J
|
ósiás halála után nagy zűrzavar jellemzi Júdát (2Krón 36,1-10).
Csupa kapkodás, emberi megoldások. Istent nem vonják be az élet dolgaiba, maguk
adnak választ a felmerülő kérdésekre, és ezek nagyon emberi válaszok. Úgy
cselekednek, mint mi. Oly gyakran kapkodunk, nem az Úr szava vezérel, hanem az
élet eseményei, a váratlan helyzetek, és ezekben nem felfelé tekintünk, hanem
magunkban akarjuk megoldani őket. A kapkodás nem jó irány. Nem segít, csak a
higgadtság és a megtérés visz jó irányba.
Az ország népe fogja, és királlyá teszi
Jóáházt. Olyan demokratikus megoldás, őt látják megfelelőnek a jelenlegi
helyzetben, senki nem kérdezi: de kit akar az Úr? Kit választott Ő? Vagy
legalább ha ott lenne bennük: olyan uralkodót akarunk, aki Istennél keresi a
választ. A babiloni birodalom egyre nagyobb fenyegetést jelent, így próbálnak
politikai szövetségeseket keresni, egy nagyobb, erősebb ország oltalmába
igyekeznek húzódni. És itt a probléma, embernél, és nem az Úrnál keresnek
oltalmat. Nem tanulnak múltjukból, pedig hányszor megtapasztalták, ha egy
szomszédos ország hadseregében bíztak, mindig ráfizettek, amikor azonban az Úrra bízták
életüket, mint Ezékiás idejében, csodálatos szabadulást tapasztaltak. Kire
bízzuk magunkat? Nem keressük mindig az emberi megoldásokat? Merjük az Úrra bízni életünket, Ő sokkal
hatékonyabb védelmet kínál, mint a világ. Tanuljunk az igéből, Isten népe
történetéből, és a sajátunkból is.
Az emberi elképzelés nem jött be,
Egyiptom hűbéressé tette Júdát. Amikor mástól és nem az Úrtól várjuk az
oltalmat, még több bonyodalmat okozunk magunknak. Szabadság helyett rabsággal
nézünk szembe. Így járt Jóáház és az egész nép, Egyiptom sarcát nyögték. Egyre kiszolgáltatottabbakká váltak. A nehéz, előre kiszámíthatatlan pillanatokban
is is bízzuk magunkat Urunkra, az Ő oltalma és vezetése áldást és életet
jelent. Ő nem sarcol meg, hanem mindent megtesz, hogy országában
kiteljesedjünk. Saját országa gazdagságát bontakoztatja ki előttünk. Aki az
Úrban bízik, nem csalódott még.
Nézzük meg az Istent számításaiból
kihagyó embert, először ő választja meg vezetőjét. Így kezdődik, én döntök, én
mondom meg, mi a jó, a számunkra megfelelő, majd egy idő után már a gonosz
diktál. Most már nincs demokrácia, elvették jogaikat, Egyiptom királya azt
helyezi föléjük, akit ő jónak lát, aki jobban kiszolgálja őt. A gonosz arra
törekszik, hogy kivegye a kezünkből az élet irányítását, úgy indít, mintha mi
döntenénk, mintha szabadok lennénk, és mi elhisszük, hogy magunktól választottunk, később azonban kiderül, hogy átveszi felettünk a hatalmat. A rosszat, a később
szenvedélybetegségbe sodró dolgokat magunktól vesszük kézbe, és úgy véljük,
képesek vagyunk kontroll alatt tartani, ám egy idő után már nem mi irányítunk.
Egyre rosszabbodik a helyzet. Így van ez, amikor nem figyelünk az Úr
szavára, nincs bűnbánat, és nem térünk vissza Hozzá. A magunk erejéből nem
javulnak az állapotok, hanem romlanak. Jójákim idejében megtörténik az első
deportálás is. Babilónia fogságra viszi a királyt, népe előkelőit, és a templom
kincseit is. Más bibliai könyvekből tudjuk, hogy az Úr ebben az időszakban is kereste
övéi szívét, próbált velük beszélni, elküldte hozzájuk Jeremiás prófétát, de ők
nem hallgattak rá. Olyan szomorú, az élet egyre rosszabbá válik, szenvedés, sok
nyomorúság következik, és mégsem veszik komolyan, amit Isten mond. A bálványimádás kiölte
belőlük az élő hitet. A világ, akit követni indulunk, kiöli a hitet, tompává
tesz Isten szavára. Álljunk meg, és ne menjünk tovább ezen az úton, hanem
magunkat megalázva bízzuk életünket Istenre.
Az új királyok mindig új lehetőséget jelentenek, még mindig lehet korrigálni,
a megtérés igéi szólnak, Isten keze ki van nyújtva feléjük, belé lehet
kapaszkodni. Ám ők emberekben, a kultuszban, a politikában bíznak. Miben
bízol? Sajnos, ez a jellemző mai
világunkra is, annyi mindennel próbálkozunk, csak épp az Urat nem keressük. Nem
döbbentünk még rá, hogy a saját megoldásaink nem vezetnek eredményre, hanem
pusztulást hoznak. Egyedüli megtartó az Úr.
János apostol második levele a mai újszövetségi rész (2Jn 1-13). Rövid írás, de árad
belőle a szeretet, az agapé. János lényéből mindig az agapé árad, az annak
ellenére való szeretet. Ez az Isten szeretete, annak ellenére szeret, hogy nem
vagyunk szeretetre méltók. Mennyire nem volt emberileg szeretni való a
kereszten megfeszített lator, mégis áradt felé Isten megbocsátó szeretete, és
ebből megtérés és üdvösség támadt.
A címzett lehet egy gyülekezet és annak vezetője, de lehet egy női
testvér is, akinek a házánál összejöttek az Úr tanítványai. Halljuk
meg az apostol megszólítását - kiválasztott -, és ez csodálatos, Isten választott
ki magának, még akkor, amikor a bűn útján jártam, amikor senki nem látott
bennem semmi jót. Ő már kiválasztott
magának, hogy gyermeke legyek, és Neki éljek. Isten nem emberi képességek
alapján választ, nem a legtehetségesebbeket, a törtetőket, hanem a megvetett, lenézett, alkalmatlan személyeket, a bűnösöket hívja. Ki tartotta volna a
halászokat alkalmasnak az evangélium hirdetésére, a világ misszionálására?
Senki. Ma számításba sem jöhetnének, de az Úr a szíveket vizsgálja, és aki
vágyakozik Utána, és engedelmeskedik a hívő szónak, nagy dolgokat élhet át.
Úgy mutatkozik be a levélíró, hogy az öreg, a vén, és ezt fontosnak
tartom, mert nem biztos, hogy tisztséget értett a presbiter kifejezés alatt.
Talán pont azt akarta megvallani, hogy korban és hitben előttük jár, és kész
tapasztalataival segíteni őket. Szükségünk van hitben vénekre, akik ismerik az
Urat, és a mindennapi életben is megtapasztalták jelenlétét, segítségét. Vén
vagyok-e már hitben? Eljutottam-e az érett felnőttkorra?
Az igazság, amelyről szó van, maga az Úr Jézus Krisztus, hiszen a mi
igazságunk nem elvont, hanem maga az élő Úr. Ő az igazság. Ő az, aki velünk
marad mindörökké. Mert a világ igazságai változnak, elmúlnak, de az Úr
mindörökké ugyanaz. Isten értékei nem változnak, nem veszítenek értékükből,
minden korban ugyanolyan megbízhatóak. Bízzuk magunkat a jelenlévő Úrra.
Velünk lesz, szól az ígéret, de nemcsak valamikor, hanem már ma is az övéivel
van. Vele mehetünk a megoldásra váró nehéz helyzetekbe, Vele indulhatunk neki
munkánk végzésének, mindig számíthatunk Rá. És ha Ő jelen, akkor jelen van a
kegyelem, így átélhetem, hogy ha elbuktam valamiben, de megbántam, újra lehet
kezdeni. A kegyelem lehajol és felemel mélységeinkből. A kegyelem Isten
gyöngéden lehajló karja a bűnös ember felé. Rámutat a keresztre, és így szól: ne
keseregj, ezt tettem érted, ezért van remény számodra. Van remény a
megbékélésre, mert az Úr a békesség. Ahol Vele megbékülnek, rendezik a dolgokat, ott békesség lesz a szívben
is.
Arra vagyunk elhíva, hogy mindenkor az Ő parancsolata, igéje szerint
éljünk. Ő maga jár előttünk az úton, és tanácsol a naponkénti igeolvasással.
Azonban a gonosz is ügyködik, támad, sokszor nem nyíltan, hanem tévtanítók
által. Ez azért veszélyes, mert ők is tanítványnak néznek ki, de eltér az
életük és a teológiájuk Jézustól. Túlmennek rajta, vagyis azt mondják, nem elég
csak Jézus, nem elég csak az ige. Mi azonban ne rájuk figyeljünk, hanem az
igére, amely által ezt üzeni az Úr: elég neked az én kegyelmem. Elég vagyok
neked én! És ez így van.
CSODÁLVA, IMÁDVA TEKINTEK
1.
Csodálva, imádva tekintek
Kegyelmének tengeribe,
És hallgatom édes örömmel,
Mit Róla tanít az Ige.
Szent vére bűnt befedez,
Tisztára mossa ruhám;
Bizalmamat ebbe vetem,
Reményem a Jézus csupán.
2.
Ó, mennyi időt veszítettem,
Sóhajtva a terhek alatt,
De hogy magam Őneki adtam,
Lelkemről a súly leszakadt.
Szent vére bűnt befedez,
Tisztára mossa ruhám;
Bizalmamat ebbe vetem,
Reményem a Jézus csupán.
3.
Gyöngéd keze szívemet érte:
„Meggyógyítalak, fiam, én”.
S megfogva ruhája szegélyét,
Erő s öröm szállt énbelém.
Szent vére bűnt befedez,
Tisztára mossa ruhám;
Bizalmamat ebbe vetem,
Reményem a Jézus csupán.
4.
Most vélem a béke Királya,
Vezéreli lépteimet,
S oly édes az ajkán e szózat:
„Békém adom én teneked!”
Szent vére bűnt befedez,
Tisztára mossa ruhám;
Bizalmamat ebbe vetem,
Reményem a Jézus csupán.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése