A
|
z emberben
való bizalom mit sem ér, hányszor látjuk ezt az igében (Jer 46,1-12). Isten
gyakran rámutat erre az igazságra, mégis oly gyakran az övéi is emberektől,
hatalmaktól, politikai formációktól várják a segítséget. Itt még Egyiptom
szilárd hatalomnak, nagy erejű népnek tűnt, erőteljesen bíztak magukban,
rendíthetetlen hadseregükben. Magabiztosságuk, katonai potenciáljuk
megtévesztette Júda királyát és népét is. Már feltörekvőben az új szuperhatalom, Babilon, azonban ők úgy gondolják, Egyiptom majd védelmet nyújt ellene.
Pedig az Úr azért küldte Jeremiást, hogy kiábrándítsa őket a hamis
reménységből. Az igehirdetés felvázolja: Isten gyermeke soha ne a földi
hatalomban bízzon, ne a politikai vezetőkhöz, hanem az élő Istenhez meneküljön.
Az Urat keressétek, és élni fogtok, hirdeti Ézsaiás próféta is. Őhozzá menjetek,
Tőle kérjetek tanácsot, és várjatok segítségére. Vegyük komolyan mindig az Úr
szavát, merjünk hittel rátámaszkodni.
Nagy önbizalommal indultak a harcba, nem gondolt senki vereségre, és
menekülés lett a vége. A fáraó hadserege megfutamodott, és hatalmas vereséget
szenvedett. Egyiptom, mint a Nílus áradt, elborítom a földet, mondta, de ez nem
sikerült, Isten megállította. Jó látni, hogy az Úr megállítja a gőgös népeket. Ne
féljünk az ellenségtől, a hatalmaktól, és az ördögtől sem, mert addig
terjeszkedhetnek, amíg az Úr engedi.
Azonban elcsendesedve vizsgáljuk meg, mi is van a szívünkben. Nem
bizakodtam-e el én is, és nem gondolkodom-e úgy, mint Egyiptom? Majd én
elárasztom a földet, nekem minden sikerül, mindenkinél nagyobb leszek, feljebb
kerülök. Bizony, gyakran megkísért minket is, hogy a saját erőnkre építünk, úgy
véljük, Isten segítsége nélkül is sikerülhet előre lépni, meghódítani a
világot, nagy célokat elérni. Egyiptom példája mutatja: szálljunk le a lóról,
ne akarjunk mindenki fölé kerekedni, hanem bízzuk Isten vezetésére magunkat.
Elégedjünk meg azzal, amit nekünk szán az Úr.
Arra is rámutat az ige, hogy nem segít semmi a vereség vagy más egyéb baj
idején, csak egyedül az Úrhoz való fordulás. Egyiptom a vereség után is magában
bízott, majd rendezik a sorokat, és visszaszorítják az ellenséget. Az ige így
szól: hiába a sok orvosság. Nagy figyelmeztetés ez, hiába a sok orvosság, nem
tudjuk megoldani a problémákat, nem szűnnek meg a betegségek, mert az Úr az
ember, főleg az Ő népének gyógyítója. Ha nem Őt keressük, az emberi segítség mit
sem ér. Mégis annyira az emberi megoldásokban bízunk, a mesterséges
orvosságokban, és oly ritkán hívjuk segítségül az Úr nevét.
A tanítványok visszaérkeztek és étellel kínálják az Urat, és Ő úgy válaszol,
van eledelem, amit egyem, és a tanítványok ezt nem értik (Jn 4,31-38). Vele
vannak, látják hatalmas tetteit, hallgatják beszédeit, és mégsem értik. Nem
ragyog még fel előttük, kicsoda is ez a Jézus. De én ismerem-e Őt? Annyi
mindent láttam és hallottam már az Úr munkájáról, ismerem-e már Őt? Tudom-e,
hogy az Ő eledele az Atya akaratának a teljesítése? A legfontosabb teendője,
ami minden mást megelőz, az Atya akaratának a teljesítése. Jézus céllal van ebben a világban, és Ő ezt a célt
beteljesíti. Rámutat: Isten küldte Őt, és Ő azon fáradozik, hogy küldője
akaratát teljesítse. Tehát nem magának él, nem a test kényelme az elsőrendű
feladata, hanem az ember mentése. Mindent ennek rendel alá. És ha ez
megtörténik, az éhségről is megfeledkezik.
Akit az Úr Jézus elhív, aki Isten országának polgára, szintén céltudatos
életet kell, hogy éljen. Első helyre Isten országa kerül, az a legfontosabb,
hogy elvégezzem, amivel az Úr megbíz. Nem önmagunknak élünk már, hanem Neki. A
megtérés pont ezt végzi el, eddig magamnak éltem, csak én voltam a lényeg, a
test kiszolgálása volt a fő feladatom, most pedig már az Ő akaratát igyekszem
megcselekedni, és ennek rendelek alá mindent. Amikor az Úr Jézust megismerjük, megváltozik
az életirányunk. Csendünkben gondoljuk végig, megtörtént-e ez a változás, vagy
még mindig a magam jóléte a legfontosabb. Feszít-e a vágy, vinni az
evangéliumot, megismertetni Isten országát másokkal is?
Az Úr kijelenti: a tanítványok is küldöttek, feladatuk van. A hit nem a
magunk magvalósítását jelenti, nem karrierépítés Istennel, hanem az Ő
akaratának a megcselekvése. Erre hív el,
és ezért küld ki a világba. Az Ő aratásába állít be, máshol mondja: a munka sok, a munkás kevés. Miért kevés? Talán azért, mert az elhívottak nem aratnak, nem
azt végzik, ami rájuk lett bízva. Aratás idején mindent ennek a célnak
rendeltek alá. Senkinek nem lehetett fontosabb elfoglaltsága, mint az aratásban
részt venni. A lélekmentésnél sem lehet semmi fontosabb. Beálltam-e már az
aratásba?
Üres kézzel kell-e mennem?
1.
Üres kézzel kell-e mennem
S állanom az Úr elé?
Nincs kalász, mit én arattam,
Amit nyújtanék felé?
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
2.
Jól tudom, hogy Ő megváltott,
Nem rémít már a halál,
Ám hogy üres kézzel lásson,
Ó, ez az, mi bánt, mi fáj!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
3.
Bár lehetne visszahoznom
Kárba veszett életem,
Munka közt az Úrnak élni
Mily öröm volna nekem!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
4.
Testvér, rád is vár a munka,
El ne mulaszd botorul,
Lelkeket vezess az Úrhoz,
Míg az éj rád nem borul!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése