A
|
zűrzavar tovább folytatódik, egyre nehezebb
helyzetbe kerül Júda, ám az Úr még most is segíteni akar neki (2Krón 36,11-23). Ő
mindig mellettük van, rajtuk áll, hogy figyelnek-e Rá. Cidkijjá királyhoz Jeremiás prófétát küldi az
Úr, ő az Úr nevében szól, az Ő üzenetét mondja el számára, de a király nem
hallgat rá. Jeremiás könyvéből tudjuk, hogy annyira nem rendült meg az Úr igéje
előtt, hogy a számára elolvasott részeket levágta a tekercsről, és tűzbe
vetette. Ahelyett, hogy megalázta volna magát, és megszaggatta volna ruháját,
amint azt tette Jósiás, ő elégette Isten szavát. Isten szól, de a király nem
törődik vele - nekem ne beszéljen még az Isten sem, gondolta. Majd megoldom én magam. Hányan gondolkodnak ma is
így, Isten igéjét félreteszik, és maguk próbálják életük irányítását kézbe
venni. Egyre nehezebbé válnak a dolgok, egyre több probléma keletkezik, mégsem
fordulnak Istenhez. Cidkijjá sem fordult
az Úrhoz, még Nebukadneccár ellen is fellázadt, nem akarta elfogadni Babilónia
hatalmát országa fölött. Erősködik, mindenkivel szembeszáll, és nem az Úr
segítségében bízik, nem fogadja meg Isten tanácsát.
Vajon én mindig elfogadom, amit Isten mond, hiszen az Ő gondolatai nem a
mi gondolataink, és így is Rábízom magam? Az Úr azt üzente, adják meg magukat,
fogadják el Babilon uralmát, és Ő velük lesz. De a király erre nem volt
hajlandó, maga akarta magát és népét megmenteni. Talán úgy gondolta, ahogyan
Ezékiást megmentette az Úr az Asszíroktól, úgy majd őt is megmenti a babiloni
királytól. Azonban Isten minden korban, minden ember életében másként dolgozik,
nem alkalmaz sablonokat, hanem mindenkit egyéni terv alapján ment meg az örök
életre. Ezékiás király bűnbánatot és
nagytakarítást tartott, mielőtt az Úrhoz fordult. Mindez most hiányzik.
Cidkijjá csak önmagában és a kultuszban, a szent helyben bízik. Úgy gondolják,
a templomot Isten megoltalmazza, és így, aki oda menekül, megmarad. Urunk azonban azt mondta, hogy aki meg akarja
menteni az életét, elveszíti, de aki elveszti az életét Őérte és az
evangéliumért, örök életre menti azt meg.
Cidkijját az Úr kereste, lehetőséget kínált a számára, de ő nem élt
ezzel. Nem tért meg, tudatosan szembefordult Istennel, és ennek meglett a
következménye. Olyan szomorú látni, hogy nem hajlandó magát az Úr akarata alá
rendelni, pedig láthatja, hogy Isten nélkül egyre rosszabbá válik minden, de ő
nyakas marad. Azt azonban öröm olvasni,
hogy Isten kedvezni akart népének, tehát mindent megtett értük. Mert az Úr mindig
menteni akar, azért küldte hozzájuk követeit. Isten mindig követein keresztül
érkezik hozzánk, elküldte Fiát, az Úr Jézust, és Rajta keresztül szólít meg. De
az Ő követei az Úr tanítványai is, akiken keresztül árad az evangélium. Az Úr
követei az igehirdetők is, mert ma is igéjén keresztül szól hozzánk. Ezért
vegyük komolyan az igét. Júda népe kigúnyolta az Úr szavát, nem kellett neki,
elvetette, és megtérés helyett a bűn útját járta.
Olyan mélyre jutottak, annyira engedetlenekké váltak és megkeményedtek,
hogy nem volt többé már segítség. Ez nagyon szomorú megállapítás. Mennyire fáj
ez az Úrnak, azt kell mondani, nincs segítség.
Mindig azt mondjuk, van segítség, van remény a bűnös ember számára, és a
leglehetetlenebb helyzetben is hívhatjuk Őt, mert Neki semmi sem lehetetlen,
most mégis azt olvassuk, nincs segítség. Miért? Azért, mert aki Isten
közeledését elutasítja, annak valóban nincs segítség. Aki a mentőövet visszadobja,
azt elsodorja az ár. Utolsó reményünk és segítségünk az Úr kegyelme, de ha ezt félrelökjük,
nem marad semmi. Júdát elfoglalják, a templom kincseit elrabolják, a népet
pedig fogságra hurcolják. Majd ott megtanulják a leckét, ott majd rádöbbennek
bűneikre. A fogság elkerülhetetlen volt,
mert Isten korábbi szelíd és halk szavát nem akarták meghallani, de ő szereti
őket, és nem akarja, hogy végleg elvesszenek, ezért engedi meg a fogságot. Most
egy szünet következik, hetven esztendős távollét, egy eszmélődés, de Isten ott
sem hagyja őket magukra. Minket sem hagy magunkra, de tegyünk úgy, mint Júda,
halljuk meg az Úr igéjét, térjünk meg, és engedelmeskedjünk Urunknak. Mert ő
nem akar mindenáron büntetni, azt akarja, hogy életünk legyen és bőségben
éljünk, és ez Jézus Krisztusban érhető el.
Olyan jó olvasni: eljön az idő, amikor a fogságot a hazatérés váltja
fel. Mert Isten utolsó szava nem az ítélet, hanem a kegyelem. Nem a pusztítás,
hanem a helyreállítás. Az Úr szava az
élet, és Jézus az élet szava.
János apostol megírja harmadik levelét is (3Jn 1-15). Így szolgál, és
erősíti az Úr gyermekeit. Ha nem is tud
velük lenni, de tud írni, és ő él ezzel, küldi a levelet, az üzenetet, az Úr
felé fordítja olvasói tekintetét. Ma is forduljunk az Úr felé, bárhol és
bármilyen helyzetben vagyunk, forduljunk Felé, hívjuk segítségül Őt. Ez a nap
elve az Ő napja, a Vele való találkozás, a feltöltődés áldott napja, ne legyen
semmi fontosabb most Nála.
Ez a levél egy Gájusz nevezetű gyülekezeti vezetőnek szól, akit az
apostol jól ismer, sőt, szeret. Szereti, a benne élő Krisztusért. Az igazán azt
jelenti szó szerint: az igazságért szeretlek, az igazság pedig az Úr. Tehát
nem azért, mert gazdag vállalkozó vagy híres személyiség, a gyülekezetben nem
ezek a szempontok. Egy a fontos: szeretem-e Jézust, bennem él-e Ő? A másik
ember a benne élő Krisztusért válik fontossá, vagy azért, mert azt szeretnénk,
ha az a másik befogadná Jézust az életébe. Ma gyakran csak azért fontos az
ember, amit produkál, vagy amivel rendelkezik, de nem ő a lényeg. Az Úr Jézus
számára mindig az ember volt a fontos, ezért hajolt le az élet mélységeibe, és
emelte fel kegyelme által a bűnös, nyomorult embert.
Az apostol jól ismerte Gájuszt, és tudta, hogy lelkileg jó állapotban
van, karbantartja magát. Tehát ügyel a
lelki életére, kapcsolatban van az Úrral, viszont valamilyen problémája
lehetett az egészségével, azért kéri János, hogy olyan jó dolga legyen mindenben,
amilyen jó dolga van a lelkének. Mit mondana
nekünk? Valószínűleg azt kérné, törődjünk legalább annyit a lelkünkkel, mint
amennyit a testünkkel és egyéb dolgainkkal. Ma elhanyagoljuk lelkünket, nagyon
gyengén tápláljuk, mert a heti egy vagy két istentiszteleti alkalom minden,
csak nem bőséges táplálkozás. Ahogyan a testünket naponta tápláljuk, úgy kell
táplálnunk lelkünket is.
Fontos gondolatot mond el az apostol: szeretett barátom, ne a rosszat
kövesd, hanem a jót. Van rossz példa, még a gyülekezetben is, de a hívő ember
felismeri azt, ami rossz, de meglátja a jó példát, a Krisztushoz ragaszkodó
életformát is, és azt követi. Annyi rossz példa van ma, mi legyünk jó példák,
Krisztust mutassuk fel, de igyekezzünk mi is mindig a jót követni. A jó példa
Jézus élete. Őt figyeljük, és kérjük Isten Szentlelkét, hogy segítsen ebben járni és
megmaradni.
Ki Istenének átad mindent
Ki Istenének átad mindent, Bizalmát csak belé veti.
Azt csudaképen őrzi itt lent, Ínség, baj közt is élteti.
Ki mindent szent kezébe tett, Az nem fövényre épített.
A súlyos gondok mit használnak, A sóhaj, sok jajszó mit ér,
Ha sebeink még jobban fájnak, S mindennap kínunk visszatér?
Így terhünk egyre súlyosabb, Ha lelkünk búnak helyet ad.
Csak légy egy kissé áldott csendben: Magadban békességre lelsz,
Az Úr - rendelte kegyelemben Örök, bölcs célnak megfelelsz.
Ki elválasztá életünk, Jól tudja, hogy mi kell nekünk.
Zengj hát az Úrnak s járd az útat, Mit épen néked ő adott;
A mennyből gazdag áldást juttat S majd Jézus ád szép, új napot.
Ki benne bízik és remél, Az mindörökké véle él.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése