A király az
elé tárt rágalmakat igaznak fogadta el, mert a birodalom szemszögéből, aki nem
olvad be, aki megmarad önmaga, az mindig lázadó (Ezsd 4,17-5,17). A világ
magába akar olvasztani, képtelen elviselni az egyéniséget, különösen a hívők
egyéniségét, Istennek való engedelmességét.
A gonosz mindig azon fáradozik, hogy félbeszakítsa növekedésünket és
Isten országának az építését. Azt üzeni: elég dolgod van így is, fáradozz az
anyagiakért, de ne törődj a lelkeddel, ne törődj az Úr dolgaival. Ezek a zsidók
is féltek és abbahagyták az építést, azzal foglalkoztak, ami nem járt
szenvedéssel, mert nem szeretünk szenvedni. Szenvedés nélkül nincs igazi
növekedés, előrehaladás. A megszületést is szenvedés kíséri, és az
újjászületésünkért Jézus szenvedett.
Isten azonban két próféta által megszólítja őket: nem állhat az
építkezés, nem maradhat félbe a templom.
Teljesen el kell készülnie az Úr házának, ezért üzen Isten. Prófétáit
küldi, akik bátran továbbadják az üzenetet. Jó látni, hogy nem igazodnak
hallgatóikhoz, hanem azt mondják, amit Isten rájuk bízott. Mindig fontos, hogy merjük vállalni Isten szavát, mert
abból fakad az élet. Isten ma is igéjén
keresztül munkálkodik, és az igaz ma is. Az Úr szavában erő van, ezt látjuk az
igében is, hiszen a zsidók komolyan vették Haggeus szavait, és ismét elkezdték
a munkát. Az Úrtól küldött szó képessé tette őket félelmeik legyőzésére, és
erőt adott a további munkák végzésére. Az Úr mindig a megfelelő időben lép
közbe, nem engedi, hogy övéi elsüllyedjenek a csüggedés mocsarában vagy a
bűnben, esetleg a jólétben. Mert a jólét is veszélyes, nagyon könnyen
megelégedéssel tölt el, és úgy gondoljuk, templom nélkül, istentisztelet
nélkül, az Úr nélkül is jól megy az életünk.
Amikor bátran nekifognak az építésnek, megtapasztalják az Úr oltalmát.
Rajtuk van Istenük szeme. Ez csodálatos, az ellenség próbálkozik ugyan, sok
kellemetlenséget okoz, hátráltatja is őket, de a munka halad tovább. Isten
jelenléte mindig megerősítő, azonban ez a jelenlét hit által élhető meg. Ha nem
is érezzük mindig Isten közelségét, ne csüggedjünk, és hitünket ne az érzésekre
építsük, hanem minden esetben az Úr szavára. Az érzelmek változnak, sőt, a világ
is körülöttünk, meg az emberek véleménye is, de az Úr szava mindig ugyanaz, és
mindörökké megmarad. Jó ez, mert így tudjuk, hogy van biztos pont ebben a
világban, és ez nem más, mint az Úr kijelentése..
Az építők rágalmazóik előtt bizonyságot tettek hitükről, munkájuk indítóokáról,
bátran eléjük tárták hitüket. Nem magánakciót folytatnak, hanem a menny és
föld Istenének szolgálnak, ez lényeges, mert benne van: a perzsa királynak is
Istene az Úr. Neki is engedelmeskednie
kell, nem mehet szembe Isten hatalmával.
Az építők elmondják, őseik építették a templomot, régen itt éltek és
szolgálták az Urat, bűneik és engedetlenségük következtében kerültek
fogságba. Jó, hogy látják saját
felelősségüket; a múlt nyomorúságaiban meg kell látnunk bűneink büntetését. Nem
véletlenül érnek minket a nyomorúságok, hanem Isten megítél, és eszméltet
általuk. Rá kell döbbenni, hogy vétkeztünk, de van kegyelem. Az egész Biblián
végighúzódik ez az üzenet: van kegyelem. Isten kész megbocsátani az Úr Jézus
áldozatáért minden megtérő bűnösnek.
A római levél napi szakaszain a hitből való megigazulás vonul végig, az
apostol hangsúlyozza, hogy minden kegyelem, és hit által lesz a miénk (Rm
3,21-4,25). Emberi cselekedetek nem játszanak benne szerepet, nincs érdem, csak
elfogadás. A hit nagyon lényeges, és
Ábrahám elhívásával, engedelmességével támasztja alá ezt Pál. Ábrahám
pogányként meghallotta Isten elhívó szavát, és hit által engedelmeskedett neki.
Hosszú ideig nem látta az ígéretek beteljesedését, de hitt az Úrnak, bízott
abban, hogy mindaz beteljesedik, amit Isten neki megígért. Ma is hit által
haladunk előre, Istennek vannak újszövetségi népe számára is ígéretei, de ezek
beteljesedését is türelemmel kell kivárni. Hit által tudjuk, amit Ő megígért, az meglesz. Az ige és életünk
tapasztalata is megerősíti mindezt, Isten ma is csodálatosan cselekszik.
Pál határozottan kijelenti, nincs különbség, mindenki vétkezett, akár
zsidó, akár pogány. Így azután, nincs előny, nincs kedvenc, mindenki rászorul
Isten kegyelmére. Ez azonban nagy gombóc, hiszen nem szeretünk bűnösök lenni.
Úgy gondoljuk, a másik az, de velem minden rendben, hiszen jó református
vagyok, nincsenek különösebb bűneim, nem vagyok rosszabb az átlagnál, sőt,
talán egy kicsit jobb is vagyok, hiszen templomba járok. Az ige világosan
rámutat: nincs érdem, nincs előny. Az alap az, hogy bűnös ember vagyok, mindenkinek a
kereszt alatt kell bűnbánattal megállni. Ott látom meg, valójában ki is vagyok,
és mit tett értem az Úr. Nagy esemény, amikor a kereszt tövében lehullik a bűn
terhe, megtisztul a szívem Jézus vére által minden bűntől. A kegyelem azt
jelenti, Isten Jézusért szabadnak, igaznak fogad el. Lényegtelen, ki voltam
korábban, a kegyelem új emberré formál. Az igazi boldogság a bűnbocsánatból
fakad.
Jó még meglátni, hogy Ábrahám reménység ellenére is hitte - de ne csak lássuk,
hanem magunk is higgyük, hogy amit Isten megmondott, az meglesz, akkor is, ha még
nem látszik a beteljesedés. Ábrahám nem adta fel, hanem ment tovább, amikor
eltelt huszonöt év, és még mindig nem született gyermeke. Milyen hamar feladjuk,
vagy besegítünk Istennek, és a magunk eszközeivel oldjuk meg a problémát, de
abból semmi jó nem származik. Neki is volt ilyen kísérlete, és megszületett
Iszmael, de nem ő az ígéret fia. Sok
nehéz pillanat történt e saját ötlet végett. Aki hittel vár az Úrra, és
minden emberi remény ellenére bízik Benne, nagy dolgokat élhet át. Mert
Istennek semmi sem lehetetlen, Ő a reménység Istene.
Szenvedésben engedelmes
Szenvedésben engedelmes,
kísértésben győzedelmes
Jézus Krisztus, légy kegyelmes.
Rám a bűn mint tenger árad,
kísértésnek tüze támad.
Nincs segítség, csak Tenálad.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése