A
|
z Úr munkálkodik, egyik csapás
érkezik a másik után, amik által bizonyságot tesz az egyiptomiak előtt
hatalmáról (2Móz 9,1-35). Már a mágusok
utánozni sem képesek a jeleket, sőt, vannak köztük, akik Isten hatalmát ismerik
fel az egyre súlyosabb csapások mögött. Azonban érdemi változás nem történik, a
fáraó szíve továbbra is konok marad, nem engedi el a népet. Mindig csak a baj
enyhítése, a csapások megszűnése érdekében igérget, amikor elmúlik a
veszedelem, elfelejti szavát. Az Úr ma
is jelez, de a mai ember szíve is kemény, a bajban ugyan kiált, de amikor múlik
a baj, minden marad a régiben. Mindebből láthatjuk, milyen nehezen adja fel
gőgjét az ember, sok fáradságába kerül Istennek, mire alázattal leborulunk Előtte. Az ember olyan nehezen változik, nem akarja átadni élete kormányzását
Istennek. Nagy türelemre volt szüksége Mózesnek és a népnek is, hiszen azt
gondolták, azonnal szabadok lesznek, ám nem így történt. Tudunk-e hittel és türelemmel várni az Úrra,
amikor nem olyan gyorsan változnak a dolgok, mint ahogy azt reméltük?
Csodálatos az
Úr, megoltalmazza az övéit, mivel a csapások elkerülik Gósen földjét. Micsoda
bizonyságtétel is ez, Isten népe kimarad, és ez világos jelzés az Úr
hatalmáról. Ezt már nem lehet véletlen kategóriába söpörni. Egyben felszólítás
is a megtérésre. Mert ezeknek a jeleknek a célja, hogy az egyiptomi emberek
megismerjék Istent, meghódoljanak Előtte. Isten az egyiptomiakat is szereti,
keresi őket, és meg akarja szabadítani a hamis istenektől. Így keres minket is,
jelez, ami által leleplezi a bálványokat előttünk. Gyengéden szól, és kéri: fordulj hozzám, higgy bennem és bízd rám magad.
Az Úr nem
elpusztítani akarja a fáraót és népét, hanem engedelmességre késztetni. Az a
cél, hogy felismerje, hogy Izráel Istene az Úr, és egyúttal kimondja: én nem vagyok
Isten. Előre szól az Úr, és aki komolyan veszi, az elkerüli a hatalmas és puszító
jégesőt. De nem mindenki hisz Mózesnek, mint ahogy ma is sokan nem hisznek mindannak,
amit Isten az igében kijelentett. Hiszem-e, hogy amit Isten mond, az megtörténik, és úgy megy végbe,
ahogyan azt mondta? Azért szól, hogy rádöbbenjünk vétkeinkre, Hozzá forduljunk, és segítséget kérjünk Tőle. Ez a lényeg,
segítséget kérni az Úrtól, mert mi képtelenek vagyunk megváltozni. Az örökölt
természetünket csakis az Úr kegyelme képes újjáteremteni. Új szívre van
szükségünk, és Ő ezt Jézusban kínálja nekünk.
Az eredmény
érdekében még a bűnbánatot is el lehet játszani, ezt tette a fáraó. Most sem
gondolja igazán komolyan, csak a népnek szól a bűnbánata, hadd lássák, rajta
nem múlik, ő mindent megtesz, így egyedül Mózes az oka mindennek. Olyan könnyen
másra hárítjuk a felelősséget, ahelyett, hogy szembenéznénk vele, és
kimondanánk: miattam lett mindez. Amikor ezt meglátjuk, az Úr kiemel, és új
lehetőséget ad. Vele indulhatunk, és az meglátszik az élet minőségében.
Isten
országáról szólt a példázat, megláttuk működésének lényegét, ami nem más, mint
a kegyelem (Mt 20,17-19). Ezt az országot a kegyelem
élteti és működteti. Mennyire más ez a világ, mint a mi világunk, nem az anyagi
előnyök vannak a középpontban, hanem Isten bűnbocsátó kegyelme. A kegyelem azt jelenti, hogy van újrakezdés,
tiszta lappal kezdhetünk, mert Isten eltörli a bűneinket, mint felleget. Gondoljuk végig, hogy látszik-e ma a kegyelem az
egyház működése által? Látszik-e Isten
országa körülöttünk? Ragyog-e a világosság a világ fekete egén?
Miközben a
tanítványok még a példázaton merengenek, csodálkoznak, hogy a Gazda az
utolsóknak is annyit ad, mint az elsőknek, a Király elmondja, mibe is kerül
mindez Neki. Ismét haláláról szól, és ezzel rámutat: Ő fizeti az adósságunkat.
Külön maga
mellé vette a tanítványokat, félrevonta őket a világból. Miért? Mert még mindig
nem látnak tisztán, inkább a világ véleménye hat rájuk, mintsem az, amit
Jézustól hallottak. Az Úr minket is
félrevon, mert szükségünk van arra, hogy tanítson bennünket és Ráhangolódjunk
akaratára. Engedjük, hogy félrevonjon a zajból, a rohanásból, és engedjük
szívünkig hatolni az igét.
A tanítványok
addig egyetértettek Jézussal, hogy felmegyünk Jeruzsálembe, ezt várták már. De a folytatást nem úgy gondolták, ahogyan arról Jézus beszél. Egészen más
elképzelésük volt a továbbiakról. Ők hatalomban, uralkodásban, jólétben
gondolkoztak. Pont azért vette őket maga mellé, hogy Őhozzá igazítsák
gondolatikat is. Nagyon fontos, hogy
mindenben az Úrhoz igazodjunk. Ne a saját elképzelésünkhöz ragaszkodjunk, hanem
figyeljünk Rá.
Jeruzsálemben
nem uralkodás, hanem szenvedés következik. Jézus útja a keresztre vezet. Isten
országának Királya életét adja az Övéiért. Ő ilyen Király, nem az alattvalóit sanyargatja, nem életüket
veszélyezteti, hanem a sajátja által menti meg őket.
Isten Fiát
átadják a pogányoknak, kigúnyolják és keresztre feszítik. A mindenkori tanítványoknak
is számítani kell a kigúnyolásra, de csak akkor lesz benne részünk, ha Jézus
egyszerű, alázatos útját követjük. Ha a világhoz igazodunk, lemarad a gúny és a
szenvedés. Mintha ma ezt az utat keresnénk, nem akarunk gúny tárgya lenni,
ezért simulunk a világhoz. Mert aki ma
is Jézus életformáját követi, azt kinevetik, megvetik.
Az Úr azonban
beszél feltámadásáról, mert meg lehet Őt ölni, de nem lehet elpusztítani. Az
Élet elpusztíthatatlan, győztes. És aki Benne hisz és Őt követi, győztes életet
élhet Vele.
Ki
Istenének átad mindent
1. Ki
Istenének átad mindent, Bizalmát csak beléveti, :/: Azt csudaképpen őrzi itt
lent,
Ínség, baj
közt is élteti. Ki mindent szent kezébe tett, Az nem fövényre épített.
2. A súlyos
gondok mit használnak, A sóhaj, sok jajszó mit ér, :/: Ha sebeink még job -
ban fájnak S
mindennap kínunk visszatér? Így terhünk egyre súlyosabb, Ha lelkünk bú-
nak helyet
ad.
3. Csak légy
egy kissé áldott csendben: Magadban békességre lelsz, :/: Az Úr rendelte
kegyelemben
Örök, bölcs célnak megfelelsz. Ki elválasztá életünk, Jól tudja, hogy mi
kell nekünk.
4. Zengj hát
az Úrnak s járd az utat, Mit éppen néked Ő adott; :/: A mennyből gazdag ál-
dást juttat S
majd Jézus ád szép, új napot. Ki Benne bízik és remél, Az mindörökké Vé-
le él.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése