A
|
mikor Izsák
rádöbben a csalásra megrendül lelkében, Ézsaú pedig keserves fájdalommal kapaszkodik
valami áldásfoszlányba (1Móz 27,34-28,9). Izsák szembement az Úr akaratával,
hiszen tudnia kellett, Isten kit választott, mégsem beszélte meg a családjával,
mégsem merte vállalni az Úr akaratát. Nem akarta feladni saját ragaszkodását,
terveit Izsák, így összegubancolódott az életük, Jákób pedig kerülőútra
került. Jákób felelőssége a
türelmetlenség, nem várt az Úrra, hanem maga akarta megszerezni az áldást.
Azonban több évtizedes tanulás lesz ebből, ennyi időbe telik, amíg rádöbben, Istennek nincs szüksége a mi segítségünkre, és hogy a cél nem szentesíti az
eszközt. Jó végiggondolni van-e párbeszéd az Ige fényében köztem és az Úr
között, illetve azok között, akik még mellettem vannak. Lényeges, hogy Isten akaratát
őszintén megbeszéljük és vállaljuk egymás között.
Néhány gondolat, amit kiemelnék ebből a szakaszból. Izsák az évek során
teljesen eltávolodott Jákóbtól és Rabekától is. Nem beszéli meg tervét
feleségével, és nincs másik áldása. Tehát Jákóbnak nem szánt semmit. Aztán Ézsaú sírása sem jelent túl sokat, mert
hiányzik mögüle a bűnbánat. Nem tartja magát felelősnek. Nem ismeri fel, hogy ő
nem tartotta értéknek az elsőszülöttségi jogot. Mindenért Jákóbot teszik
felelőssé. Azonban változás és megoldás csak akkor van, ha meglátom a magam
felelősségét. Mást okolni mindig könnyebb, mint őszintén szembenézni bűneimmel,
beletekinteni az Ige mélységeibe.
Azt is látjuk, ha nincs őszinte bűnbánat, ha nem rendezzük Istennel az
életünket, csak mélyül a válság. Ézsaú meggyűlöli testvérét, azonban a gyűlölet
soha nem megoldás. A haragra, a gyűlöletre nincs más orvosság, mint a
megbocsátás. Az tud megbocsátani, aki maga is átéli, hogy az Úr megbocsátott
neki. Rebeka tévesen gondolja, hogy egy kis idő múlva Ézsaú elfelejti az
egészet, azonban ez nem így működik. A
sérelmek mélyen belénk ivódnak, ha nem az Úr előtt dolgozzuk fel őket, ha nem
helyezzük Őreá. Minden sérelem csakis az Úr sebei által gyógyul meg. Ezért
adjuk át Neki haragunkat, lelki sérüléseinket, és ne hordozzuk magunkban. Nem az
idő, hanem a kegyelem gyógyítja meg a szíveket és kapcsolatokat. Induljunk el
megbékülni, bocsánatot kérni, ha így teszünk, gyógyul az életünk, ha csak
feledni akarunk, egy idő múlva ismét feltárul a múlt, és újabb sebeket okoz. Az Úr bocsánata azonban kitörli
szívünkből a sérelmeket, és így el tudjuk azokat felejteni.
Amikor valaki elindul a hazugság útján, nehéz azon megállni. Újabb
hazugságok és csalások jönnek, mint Jákób életében is. A lejtőn nincs megállás.
Csak az Úr képes feltartóztatni és megváltoztatni bennünket. Most sem őszinte
Rebeka és Jákób Izsákkal szemben. Nem állnak őszintén egymás elé, nem
néznek szembe Ézsaú haragjával sem, hanem Jákób a menekülést választja. Mert ez
bizony menekülés, még ha szépen be is van csomagolva. A becsomagolt menekülésre
Izsák áldását kérik, amit meg is kap Jákób. Megkapja az áldást, mert bár
csaló, de Isten akaratát a csalás, a hamisság sem tudja megváltoztatni. Majd a
csaló fog változni, majd ő éli át az Úr szívműtétjét. Azonban erre még várni
kell, addig sok mindent meg kell majd tanulni Jákóbnak is. Többek között nagy
lecke lesz a számára, amit vet az ember, azt aratja is. Mert Isten Igéjének
igazságát nem lehet érvénytelenné tenni. Ha nem akarunk róla tudomást szerezni,
akkor is érvényre jut az életünkben. Azonban szabad nem menekülni, szabad
őszintén az Úr elé állni, és kimondani, veszendő utolsó, bűnös vagyok. Ha ezt
ki merjük mondani, békesség tölti el a szívünket, akkor elkezdődik egy új
életvezetés.
Pál inti a rendetlenül élőket; a rendetlenség azt jelenti, kilendülünk
Isten akaratából, és már nem vállaljuk magunkat (2Thessz 3,6-18). A rendezett
élet szembenéz önmagával, és tudja, hogy az élethez vállalni kell magam,
vállalni kell a megélhetés gondjait, el kell rendezni az élet kérdéseit, meg
kell oldani a problémákat. Ezekkel mind nekem kell felelősségteljesen
szembenézni, és nem lehet másra hárítani. Az életemért én vagyok az Úr előtt
felelős. Ebben a közösségben voltak, akik ezt nem akarták vállalni, úgy
gondolkodtak, ha Jézus hamarosan visszajön, minek dolgozzanak, majd a gazdag
testvérek eltartják őket. Ezeknek üzeni az apostol, hogy csendesen munkálkodva,
a maguk kenyerét egyék. Ne élősködjenek, ne várják a sült galambot, hanem
tegyenek érte. Lényeges gondolat, nem lehet mindent másoktól várni, hanem nekem
kell megküzdeni, harcolni életem dolgaiért az Úrban bízva.
Az is elgondolkodtató, hogy bizony, a jó cselekvésében könnyen
megrestülünk, könnyen belefáradunk. A jótól hamar elmegy a kedvünk, ha nem
látunk azonnal eredményt. Pál arra buzdít, ne adjuk fel, fáradozzunk tovább az
evangélium ügyében, tegyünk bátran és kitartóan bizonyságot, és majd ezek a
maguk idejében megtermik a gyümölcsüket.
A végén még kézjegyével látja el a levelet, azért, hogy meg tudják
különböztetni a hamisítványtól. Mert az ördög az igét is hamisítja. Azért kell
jól ismernünk, hogy meglássuk, amikor az Igére hivatkozva, azt rosszul
alkalmazva akar megtéveszteni minket. Jézus is felismerte a sátán hamis
igealkalmazását, és elutasította. Urunk adjon számunkra bölcsességet, hogy
mindenkor felismerjük az Ő akaratát.
Ki vagyok én
Ki vagyok én, ki vagyok én,
Kinek lát engem az Isten?
Sok bűnömért, vétkeimért,
Megítél engem az Isten.
Veszendő utolsó bűnös vagyok,
Csontomban kárhozat kínja sajog,
Segítség, segítség, elpusztulok.
Valaki vár, valaki kér,
Valaki hívogat engem.
Sok bűnömért, vétkeimért
Valaki szenvedett értem.
Megtartó Úr Jézus befogadtál,
S azért, mert szerettél megváltottál.
Összetört életem parancsra vár.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése