J
|
ákób elindul,
hogy feleséget hozzon magának, atyái földjéről (1Móz 28,10-22). Azonban a teljes
igazság az, hogy menekül, mert aki nem néz szembe őszintén önmagával, aki nem
vállalja bűneit és nem ismeri fel, hogy minden miatta van, az menekül. Az
önmagát becsapó, a másokat felelőssé tevő ember mindig menekül, mert nincs más
lehetősége. Hajtja előre üres szíve és úgy gondolja máshol jobb lesz. Valamibe
menekülni kell, azonban ez nem megoldás, mert az üresség az idegenben is
megmarad.
Azonban azt látjuk, hogy a menekülőt sem hagyja magára az Úr. Pedig ez a
menekülés azt is jelenti, hogy Isten elől is menekül. Legtöbbször minden
problémánk abból adódik, hogy az Úr elől menekülünk. Ő azonban nem mond le
rólunk, utánunk jön. Jó látni, hogy még az ilyen emberről sem mond le az Úr
amilyen Jákób, amilyen én vagyok. Ez reménységet ad a számunkra, bízhatunk Benne,
Ő tud velünk is kezdeni. Sőt, már most felkínálja Jákób számára a változást.
Kínálja nekünk is, de meglátjuk-e?
Jákób lefekszik és alszik, az Úr pedig álmon keresztül erősíti meg
elhívását. Ez az álom nem Jákób nagyra
törő vágyait leplezi le, hanem Isten kegyelmét jelenti ki. Istentől indulnak
az események, nem Jákób mászik az égbe, hanem Isten angyalai jönnek le hozzá.
Ígéretet kap, hogy Isten neki adja azt a földet, amin fekszik, és Jákóbnak meg
kell látnia, hogy nem ő szerzi meg, mert Isten ajándékait nem lehet
hamissággal, emberi eszközökkel megszerezni, azt csak elfogadni lehet. Sok
múlik azon, látom-e ezt? Talán még mindig én akarom megszerezni magamnak a
dolgokat? Magamat akarom megszabadítani, rendbe rakni? Igénk üzeni ez nem megy,
mert Isten országában minden az ajándékozás és elfogadás elvén alapszik. Isten
kínálja ajándékait, kész vagyok-e örömmel és nyitott szívvel elfogadni?
Isten felkínálja Jákóbnak, hogy vele megy. Ha elfogadja, már nem
menekülés lesz, hanem iskola, hiszen neki is meg kell tanulnia Isten országának
működését. Meg kell tanulni, hogy nem megy minden simán az életben. Izsák utóda
azt gondolta, minden megy majd, mint a karikacsapás, becsap másokat, hazudik,
és mégis előre halad. Az életben nem lehet szenvedés nélkül előre jutni, meg
kell tanulni szembenézni a nehéz helyzetekkel, és megtudja azt is, van amikor
menekülni sem lehet, hanem fogakat összeszorítva az Úrba kapaszkodva megharcolni
utunkat.
Isten ígéretére Jákób kételkedéssel válaszol, mert a „ha” szócska mindig
a kétely, a bizalmatlanság szava. Ha visszahozol, Istenem leszel. Azt hiszi, Ő
dönt az Úr mellett, pedig, Isten döntött mellette, ezért van még esélye.
A kételyeket félre kellene dobni, hiszen elhangzott az ígéret, és amit az
Úr mond az valóság, azt Ő tartja. Csakhogy Jákób nem ismeri az ígéret Istenét.
Ez az ember meg van sértve, úgy gondolta helyes, amit tesz, becsapott
mindenkit, a testvére meg akarja ölni, ezért menekül. És most neki áll feljebb.
Ha velem lenne az Úr, ezt nem engedné. Bizony gyakran hiányzik szívünkből az
alázat, hiányzik az őszinte szembenézés, a bűnbánat, Jákóbnak is meg kell
tanulnia bűnbánat és bűnbocsánat nélkül nincs előrelépés, nincs életrendezés, nincs
új kezdés. Aki nem akarja bűneit megbánni, annak csak a menekülés marad. Azonban nem kötelező menekülni, szabad már
most leborulni az Úr előtt és Rábízni életünket.
Egy új iratot, a római levelet kezdjük el olvasni (Rm 1,1-7), a levél
érdekessége, hogy megírásakor még nem járt soha az apostol ebben a városban. A
gyülekezetet nem ő alapította, hanem pünkösdkor a Szentlélek kitöltetését
átélő emberek vitték magukkal az evangéliumot. Isten Igéje áldást hordoz
magában, nincs emberekhez kötve, és ahol jó talajba hull, megtermi gyümölcsét.
Így van remény számunkra, környezetünk, és a mai ember számára is, az Igének ma
is újjáformáló hatalma van. Elég, ha belekerül az életünkbe, valahol hallunk
egy bizonyságtételt és az megragad a szívünkben és általa új életre jutunk.
Pál az evangélium számára elhívott szolgaként mutatja be magát. Azt
jelenti, hogy el van híva Isten által az evangélium befogadására, mert itt
kezdődik. Csak az hirdetheti, aki maga is befogadta és ismeri, akinek személyes
tapasztalata és kapcsolata van az Úrral. Azt is jelenti ez, hogy miután
megismertette a kegyelmet elhívatott a továbbadására, elhívatott arra, hogy
másokkal is megismertesse Isten kegyelmét. Így van ez, a mi életünkben is. Előbb
engem érint meg az Ige, majd rajtam keresztül másokat akar elérni.
Az evangélium Isten Fiáról, Jézusról szól. Ő az evangélium, Ő a jó hír
minden ember számára. Nincs más evangélium, csak az, hogy Isten irántunk való
szeretetéből ideadta a Fiát. Jézus által van igazi élet, Általa van újrakezdés
is.
Krisztus által lehet békességünk is. Nélküle nincs békesség, nyugalmunk
lehet, de igazi békességünk nem, mert ez belőle fakad. Adja az Úr, hogy ma
megtapasztaljuk ezt a békességet, addig ne induljunk tovább, míg át nem éljük.
A BÉKE MESSZE TŐLED
A béke messze tőled, szíved örömtelen.
A lépted is oly fáradt, szemed de fénytelen!
Ó hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
Csak Jézus ad nyugalmat, midőn a harc kemény,
Megfáradott szíveknek Ő éltető remény.
Ó hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
Sok vérző sebéből üdv árad, isteni,
Ki Őt be nem fogadta, a jót nem ismeri.
Ó hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
Te küszködöl magad csak, ha bűn szívedre tör,
S bukásod és kudarcod úgy szégyenít, gyötör.
Ó hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
Mi az igaz? – tűnődöl, s a kétkedés epeszt,
Jézus az Út, az igazság, s az élet, Őt keresd!
Ó hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése