A
|
tanítványi élet vándorlás, az örök haza felé,
hosszútávon nem lehet letelepedni, hanem tovább kell vonulni (1Móz 35,1-29).
Nem állhatunk le régi élményeknél, hanem a múltat teljesen lezárva előre kell
haladnunk új tapasztalatok és új feladatok felé. A továbbhaladás Isten
kimozdító szavával indul. Jákób talán
már nem is menne, de Isten felszólítja, menjen föl Bételbe. Ez volt a menekülés
első állomása, ide kell visszamenni, azért, hogy átélje, amit az Úr mondott, beteljesedett.
Vele volt, megőrizte és visszahozta. Az emlékezés egyben a múlt teljes
lezárását is jelenti, itt lehet lezárni a múltat, sőt le is kell, mert anélkül
nem lehet továbbhaladni. A múlt lezárása nélkül nincs igazán új kezdés, mindig
felbukkan valami a régi élet rendezetlenségéből és nem hagy növekedni. Ráadásul
a le nem zárt dolgok belső és külső konfliktusokhoz is vezetnek. Isten lezárja Bételben a múltat. A lezárás oltárépítésben
nyilvánul meg. Az oltár kifejezi Isten
bűnbocsánatát és Jákób háláját. Bocsánat és hála az a kettős alap, amely
szilárddá teszi az új életet.
Továbbmenni azonban csak bálványok nélkül lehet. Jákób ezt felismeri és elrendeli a bálványok
elvetését. Amikor az Úr hív, mindig bálványok nélkül várja indulásunkat. A
bálványokat nekünk kell kidobálni, Ő megadja a belső szabadságot, de nekem kell
őket eltávolítani. A bálványok nélküli élet bizonyságtétel, elmondja, hogy
egyedül a Mindenható Isten az Úr. Vessük el mi a hamis isteneket, a régi élet
minden tartozékát, és tiszta szívvel és élettel kövessük az Urat.
Bételben az Úr megerősíti Jákób új nevét, ezáltal új életét.
Végérvényesen megújult az élete, most már a neve is kifejezi, hogy Ő Isten
harcosa. Egész élete, jelene és jövendője az Úrnak van szentelve. Családja és
utódai mind Isten nevét fogják hirdetni ezen a földön. Mi is erre vagyunk
elhíva, ez a feladatunk, hogy egész életünkben, az élet napfényes és borús
időszakaiban is az Úr nevét mutassuk fel. Isten népe feladata, mindenkor Istent
láttatni. Bizony nem mindig sikerül ez, gyakran saját lényünk árnyékai
látszódnak. Kérjük Urunkat, áldását tegye láthatóvá általunk is minden nap. A
vándorlás során az ígéretek jelentik az erőforrást, az Úr szava újítja meg a
pátriarchát, és ad új lendületet a számára. Az Ige a mi erőforrásunk is. Nehéz
időszakokban is általa juthatunk előre. Amikor megállnánk vagy befejeznénk a
vándorlást, az Ige visz tovább, mert általa meglátjuk, hogy hazafelé tartunk.
Boldog, aki tudja, hová tart az élete, ez a tudat ad új erőt, és nem enged elcsüggedni,
nem engedi, hogy feladjuk, mert ismerjük a célt.
Az áldás birtoklása nem jelent sima utat, Jákób kedves felesége, Ráhel
meghal, korábbi elhamarkodott szavának itt az eredménye. Azonban így is eljut
apjához, Izsákhoz, akinek meg kell látni Isten tervének megvalósulását. Talán
felismeri, hogy korábban rosszul döntött.
Húsz évvel korábban már a halálra készült, azonban nem halhatott meg,
amíg meg nem látja Isten sorrendjének kialakulását. Ézsaú és Jákób most már
harag nélkül vannak együtt. Isten kegyelme csodálatos, még az emberi kanyargók
sem akadályozzák tervének kivitelezését. Áldott legyen érte az Úr neve.
Az ember csődbejutott életéből csak a Jézus Krisztusba vetett hit által
van kivezető út (Rm 3,27-4,8). Nélküle, az Ő segítsége nélkül képtelenek
vagyunk talpra állni. Pál határozottan leszögezi, hogy az ember hit által
igazul meg. Tehát mi nem tudunk ezért semmit tenni, senki nem képes a maga
erejéből rendezni bűnös életét. Egyedül a Jézusba vetett hit által lehetséges
megszabadulni az ítélettől. Jézus kereszthalála nyitja meg a kegyelem ajtaját.
Ő eleget tett értünk.
Az apostol rámutat, mind a zsidók, mind a pogányok hit által üdvözülnek,
és Ábrahámot hozza fel példaként. Ábrahám példája a hite, hitt az Istennek.
Vagyis Ábrahám komolyan vette Isten szavát és rá építette az életét. Hitből
elindult egy új világ felé.
Mielőtt ezt a témakört lezárná, feltesz egy kérdést, nem maga akar
dönteni, nem a saját véleményét erőlteti másokra. A kérdés így szól: „De mit
mond az Írás?” Tehát az Igéhez fordul ebben a témában. Fontos ez számunkra is,
tanuljuk meg minden dolgunkban feltenni ezt a kérdést. Legyen mindig az a legfontosabb,
„De mit mond az Írás?” Ha így teszünk, nem emberek és nem is a saját
véleményünkhöz igazodunk, hanem figyelünk a válaszra. Fontos kérdezni, de ez
akkor válik áldássá, ha várunk is a válaszra.
Az Írásból arra
a felismerésre jut, hogy boldogok, akiknek megbocsáttattak hamisságaik. Tehát
számunkra az a legfontosabb, hogy átéljük bűneink bocsánatát. Az igazi
boldogság a megtapasztalt bűnbocsánatból, az ítélet elengedéséből fakad. De nem a mi érdemeink, hanem Jézus Krisztus áldozata az, amiért az Úr nem számítja
be nekünk a bűnt, az adósságot. Isten Jézusnak számolta fel, Ő pedig
felszegezte adóslevelünket a Golgotára. „Eltörölte az ellenünk szóló
rendelkezéseivel minket terhelő adóslevelet, félretette az útból, és
odaszegezte a keresztfára” (Kol 2,14).
MAGÁRA VETTE
Magára vette
szennyes ruhámat,
megbékítette
Istent, Atyámat.
Megbékítette,
megbékítette Istent, Atyámat!
A kín, az átok
én bűnöm ára,
de Ő felvitte a
Golgotára.
De Ő felvitte,
de Ő felvitte a Golgotára!
Bűn büntetését
kereszten értem,
magára vette a
szenvedésem.
Magára vette
,magára vette a szenvedésem!
Szerelmes szíve
szakadt meg értem,
de eltörölte
mind, mind a vétkem.
De eltörölte,
de eltörölte mind, mind a vétkem!
Jézus, te
drága, mit adjak néked?
Összetört
szívem hozom elébed.
Összetört
szívem, összetört szívem hozom elébed!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése