra tanít az apostol, hogy az Úr igéjével egyező, az Úr
útjára irányító szavaknak engedelmeskedjenek. De ezt sem kényszerből, hanem az
Úrnak engedve. Mert az a jó, és erre kell törekednünk, hogy a gyermekek is
szívből megszeressék az Úr Jézust. Ne egy vallásnak akarjanak megfelelni,
hanem élő közösségben legyenek az Úr Jézussal. Ha ez megtörténik, nem kényszer
az engedelmesség, hanem örömteli, mert tudják, hogy a szülő szava jó irányba
kalauzol.
A tízparancsolatból vett idézet arra mutat rá, hogy fontos a szülőkről való
gondoskodás. Nemcsak fontos, hanem kötelesség is. A velük kapcsolatos magatartásunk áldást
hordoz magában. Ahol gondoskodnak az idősekről, ott áldás öröklődik tovább. A
fiatalok felelősek a szülőkért, a nagyszülőkért. Az önzés pusztító hatást fejt
ki a társadalomra. A gondoskodó szeretet azonban tovább segít, reménységet ad a
jövőre nézve.
Ne ingereljétek, ne haragítsátok gyermekeiteket - ez talán arra utal, hogy ne
erőltessük rá a gyermekekre akaratunkat, sőt, a hitünket sem. Engedjük, hogy ők
maguk ismerjék meg az Urat, majd ismerjék fel, mi az akarata számukra.
Mindenkinek magának kell meglátni, mi az Úr terve az életével. A keresztyénség ne ősök hagyományának
átvételét, megőrzését jelentse, hanem személyes meggyőződésből fakadjon. Urunk
olyan hívőket, tanítványokat akar, akik önként, szívből, saját meggyőzésből
követik Őt. Akik azért tanítványok, mert meglátták, ez a legjobb életforma.
Amit Pál elmond, az az Úrban valósulhat meg. Saját szívünktől nem telik,
de ha átadjuk a lényünket, képesek leszünk rá. Gondoljuk meg, Jézus még a
kereszten is gondolt Máriára, és rábízta Jánosra. Az Úr még a kereszten is
gondol ránk, mennyire nem önző, mennyire az irántunk való szeretet mozgatja.
Engedjük, hogy ez a szeretet mozgassa a mi tetteinket is.
Testvérek,
menjünk bátran
1. Testvérek,
menjünk bátran, hamar leszáll az éj, E földi pusztaságban Megállni nagy
veszély. Hát merítsünk erőt A menny felé sietni, Nem állva megpihenni A boldog
cél előtt.
2. A keskeny
útra térünk, Ne rettentsen meg az; Ki elhívott, vezérünk, Tudjuk, hogy hű s
igaz. Mint egykor Ő tevé, Most véle s benne bízva, Arcát ki-ki fordítsa A szent
város felé.
3. Óemberünk
ha szenved, Az jó nekünk, tudom; Ki vérnek, testnek enged, Az nem jár jó úton.
A láthatót ne bánd, Csak rázd le, mi kötözne: Hadd törjön éned össze, Menvén
halálon át.
4. Zarándok
módra járva, Legyen kezünk üres; Csak terhet vesz magára, Ki pénzt, vagyont
keres. Hadd gyűjtsön a világ, Mi tőle el se kérjük, Kevéssel is beérjük,
Bennünket gond se bánt.
5. Az út el
van hagyatva, Borítja sok tövis; nehéz emelni rajta Még a keresztet is. De egy
út van csupán, Így hát előre bátran, Keresztül minden gáton, Hű Mesterünk után.
6. Úgy járunk
itt, lenézve, Mint ismeretlenek; Sokan nem vesznek észre, Hangunk se hallva
meg. De aki ránk figyel, Víg énekünket hallja. Szent reménység sugallja, Mit
ajkunk énekel.
7. Ha botlanak
a gyöngék, Segítsen az erős; Hordjuk, emeljük önként, Kin gyöngesége győz.
Tartsunk jól össze hát, Tudjunk utolsók lenni, A bajt vállunkra venni E földi
élten át.
8. Menjünk
vígan sietve, Hisz utunk egyre fogy; Nap megy napot követve, S a test majd
sírba rogy. Csak még egy kis tűrés! Ha Őt híven követjük: A láncot mind
levetjük S vár ránk az égi rész.
9. Elmúlik
nemsokára a földi vándorút, És az örök hazába, ki hű volt, mind bejut. Ott vár
angyalsereg, Ott várnak mind a szentek, S az Atyánál pihentek, Megfáradt
gyermekek.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése