J
|
ákób hazaért,
azon a földön él és vándorol, amelyet atyáinak adott az Úr (1Móz 37,1-11). Itt
van a helye, itt működik az áldás is, amit az Úrtól kapott. De az áldások
problémákon keresztül jutnak érvényre. Mondhatnánk, a feszültséget, az
ellenségeskedést is felhasználja az Úr népe érdekében. Ez nem azt jelenti, hogy
szükséges ezeknek a viszályoknak megtörténni, és hogy nem lehetne jobb ezeknek
a testvéreknek a kapcsolata, hanem azt üzeni, hogy még az ilyen helyzetek sem
tudják Isten tervét megakadályozni. Ő mindezek ellenére megmenti övéit.
Jákób gyermekei négy asszonytól születtek, így már ez is feszültséget
hozott létre közöttük. Izráel pedig beleesett abba a hibába, amit apja is
elkövetett, Józsefet előnyben részesítette a többivel szemben, vagy legalábbis
a többi úgy érezte, őt jobban szereti az apjuk. Mert mindig azt szeretnénk,
hogy mi legyünk a középpontban, velünk foglalkozzanak a legtöbbet, mi kapjuk a
legszebb ajándékokat.
József apjának kedves feleségétől, Ráheltől született fia volt, a szíve
Józsefhez húzott, aki igyekezett ebből előnyt kovácsolni magának. József sem
arra törekedett, hogy csillapítsa féltékenységüket, hanem inkább beárulta
bátyjait apjának. Rossz híreket hordott róluk, ezáltal jobban magára haragította
őket. Itt világossá válik, hogy a fiúk rivalizálnak egymással, ellenfelet lát
egyik a másikban. Úgy vélik, hogy majd József kapja meg az elsőszülöttségi
jogot, az áldásokat. Jákób meg még
tetézi is a gondokat, amikor Józsefet megjutalmazza hírhordó tevékenységéért.
Jákóbnak inkább csillapítani kellene a feszültséget és kezelni Józsefet.
Józsefnek nem a feladata, hogy híreket szállítson testvéreiről, sőt
nemcsak a rosszat kellene kiemelnie, hanem a jót is meglátni, de ehhez még
fiatal és tapasztalatlan. Meg tudjuk-e látni a jót egymásban, és különösen
észrevesszük-e, mi a mi feladatunk? Ma is gyakran keletkeznek feszültségek,
amikor másokról híreket szállítunk; mireánk egyetlen hír bízhatott, ez pedig az
evangélium, a jó hír, amely Jézus Krisztusról szól. Ezt a hírt bátran
elmondhatjuk mindenkinek.
Isten felkészíti Józsefet álomlátás által arra, amire elhívta őt, a
megmentő szerepére. De nem azért látja ezeket az álmokat, hogy dicsekedjen
velük, és hergelje általuk a testvéreit, hanem, hogy igyekezzen minél jobban
megérteni és készülni az Úrtól kapott feladatra. Vannak olyan dolgok, amelyeket
nem kell azonnal másokkal megosztani, mert félre fogják érteni, vagy nem tartozik
rájuk. József nem tudta magában tartani álmait, a testvérek pedig
ellenszenvükön keresztül értelmezték az álmokat. Megharagudnak Józsefre, nem
tudnak örülni annak, hogy Istennek terve van öccsükkel, mert úgy látják, hogy
mindez az ő kárukra valósul meg. Pedig Isten pontosan értük cselekszik,
megmentésükért fáradozik. Másrészt nem látják azt az utat sem, amin keresztül
odáig jut József, hogy meghajolnak majd előtte. Vizsgáljuk meg szívünket, nem
bújik-e meg benne az irigység, a féltékenység. Soha ne arra figyeljünk, mit kap
a másik, hogyan és merre vezeti őt az Isten, hanem figyeljünk saját
életutunkra, tegyük, amit mond a Gazdánk. Örömmel és engedelmességgel járjuk
utunkat.
Hiányzik ebből a történetből Isten, nem látjuk, hogy Jákób odavinné az Úr
elé ezeket a problémákat, és Isten színe előtt igyekezne megérteni mindent.
Mert ha közösen igyekeznének megérteni ezt a képanyagot, és megoldani a
problémákat, oldódna a feszültség. Ha nem értünk mindjárt valamit, ne engedjük
az irigységet, a haragot felnövekedni, ne engedjük, hogy szívünk megkeseredjen,
hanem keressük Urunk közelségét és akaratát.
Pál apostolon keresztül elénk tárul Ábrahám mély hite, amely számunkra is
példa (Rm 4,13-17). Ez az ősatya valóban
hitt Istenben, az élete mutatja meg, hogy számára a hit nem elmélet volt csupán,
hanem gyakorlat. Az élete mélységeiben nyilvánult meg, hogy a hit számára
bizalom Istenben. Azt jelentette ez, hogy minden körülmények közt bízott
Istenben, ezért volt képes még Izsákot is az áldozati oltárra helyezni. Tudjuk,
hogy már csak egy mozdulat választotta el attól, hogy feláldozza az ígéret
fiát.
Hogyan volt képes idáig elmenni? Úgy, hogy hitte, Istennek van hatalma a
holtakat is megeleveníteni, van lehetősége előhozni a számunkra nem létezőket.
Bízott Ábrahám Isten cselekvőképességében, abban, hogy Úr számára nincs
lehetetlen. Nézzük meg saját hitünket! Jelen van-e ez a csodálatos bizalom a
lényünkben? Erre építjük-e életünket, az Úrral való kapcsolatunkat? Bizony, gyakran
lényegtelen dolgok esetén is elveszítjük bizalmunkat, tragédiának élünk meg egy
helyzetet, ahelyett, hogy bíznánk Isten megoldásában. Hiszen az Úr soha nem
hagyja cserben övéit. Ábrahám történetében is láttuk, hogy elhívott szolgájától
nem várta el azt, amit végül is majd Ő megcselekszik. Ábrahámnak nem kellett
feláldoznia fiát, ám Isten odaadta értünk egyszülöttjét, Jézust, hogy éljünk
általa.
Ó, Sion, ébredj, töltsd be küldetésed
1. Ó, Sion, ébredj, töltsd be küldetésed, Mondd a világnak: hajnalod
közel! Mert nem hagy az, ki népeket teremtett, Senkit sem éjben, bűnben veszni
el. Légy örömmondó békekövet, Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
2. Lásd: millióknak lelke megkötözve, Rabláncként hordoz sötét bűnöket;
Nincs kitől hallja: Megváltónk keresztje Mily gazdag élet kútja lett neked.
Légy örömmondó békekövet, Hirdesd: a szabadító elközelgetett!
3. Mondd minden népnek: elveszett juháért Mit tett a Pásztor - csuda
szerelem - Földig hajolt a kárhozott világért S meghalt alant, hogy élhess
odafenn. Légy örömmondó békekövet, Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
4. Küldj fiaidból, akik nemhiába Élvezik kincsed: Hirdessék szavad; Öntsd
lelked értük győzelmes imába: Mindent, mit adtál, Krisztus visszaad. Légy
örömmondó békekövet, Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
5. Ő visszajön, Sion, előbb, mint véled, Felfedi titkát minden szív
előtt. Egy lélekért se érjen vádja téged, Hogy temiattad nem látta meg Őt. Légy
örömmondó békekövet, Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése