A
|
Példabeszédek könyvében a beszédnek nagy
szerepe van, gyakran előjön, foglalkozik vele a király (Péld 15,1-15). Miért?
Mert a beszéd által kommunikálunk egymással, általa fejezzük ki magunkat, és
ismerjük meg lelkünk mélyebb részeit. A beszéden keresztül fordulhatunk
Istenhez. Ő felhasználja kommunikációs csatornánkat, és önmagát az emberi
beszéd által jelenti ki. Isten beszélget velünk. Megszólít, és tőlünk is választ
vár.
Mivel a beszéd ilyen fontos szerepet játszik az életünkben, nem mindegy, miként használjuk, mit közvetítünk általa. Salamon tapasztalatait, megfigyeléseit írja le. Látja, hogy gyakran baj van a
beszédünkkel, függetlenedik tőlünk a nyelvünk, azt mondja, amit nem is akarunk,
és a régi természetünk is gyakran eredményesen használja. A szelíd beszéd gyógyító, csillapító
erejéről vall a szerző. Azt látja, hogy a szelíd beszéd elsimítja a
nézeteltérést, míg a negatív indulat megnyilvánulása rombolja a kapcsolatot.
A szelíd beszéd - azonban magunktól nem vagyunk szelídek, mert nem csupán
a beszédünkről van szó, hiszen a száj azt szólja, ami a szívben van. Az a kérdés, milyen tartalom van bennünk? Mivel vagyunk feltöltve, és ki él a
szívünkben? A beszédünket is az Úr veszi
kézbe, megtisztítja és bizonyságtevővé formálja. Magához hívogat, tanuljuk meg
Tőle, hogy Ő szelíd és alázatos szívű. Mindent Tőle kapunk és Tőle tanulhatunk
meg. Képessé tesz arra, amit mi képtelenek vagyunk megtenni. Az Úrban a
beszédünk is az Urat dicsőíti. Benne elrejtve tudunk megfontoltak lenni.
Az Úr mindenütt jelen van, nincs Előle rejtve semmi. Látja az életünket,
nem bújhatunk el. De a bölcs ember nem is akar elbújni, mert az Úr jelenlétében
jó élni. Vigasztalás is van ebben, mert
a gonosz, az Isten nélküli ember sincs Isten elől elrejtve. Gyakran gondoljuk
ezt másként. De ne mások véleményére figyeljünk, hanem az igére. És az ige azt
üzeni, hogy Isten odafigyel az emberre. A gonoszra is, kínálja számára kegyelmét, de
ha nem él vele, ítélet alatt marad.
Elénk tárja az Úr az Ő útját,
járhatunk rajta, és nem fogunk eltévedni. Hálásak lehetünk Neki. Mindent
megtesz azért, hogy életre jussunk. Jézus az út, és ezen az úton járni ige
szerinti életet jelent. Ahhoz igazodom, ami írva van. Keresem mindig Isten
akaratát. Hálásak lehetünk az igéért is, amiért a kezünkben lehet. Pedig a gonosz annyiszor el akarta
távolítani. Mindig támadják, de az Úr megőrzi számunkra.
A zsidók nem értik Jézust, meg akarják Őt ölni, Ő azonban bizonyságot
tesz előttük (Jn 8,21-29). Meg lehet Őt
ölni, de ezzel nem az emberek akarata teljesül, hanem hazamenetele valósul meg.
Elmegy az Atyához, ahhoz, aki küldte Őt. Ezzel nem Jézusnak okoznak igazán
kárt, hanem saját maguknak. Mert ha
Jézust megölik, eltávolítják a bűnből való szabadulás lehetőségét. Jézus szabadít meg a bűnből, a nevét is azért
kapta, hogy jelezze, Ő a Szabadító. Az angyal küldetését is így határozta meg: Ő
szabadítja majd meg népét bűneiből. Mert a legnagyobb gondunk a bűn, nem
tudunk tőle szabadulni, szabadítóra van szükségünk. Az Úr Jézust adta Isten, Ő szabadít meg. De
ha elutasítjuk, bűneinkben halunk meg. Mindez jelzi, hogy nincs más szabadító, csak
Ő.
Jézus az Atya világából jött, így bűn nélküli, és ezért tud rajtunk
segíteni. Őt nem szennyezte be ez a világ, a sátán kísértéseinek is ellenállt.
Minden ajánlatát elutasította. Pedig pont azokon a területeken kísértette meg,
amelyeken minket is támad. És a legtöbbször pont ezeken a pontokon veszítünk
is. Mert amit Jézus elutasított, a sikert, hatalmat, gazdagságot,
népszerűséget, ezt mi mind akarjuk. A mi szívünk ezekre vágyik, és gyakran még
emberi kapcsolatainkat is feláldozzuk értük. Mi ebben a világban akarunk
kincseket gyűjteni, Ő ezt elutasította. Így azután hitelesen szólít fel, hogy
ne gyűjtsünk magunknak kincseket a földön. Azonban egyedül képtelenek vagyunk
ellenállni. Az Úr Jézus azonban megadja
ezt a képességet. Meg akinek a szíve Vele van tele, annak már nem fér a
világból semmi az életébe. Aki Jézus Krisztust megtalálta, az már tudja, hogy
mindaz, amit e világ kínál, kár és szemét. De csak Jézusban látjuk szemétnek. Mert a világ a szemetet is szépen be
tudja csomagolni, és mi gyakran csak a csomagolást nézzük.
Az Úr ismét önkijelentést tesz: én vagyok! Én vagyok Ő, a Vagyok Isten.
És ha ti nem hisztek Bennem, mondja az Úr, meghaltok bűneitekben. Itt világossá
válik: nem elég hinni valamiben, még az sem elég, hogy hiszem a jó Istent; aki nem
hiszi, hogy Jézus az Isten, a Megváltó, az bűneiben marad. A zsidók hittek Istenben, de nem hittek
Jézusban, így a hitük nem elégséges. Mert Jézus a Megmentő.
Az Úr azt mondta hallgatóinak, ahová én megyek, ti nem jöhettek oda. Miért? Mert Ő az út. Őt kikerülve nem jutunk
Isten országába. Ez az út a keresztben
realizálódik. Összeköti a mennyet a földdel. Így, aki Istenhez akar jutni, a
kereszt irányába kell elindulnia. A kereszt tövében bűnbánatot tartva nyerünk
bebocsátást. Nagyszerű lehetőség, mert a kereszt nélkül soha nem tudnánk elérni
Isten országát. Nem kell nekünk erőlködni, utat építeni, mert ezt megtette maga
Isten. Sokba került ez Neki, a Fiú életébe,
de elkészítette, mert azt akarja, hogy megtérjünk és éljünk. Isten nem a
vesztünket kívánja, meg akar menteni, de erre az útra nekünk kell rálépni.
Úr lesz a Jézus mindenütt
1. Úr lesz a Jézus mindenütt, Hol csak a napnak fénye süt, Úr lesz a
meszsze tengerig, Hol a hold nem fogy s nem telik.
2. Őneki mondjunk hő imát, Díszítsük azzal homlokát, Jó illat légyen
szent neve, Minden napon dicsérete.
3. Országok, népek és nyelvek, Ő dicsőségét zengjétek, Gyermekek hangja
hirdesse: Áldott a Jézus szent neve!
4. Ő királysága bő áldás, Ott van a felszabadulás, Fáradtak ott
megnyugszanak, Ínségesek megáldatnak.
5. Minden teremtés dicsérje, A Király Krisztust tisztelje; Angyali ének
zengjen fenn, S mind e föld mondja rá: Ámen.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése