A
|
z Úr szabadítása, csodálatos
munkája nem titokban ment végbe, híre eljutott másokhoz is (2Móz 18,1-26). Nagy
esemény, szenzáció volt a fáraó veresége és veszte, az elnyomott izraeliták
szabadulása. Mindenki előtt világossá vált, hogy ha Egyiptom vereséget szenvedett,
akkor Izráel Istene nagyobb. Ebből a helyzetből csakis egy élő Isten volt képes
kimenteni népét. Hatalmas bizonyságtétel
volt ez, a rettegett világbirodalom egy elnyomásban tartott nép által
legyőzetett. Isten ma is hatalmasan
cselekszik, halljuk meg az ezekről szóló bizonyságtételt. Általuk minket is
keres, azt akarja, hogy hódoljunk meg Előtte, és éljünk vezetése alatt.
Mózes fiainak
neve is bizonyságtétel. Nem a jelenlegi divat szerint választottak nevet
gyermekeiknek. A névválasztás is vallomás Istenről, a Hozzá való tartozásról. A
nevek beszélnek. Elmondják, hogy látta
Mózes az életet. Gersom neve rámutat: Mózes számára Egyiptom, minden gazdagsága, kiváló oktatása ellenére is, idegen
föld. Nem akart ottragadni, ott csak jövevény. Mindez üzeni: van Istentől
készített föld, és ő oda igyekszik. Az élete vándorélet. Ebben benne van a tanítványság is, mi is
idegenek és vándorok vagyunk ebben a világban. Lehet nagyszerű helyünk, és
élhetünk nagyon jól, ám nem ez a világ a mi hazánk. Van Istentől készített hajlékunk,
és az életünk nem más, mint oda tartó vándorút, hazafelé menetel.
Eliézer neve
által pedig Isten szabadításáról tesz vallást. Mindig Isten tetteire mutat.
Elmondja, hogy nem maguknak, hanem Istennek köszönhetik az új életet, az új hazát, a
megmenekülést. Jó, ha mindig Isten hatalmára mutatunk, ha soha nem feledjük, hogy nem
rajtunk fordulnak meg a dolgok. Minden kegyelem. A nevek erőt is adnak, mert
nemcsak visszafelé, hanem előre is mutatnak. Isten ma is megcselekszi, amit
tegnap átéltünk, ma is megsegít a gonosszal szemben.
Apósának is
Isten megmentő szeretetéről beszél Mózes. Nem ő mentette meg a népet. Ilyen
helyzetekben könnyen magának tulajdonítja az ember a sikert. A nép is magasztalja a hőst, de Mózes nem
tartja magát hősnek, nem magáról beszél. Isten a hős, az Ő tetteiről tesz
vallást Jetrónak. Soha nem én vagyok a lényeg, a döntő változást Isten viszi
végbe, ne takarjuk el dicsőségét, ne toljuk magunkat Őelé.
Jetró
kívülről látja Mózes és a nép életét, ezért észreveszi azt is, ami nem jól működik, amin változtatni
kell. Mózes nem sértődik meg. Nem mondja: apuka, maga ebbe ne szóljon bele,
engem hívott el az Úr, és minden jó, ami teszek. Mózes tanítható, elfogadja, hogy változtatni
kell, és változtat is. Mindig maradjunk
taníthatók, fogadjuk el, ha az ige alapján megláttatják, mi az, ami nem jól működik,
ami nem biblikus, és merjünk változtatni. Ehhez alázat kell, elfogadom, hogy én is
láthatok rosszul dolgokat, és ez a látás a növekedést segíti elő.
Ismét
farizeusok érkeznek Jézushoz, de nem a korábban elmondottakra reagálnak, nem
azért mennek, hogy elfogadják Messiásuknak (Mt 22,15-22). Annyira megrendítő, hogy csak okoskodnak. Úgy
vannak Jézus előtt, hogy érdekességeket visznek elé, politikai, vallásos
kérdésekre akarnak választ, mondjuk így, elteologizálnak, és nem a saját
életükre nézve kérdezik. Érdekességre kíváncsiak, megfogni akarják,
ahelyett, hogy fognák, amit mond.
Ezt
megelőzően arról beszélt az Úr Jézus, hogy mivel nem adták oda a Gazdának a
szőlő terméséből Neki járó részt, elveszi tőlük a szőlőt, és másnak adja, és ez
nem rendíti meg őket. Nem törnek össze, és nem tartanak bűnbánatot. Nem
kiáltják: Uram, könyörülj rajtunk. Döbbenetes! Elhangzik a hívogatás, és szó
van erről is, nem elég a saját ruha, az önigazság, a zsidó nép közé, a
vallásba vagy felekezetbe való születés. Menyegzői ruhára van szükség, mert egyébként elvesznek. És ez sem
rendíti meg őket. Nem kérik az Úrtól a menyegzői ruhát, az új életet. Hogyan is
állunk az Úr elé? Milyen szívvel, milyen vágyakkal jövök? Én is úgy, mint ezek
az emberek? Beszélek erről is, meg arról is, belemenekülök teológiai vagy
bibliai kérdésekbe, érdekességekbe, vagy őszinte és alázatos szívvel érkezem?
Felismertem-e, hogy az istentisztelet és minden igei alkalom azért adatik,
hogy saját életem, bűneim és problémáim hozzam. Semmi nem segít, csak egyedül
Jézus beavatkozása, az új szív és új
természet elnyerése. Ha ez nem történik meg, minden marad a régiben.
Még hízelgő
módon meg is dicsérik Jézust, így terelik el önmagukról a figyelmet. Olyan
szomorú ez, ott áll előttük Isten megoldása, egészen más irányt vehetne az
életük, de ők terelnek, ahelyett, hogy megnyitnák Előtte a szívüket. Ne terelj, hanem borulj le az Úr előtt, és
kérd segítségét!
Az Úr nemcsak
a külsőt látja, és nem hatódik meg a szép szövegtől, Ő tudja, mi van a szívünkben.
Ismeri belső tartalmainkat, és látja, hogy mi van a kegyes szöveg mögött. Őt nem lehet megtéveszteni. Terelni sem
enged. Rámutat a lényegre. Nem a politikai rendszerek változása hoz változást,
nem a császár személye a döntő, hanem az, hogy kié az életem. Mivel Isten teremtett, Ő ajándékozott meg életlehetőséggel,
adjam vissza, adjam az Ő uralma alá magamat. Az a hangsúlyos, hogy kinek az
uralkodása alatt élek. Ki az én gazdám: a világ vagy Isten?
A császárnak
add a pénzt, mert az övé, Istennek pedig az életed. A császár vigye a földi vagyont, nem kell
tőle semmi, mert Istené az életem, és ha így van, akkor biztonságban vagyok,
mert Ő gondoskodik róla. Lehet lázadni,
letörni a császár igáját, de ha nem vagyok Isten országának a polgára, elveszek.
A pénz és a hatalom nem képes megtartani. Minden ittmarad, semmit nem viszünk magunkkal, egy a lényeges: van-e
már új, fehér menyegzői ruhám? Gyakran mi is látszatkérdésekkel foglalkozunk,
a világ barátságát keressük, ahelyett, hogy követnénk Jézust felvéve
keresztünket.
A csel nem
jött be, Jézust nem tudják nehéz helyzetbe hozni, vesztesen távoznak.
Vesztesen, mert eljött Isten országa, és ők nem lépnek be, mert fontosabb a
maguk országa és hatalma. Isten
ajándéka, az élet legnagyobb kincse az Úr Jézus, ne menj tovább nélküle. Pál
apostol is mindent hátrahagyott érte.
Egyedüli
reményem
1. Egyedüli
reményem, Ó, Isten, csak te vagy; :/: Jövel és nézz meg engem, Magamra,
ó, ne hagyj!
Ne légy tőlem oly távol, Könyörülj hű szolgádon, Úr Isten, el ne hagyj!
2. Ha a nehéz
időkben Elcsügged a szívem, :/: Vigasztalást igédben, Uram, te adj ne-
kem! Ha
kétség közt hányódom És mentségre nincs módom, Te tarts meg, Istenem!
3. A földön
ha elvesztem Szerelmem tárgyait, :/: Maradjon meg mellettem Szerelmed és
a hit; Csak
azt el ne veszítsem, Mi benned, ó, Úr Isten, Remélni megtanít!
4. Földi jó
és szerencse Mulandó, mint magunk, :/: De a hit drága kincse Örök és fő ja-
vunk; Hitünk
áll rendületlen, Hogy Isten véd szüntelen: Élünk vagy meghalunk.
5. Uram, a
nyomorultat, a gyöngét el ne hagyd, :/: Az árvát, elhagyottat Gyámolítsd te
magad! A
szegényt, ki remélve Csak reád néz az égre: Úr Isten, el ne hagyd!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése