H
|
amar letértek
az útról Izráel fiai, mondja az Úr (2Móz 32,1-35). Igen, ezt Ő mondja, mégpedig
azért, mert így is van. Nemrég tapasztalták meg a hatalmas szabadítást, Isten
olyan munkáját, amit senki nem képes Rajta kívül elvégezni, mégis letérnek az
útról. Az út, amit megfogadtak, hogy törvénye szerint élnek. Mennyire keveset
ér a mi fogadkozásunk, minden jó szándékunk, mert magunkban nincs erőnk a
megcselekvésére. Fogadkozni még tudunk, de azt megtartani már képtelenek
vagyunk. Azonban ezt nem ismerjük el. Bálványszobrot készíttetnek, mert Mózes
nem jött még le a hegyről. Ez jelzi, hogy nem Istenhez kötődtek, hanem Mózeshez.
Kihez kötődik a hitem? Jézushoz, vagy emberekhez? Nekik látható formára,
kiábrázolásra volt szükségük.
Az is kiderül, hogy elbukták a próbát, a kapott arany- és ezüstékszerek csapdává
váltak és bálvánnyá lettek. De az egész
történet arra mutat, hogy átélték ugyan a szabadítás csodáját, de belülről nem
változtak meg. A szívük maradt ugyanolyan. Továbbra is a szórakozás, a nagy
buli volt az életük középpontja, és ezt letakarták a vallással. Pogány ünnepet
tartottak, ahol nincs jelen Isten igéjének fegyelmező ereje. Amit Egyiptomban
láttak, azt magukkal hozták, és most megélték. A világ életformája vonzóbb
volt, mint az Istentől kapott élet. Ilyen keveredést látunk ma is, a világ a
maga életvitelét belopja az egyházba is. Úgy eszünk, iszunk, mulatozunk,
játszunk, mint a világ. Gyakran egyházi alkalmakon kerül erre sor, mert
elhisszük, hogy azt kell biztosítanunk az embereknek, amit a világban is megkapnak. Érezzék jól magukat. Azonban nem ez a
feladat, mert ha magunkat jól érezve megyünk a kárhozatra, az nagy felelősség.
Áron is vétkes volt, mert a saját életét védte. Teljesítette, amit
kértek, a konfliktus elkerülése végett. Jó papnak akart látszani. Azonban a
lelkész feladata nem az igények kiszolgálása, a szórakoztatás, mert mi nem
szórakoztatóközpont vagyunk, hanem az életre segítés. Az egyháznak
szülőszobává kell alakulnia.
Mózes ellenben kiállta a próbát, nem kapott a lehetőségen, és nem akart ő
naggyá lenni, hanem védte népét, közbenjárt értük. A bűn zsoldja a halál, ez
itt most megmutatkozott a maga teljességében. Jó, hogy mi már a folytatást is
ismerjük: az Isten kegyelmi ajándéka pedig az örök élet, Krisztus Jézusban.
Mózes könyörög népéért, és járjunk mi is ezen az úton. Imádkozzunk a
bűnösért, a másik emberért. Bocsásd meg mégis - jól ismeri Istent, tudja, hogy
van mégis-bocsánat. Ez azt jelenti, hogy nem vagyunk rá méltók, nem érdemeljük a
bocsánatot, de Ő mégis megbocsát. Azt jelenti ez, hogy mégis újrakezdhetem az életet
Vele. A mégis-bocsánat új esélyt kínál, de ezzel élni is kell. Ez nem
formalitás, hanem valóság. Az Úr kezét fogva mehetek tovább, az örök élet felé,
kegyelemből.
Júdás tragédiáját látjuk, ez pedig az, hogy éveken keresztül Jézus
tanítványa volt, mégsem ismeri (Mt 27,3-50). Nem látta meg, hogy kicsoda, azért
árulta el, és nem ismerte fel azt sem, hogy még árulóként is jöhet. Még innen
is van talpraállás, csak Hozzá kell menni. Nem az ember, hanem az Emberfia,
Jézus a megoldás. Gyakran mi is ott tévedünk, hogy embereknél keresünk
védelmet, segítséget, lelki feloldozást. Ezt egyedül az Úr adja meg.
Jézus tovább megy az úton, egészen a keresztig. Nem fordul vissza, nem
adja fel. Barabbás pedig ennek
köszönheti életét. Igen, mert neki kellett volna meghalnia azon a kereszten, az
neki készült, és nem Jézusnak. De az Úr a helyére lép, és Ő szabad lesz, szabad.
De vajon meglátja-e ezt? Pilátus így szól az emberekhez, akiknek Barabbás kell: lássátok meg! Vajon meglátja-e Barabbás, hogy Jézus halála által nyert életet?
Meglátom-e én? Meglátják-e az emberek, hogy Barabással nem mennek semmire, mert ő
csak ölni tud. Jézusra van szükség! Meglátjuk-e, hogy a választásunknak
következménye van? Olyan lesz az életünk, ahogy döntünk. Ha Barabbást akarjuk, Barabbás-szerű, ha Jézust választjuk, Jézus-szerű. Életes, mert Ő az élet.
Jézus nem száll le a keresztről, mert nem magát menteni jött, hanem a
bűnösöket. Ő téged és engem akar menteni, örök életre. Ezért vállalja a halált, mert nincs más mentőöv, csak a kereszt. Aki belekapaszkodik, életet nyer.
Micsoda önbecsapás, szálljon le, és hiszünk benne, de nem hinnének akkor
sem. Ezért nem adatik más, csak az ige, aki hisz az igének, az előtt feltárul
Jézus Lénye, annak gyógyulni fog az élete.
A sötétség kifejezi az egész emberiség mélypontját, Jézus halálával
sötétség borul az egész világra. Amikor kitaszítjuk Őt az életünkből,
sötétségbe kerülünk, függetlenül a jóléttől, a jó pozíciótól. Ma a világ sötétben vesztegel, mert nem akarja Jézust. Ez a sötétség nagyon terjed, egyre
jobban beborítja az életet. Azonban Isten népe ragyogó csillag a világban.
Isten nem hagy teljes sötétségbe borulni. Áll a kereszt, szól a jó hír. Most
már csak rátekinteni kell, és meghallani az evangéliumot.
Az Isten Bárányára
1. Az Isten Bárányára Letészem bűnöm én, :/: És lelkem béke várja Ott a
kereszt tövén.
A szívem mindenestül Az Úr elé viszem, Megtisztul minden szennytül A
Jézus vériben,
A Jézus vériben.
2. Megtörve és üresen Adom magam neki, :/: Hogy újjá ő teremtsen, Az űrt
ő töltse ki.
Minden gondom, keservem Az Úrnak átadom, Ő hordja minden terhem, Eltörli
bánatom,
Eltörli bánatom.
3. Örök kőszálra állva A lelkem megpihen; :/: Nyugszom Atyám házába’
Jézus kegyel-
miben. Az ő nevét imádom Most mindenek felett; Jézus az én királyom,
Imámra felelet,
Imámra felelet.
4. Szeretnék lenni, mint ő, Alázatos, szelíd, :/: Követni híven, mint ő,
Atyám parancsait.
Szeretnék lakni nála, Hol mennyei sereg Dicső harmóniába’ Örök imát
rebeg, Örök imát
rebeg.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése