C
|
idkijjá király
is kap üzenetet az Úrtól, megtudja, mi vár rá (Jer 34,1-22). És ebben nagy
kegyelem jelenik meg, nem tartja őt az Úr bizonytalanságban, hanem jelzi:
fogságba fog kerülni. Tehát nem ölik meg, és ez kegyelem, kegyelmi idő. Azt jelzi,
Isten szereti, ad még időt az élete rendezésére, önmagával és az Úrral való
szembenézésre. Első ránézésre ez a helyzet tragikus, azonban meg kell látni
benne azt, ami az adott körülmények közepette pozitív, ami jó. A fogságot már
nem kerülheti el, de nem mindegy, miként éli azt meg. Nekünk is fontos, hogy ne
csupán keseregjünk, hanem keressük az Urat, és keressük meg azt, ami abban a
helyzetben jó, ami áldásul szolgálhat.
A király fogságba menetele biztatás lesz azoknak is, akik már Babilonban
vannak. Erőt ad nekik, itt van a király is velünk, együtt lehetünk, nem vagyunk
magunkban. Másrészt a király előtt lehetővé válik népe gondozása. Bizonyságot
tehet nekik, bátoríthatja őket, és mindezt már nem felülről, nem úgy, hogy neki
az egészhez semmi köze, hanem úgy, mint aki egy közülük. Cidkijjá maga is átéli, mit
jelent fogságban, idegenben lenni, és amikor szól, hiteles a szava. Így tekintsünk mi is a nehéz élethelyzeteinkre,
hitelessé teszik a bizonyságtételünket. Nem úgy beszélünk, mint akiknek
fogalmuk sincs betegségről, öregségről, próbákról. A próbák alatt lévő
tanítvány élete még hitelesebbé válik.
Az ellenség általi szorongattatás, a fogság közelgő réme eszükbe juttatta
a felszabadítás törvényét. Héber szolgáikat kellett a hetedik esztendőben
felszabadítani. Azonban erről megfeledkeztek, de most az Úr elé álltak, és
megfogadták, szabadon bocsátják a szolgákat. Azonban hamarosan meggondolták magukat,
és kijátszották a törvényt, visszakényszerítették volt szolgáikat. Visszaéltek
az emberek kiszolgáltatott helyzetével, és nem törődtek sem velük, sem Isten
parancsával. Csak az anyagi érdekek
jelentek meg szemeik előtt. Azért is szegték meg fogadalmukat, mert enyhült a
politikai helyzet, már nem szorított annyira a cipő, az ellenséges sereg
elvonult, és úgy gondolták, nem eszik
olyan forrón a kását. Most már nem kell
félni, minden jóra fordul. Mennyire a
hitetlenek, az Isten nélkül élők mintáját követik ezek az emberek. Amikor
bajban vannak, fogadkoznak, ígérgetnek, ahogyan a fáraó is tette, de amikor
megszűnik a csapás, már meggondolja magát. Nem hasonlítunk mi ezekre? Nem
szoktunk így tenni: amikor baj van, megtesszük, amit Isten kér, meg ígérgetünk
sok mindent, de a veszély elmúltával marad minden a régiben, vagy
visszarendeződik, amit megváltoztattunk? Azonban Isten ezt nem nézi jó szemmel.
Azonban Isten visszahozza az ellenséget. Ez a pillanatnyi fellélegzés
próba volt, vajon mit tesz a nép? Hogyan élnek ezzel a lehetőséggel? Várta
Isten, hogy majd Hozzá fordulnak, igénybe veszik segítségét, megbánják bűneiket,
és a törvényéhez igazodnak. Nem így történt. A felfellegzés mindig lehetőség a
megtérésre, az életváltozásra, Isten akaratához való igazodásra.
A negyedik evangéliumot kezdjük el olvasni, amely ugyanúgy kezdődik,
mint Mózes első könyve: kezdetben (Jn 1,1-8). De János a maga mély látásával
még messzebbre nyúlik vissza, a teremtés előtti időre, és ott látja már az
Igét, Jézust. Az Úr léte nem földi születésekor kezdődött, ott volt már
mindenek előtt Istennél, mert Ő maga Isten. Így láttatja Őt János, nem véges
emberi lény Ő, hanem az örökkévaló, szent Isten. Jelen volt a teremtésben,
minden Általa lett, Nélküle semmi sem jött létre. Ő Isten hatalmas szava, nem
véletlen, hogy földi élete során szavára életek gyógyultak, szabadultak meg a
bűntől, hátráltak meg a tisztátalan lelkek.
Isten hatalmas szava, igéje az Úr Jézus. Ma is Általa munkálkodik, ez a
szó dünamisz, erő, ami munkát végez, amikor befogadják.
Az Igében élet van, ez az élet jött el a világba, azonban az emberek nem
fogadták be. János visszatekint, és látja, miként reagált az emberiség. Nem
kellett az Istentől küldött Élet. Nem kellett az igazi Világosság, nagy
lehetőséget szalasztottunk el, de Isten még így is könyörül, ad időt, hogy akik
hallják az evangéliumot, másképp döntsenek, és befogadják az Urat.
A mai nap is lehetőség az igazi Világosság befogadására. Nyissuk ki
szívünk ablakait, és hagyjuk beáradni a fényt. Amikor ez megtörténik, a
sötétség eltűnik. A fény elárasztja szívünket, és békesség, öröm, tiszta és
szent élet áramlik be a nyomában. Az Úr jelenléte megtisztítja szívünket és
életünket.
Isten jelzett is népének, elküldött egy embert. Az ige jövetelét egy
egyszerű ember jelenti be. Micsoda kiváltság, megtiszteltetés az Ige eljövetelét
meghirdetni. Ez a kiváltság a mi részünk is, elmondhatjuk, mit tett értünk az
Úr. Rá lehet mutatni, Hozzá vezethetünk embereket, és ez kiváltság.
Az Úr egy egyszerű emberen keresztül jelenti be érkezését. János pedig
hűséggel vállalja ezt a feladatot. Elfogadja, hogy nem ő a világosság, és
örömmel mutat Jézusra. Örömmel tesz bizonyságot az Úrról. Keresztelő János
tanúskodni jött, és ezért jövünk mi, ez az életünk értelme, megismerni, és
bizonyságot tenni a világosságról, az igazi Életről. Tanúskodjunk róla, tegyünk
bizonyságot a kegyelemről, az Úr Jézus általi új életről másoknak. Ez az életcélunk, ez mozgat?
Új világosság jelenék
1. Új világosság jelenék, Ó, tévelygés csendesedék; Isten igéje jelenék,
Újonnan né-
künk adaték.
2. Evangéliom erejét, Krisztust, áldott szent Igéjét, Atya Isten nagy jó
kedvét, Megmuta-
tá ő kegyelmét.
3. Kit sok száz esztendeiglen Eltitkolt volt Atya Isten, Mint megmondá
jövendölvén
Ámos próféta könyvében.
4. Ezt a mi hitetlenségünk És nagy telhetetlenségünk, Érdemlette
tévelygésünk, Ember-
beli reménységünk.
5. Igaz az Isten Igéje, Kivel él ember elméje, Kinek megmarad ereje És el
nem vész ő
reménye.
6. Kérünk, Úr Isten, tégedet, Erősítsd meg híveidet, Hogy vehessük szent
Igédet És
vallhassuk te hitedet.
7. Mert csak te vagy bizodalmunk, Ördög ellen nagy gyámolunk, Testünk
ellen diadal-
munk, E világ ellen oltalmunk.
8. Dicsőség légyen Atyának És egyetlenegy Fiának, Ezeknek Ajándékának; A
dicső
Szentháromságnak.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése