F
|
olytatódik a
küzdelem, a fáraó továbbra is próbálkozik, nem akarja elengedni a népet (2Móz
7,26-8,28). Az egyhetes gondolkodási idő sem használt. Nem látta meg, hogy nála
hatalmasabb személlyel és erővel áll szemben. Nem akarta ezt meglátni, mint
ahogy ma is oly sokan nem akarják meglátni, hogy Istennel állunk szemben. Sokan
tagadják, hogy van egy náluk hatalmasabb személy, akinek számot fognak majd
adni.
Most békák lepik el az országot, mindenütt békák hemzsegnek, nem lehet tőlük
mozdulni és megszabadulni sem. Még tartják a lépést a varázslók, sikerül nekik
is békákat előhozni. Azonban nem tudják sem megállítani a békák szaporodását, sem
megszüntetni ezt a csapást. Egyértelmű a vereség. A fáraó is látja, hogy
tehetetlen, ezért Mózest kéri, járjon közbe értük az Úrnál. Megígéri, hogy
ha eltávoznak a békák, elengedi a népet áldozatot bemutatni. Azonban csak
addig tart az ígéret, amíg be nem következik a változás: a békák elpusztultak,
a fáraó nem tartotta meg a szavát. Amikor baja megkönnyebbült - mennyire jellemző ez ma is, különféle bajok
idején kiálltunk az Úrhoz, kérjük segítségét, de amikor könnyebbül a helyzet,
javul az állapotunk, elfelejtkezünk ígéretünkről. Már nem akarjuk az Úr szavát
komolyan venni. Az Úr nem csupán könnyebbséget akar adni, hanem egy egészen új
életet. Azt akarja, hogy megismerjük Őt valóságosan, és egy élő kapcsolatot
építsünk ki Vele. Az Úr sokkal többet akar adni, mint amit mi várunk.
A következő jel a tetvek megjelenése, ellepték egész Egyiptomot,
szenvedett tőlük ember és állat egyaránt. A varázslók kiestek, már nem tudják utánozni az eseményeket, de ezt
látva kimondják: Isten ujja ez. Ők tudják,
hogy csakis az élő Isten, egy mindenkinél nagyobb hatalom képes az ő tudásukat
felülmúlni. Ezt tudatják a fáraóval is, akit nem hat meg még ez sem. Amikor az
Úr Jézus eljött ebbe a világba, minden cselekedetének az volt a célja, hogy az
emberek felismerjék, Isten van jelen Általa a világunkban. A nagy csodáknak,
életfordulatoknak az a jelentősége, hogy általuk felismerjük az Úr munkáját, és
kimondjuk: bizony, Isten fia Ő. De eljutottam-e már ide? Kimondtam-e már, hogy
valóban az Úr cselekszik életünkben? Mert meg kell látni, hogy semmi nem véletlen. A negatív, tragikus
események is azért történnek, hogy végre lássunk, merjük kimondani, bűnös
vagyok, kegyelemre van szükségem.
Az Úr nagyon jól ismeri a szíveket, tudja, hogy minket semmi nem hat meg,
semmi nem juttat el oda, hogy leszálljunk a trónról és átengedjük azt Neki. Az emberiség a pusztulás és az ítélet
felé halad, mert nem akarja elismerni, hogy ő nem isten, és nem is lesz azzá.
Ki kellene mondani, le kell szállni a trónról; ha ezt megtesszük, jobbá válhat
az élet. Mert ha senki nem isten közülünk, akkor nincs különbség. A vezető is csak egy a többi ember közül, minden nép egy a sok nép közül. Krisztusban
juthatunk el ide, mert Őbenne leomlanak a válaszfalak, és átéljük, hogy Ő
mindeneknek Ura.
A fáraó szíve kemény maradt, és most már az ártalmas bogarak jönnek,
egyre több lesz a szenvedés, de ez mégsem győzi meg őket. Ennél a csapásnál finomít az Úr, és
különbséget tesz népe és a egyiptomiak között. Ez nem megkülönböztetés, hanem
jel arról, hogy Isten valóban Úr, tud különbséget tenni népek és helyszínek
közt. Ez már elég kellene, hogy legyen, mert azt bizonyítja, hogy Mózes által Isten
lép elő, így ő több, mint ember. Itt már
teljesen kizárható a véletlen szerepe, látszik, hogy tudatos döntésről van szó.
A fáraó most már hívatja Mózest, hiszen szenved ő is, meg az egész nép is,
viszont Gósen földje kimaradt ebből a csapásból. Alkudozik ugyan, de végül
megígéri, hogy elengedi őket. Azt kéri, imádkozzanak érte. Milyen alázatosnak és kegyesnek tűnik, mintha tényleg megváltozott volna. De mégsem, a lénye közepe hideg és száraz
marad. Sokan a bajok idején még imádkoznak is, vagy megkérnek másokat, hogy
imádkozzanak értük, ám amikor jobbra fordul az állapotuk, vagy megváltozik a
helyzet, eszükben sincs az imádság. Mennyire nem akarjuk érteni, hogy az élő
Isten, a Teremtőnk és Megváltónk keresi a szívünket. Élő kapcsolatra akar lépni
velünk. Mózes imádságát meghallgatja az Úr. Itt látszik az ima lényege. Egy
élő, valóságos személlyel való beszélgetés. Beszámol az Úrnak Mózes a
helyzetről, elmondja, ami van, Isten pedig válaszol. Menjünk ilyen gyermeki
hittel az Úr elé, tárjuk fel szívünket, mondjuk el Neki a problémákat, és a
többit bízzuk Rá.
Nemcsak Józsefről feledkeztek meg, hanem Pálról is (ApCsel 24,22-27).
Megtapasztalja az apostol a politika minden undokságát és számítását. Nem az a
fontos, hogy az igazság érvényre jusson, nem fontos az ember élete, csak egy a
lényeg: minél több pénzt lehessen lehúzni egy ügyről. Tele vannak a szereplők
számítással, és még ebben a légkörben is megszólal az evangélium. Az Úr ezt a
helyzetet is arra használja fel, hogy a helytartók is hallják az evangéliumot.
Felixnek már van ismerete a jézusi hitről, mégsem dönt. Inkább ki akarja
használni az apostol rabságát egyéni érdekeire.
Meg is hallgatja őt a Krisztusban való hit felől, de csak információt
akar gyűjteni, és nem életváltozásra vágyik. Amikor az ítéletről, igazságról és
önmegtartóztatásról hall, leállítja Pált - majd ha alkalmam lesz, hívatlak.
Tipikus kibújó, nem akar megváltozni, nem akar Isten akarata szerint élni.
Másrészt úgy véli, ha nem hall az ítéletről, az nem is lesz. Micsoda tévedés
ez.
Meglátom-e, hogy baj van az életemmel? Ha látom, kész vagyok-e az Urat
segítségül hívni? Vagy én is menekülök, most nem alkalmas, más elfoglaltságom
van? Kevés az időm, mondjuk, de épp ezért kellene a legfontosabbra, az
üdvösségre figyelni. Ha kevés az időm, ne pazaroljam hiábavalóságokra, hanem
fordítsam Isten akaratának a megismerésére. Azért fontos ez, mert nem tudjuk,
lesz-e még egyszer alkalmunk. Hallom-e még újra az Úr szavát? Lesz-e még
lehetőségem az életváltozásra, a megtérésre? Mivel nem tudjuk, éljünk a mai nap
lehetőségével. Ma még lehet, ma még szabad, borulj le a kereszt alatt.
Pál nem zúgolódik, hanem a célra tekint. És közben a pillanatnyi
lehetőséget használja fel az evangélium terjesztésére, a már hitben elindultak
továbbvezetésére. Ez a fő feladatunk. Ahol vagyunk, ott legyünk tanítványok.
Ne álmodozzunk, hanem a magunk helyén éljük meg hitünket, ahogyan Pál is tette.
Siessetek, hamar lejár!
Siessetek, hamar lejár,
Kegyelme már régóta vár.
Ma még lehet, ma még szabad,
Borulj le a kereszt alatt!
Ha elkésel, mi lesz veled?
Hogy mented meg a lelkedet?
Lezárul a kegyelmi út,
Lelked örök halálba jut.
Elszáll a perc, az életed,
Ma még, ha jössz, elérheted.
Ne késs tovább, ne várj tovább,
Ma kérd Atyád bocsánatát.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése