T
|
ovábbra is
szól az Úr, Őt nem akadályozza a távolság sem (Jer 29,20-32). Ma pedig még inkább eljuttatja hozzánk üzenetét, mert nekünk is megvannak az eszközeink, amikkel a
távolságot is leküzdhetjük, és tőlünk távol lévő igehirdetőn keresztül is
hallgathatjuk Isten szavát. A
bizonyságtevők is könnyebben el tudják érni a másik embert. Az a sok eszköz, amivel rendelkezünk, bizonyságtételt segítő eszközzé válhat a kezünkben. Isten a
technikánkat is felhasználja arra, hogy elérje a szívünket. Megtudjuk, hogy a fogság
nem a véletlen műve, Isten küldte el őket abba az országba. Küldte, mert erre
volt szükségük, a fogság is eszköz az Úr kezében, rajta keresztül is szólongatja
őket. A körülményeinken, gondjainkon keresztül is keres az Úr, át akar formálni.
Aztán a fogságban lévők bizonyságok is lehetnek az ott élők felé. Rá tudnak
mutatni az élő Istenre. A különféle helyzeteink, amikbe kerülünk, mindig
bizonyságtétellé válhatnak. Keressük, hogy vallhatjuk meg hitünket, miként
segíthetünk másokat az Úrhoz. Azért kerültünk oda, ahol épp vagyunk, mert az Úr
általunk akarja magát ott megismertetni.
Micsoda felelősség az Urat ismerni és Őt szolgálni. Ezzel szembesülünk
itt is, mert a prófétai vagy igehirdetői szolgálat nem egy munka, amiben
embereknek kell megfelelni, hanem küldetés. Az az igazán pásztor, igehirdető,
bizonyságtevő, akit az Úr küld. Miről ismerhetjük ezt fel? Arról, hogy mindig
azt mondja, ami az Úrtól származik, amit Isten bízott rá. És ezt hirdeti és
éli akkor is, ha az emberek nem ezt akarják hallani. A próféta mindig Isten
szavát adja tovább, azt, amit Tőle hallott, és ez bizony gyakran
kellemetlenséget von maga után. Miért? Mert Isten nem azt mondja, amit hallani
szeretnénk, Ő nem dicsérgeti a bűnöst, nem nevezi át a bűnöket, nem egy szervezetet
akar fenntartani, nem a létszámra hajt. Ő a szíveket keresi, őszinte
megtéréseket, életfordulatot akar. Arra hív, hogy mindig Őt kövessük és
engedelmeskedjünk Neki.
Semajának küldi most az üzenetet az Úr, mert ez az ember nem akarta
elfogadni, hogy hosszú lesz a fogság. Ezért a jeruzsálemi vezetőket levélben szólította fel a próféta
megbüntetésére. Hallatlan dolog ez, gondolja ő, nem elég, hogy fogságban
vagyunk, és ahelyett, hogy a gyors hazatéréssel biztatna, még a hosszú
maradásról beszél. Hányszor vagyunk így,
bátorításra van szükség, nem a bűnből való megtérésről kell beszélni, hanem
arról, hogy minden rendben van, Isten szeret, meg fog jutalmazni minket, népe
vagyunk és tovább segít útjainkban. Így, új év első napjaiban is megkísért a gondolat, hogy Isten majd nekünk dolgozik,
minden bajt elhárít előlünk, és mi egy eredményes, gyarapodó évet zárunk majd.
Egyre jobban fogunk élni, kiszórakozhatjuk magunkat, és nem vesszük észre, hogy nem
üdülési jegy a tanítványság, hanem keskeny úton való járás.
A hamis próféták ellenében is megvalósul az Úr szava, keresztülviszi
terveit, és előre Isten országának ügyét. A nehéz időszakot is felhasználja
népe formálására, tisztítgatására. Mindig az igéhez forduljunk, és figyeljünk
felfelé, nehogy megtévedjünk és rossz irányba haladjunk. A hívő élet Krisztus
követéséről szól, ahol érhet minket szenvedés, mert az Úr követőit gyakran
támadja a világ. És nem biztos, hogy a
szenvedés hamar elmarad, mert ezek is tanúságtétellé válhatnak. Még a betegség
is lehet bizonyságtétel, amikor azt az Úrral éljük meg.
Akik Krisztusban vannak, Isten gyermekei, és újfajta kapcsolat alakul ki
közöttük (1Jn 3,13-17). Odafigyelnek egymásra, szeretik egymást. A tanítványok
Krisztus szeretetét élik meg egymás felé. Itt már nem a gyűlölet, hanem a szeretet
a motiváció. Ez azt is jelenti, hogy megbocsát a másiknak, ha vétkezett. Nem
gyűlöl, hanem szeret. De ez a megbocsátó szeretet nem parancsszóra megy végbe,
hanem a Krisztussal való kapcsolat által. Ő tesz képessé erre. Mindez magunktól nem megy.
János rámutat: a gyűlölet egyenlő a gyilkossággal, azonban a tanítvány
szeret, mert ő átment a halálból az életbe. Az átjáró az Úr Jézus Krisztus. Ő
az ajtó, és aki Rajta keresztül megy be,
az életre talál. De be kell menni Rajta az életre, Nélküle nincs élet. És ha
bementünk, akkor már Ő a példa számunkra. Ő nem gyűlölte az Isten ellen
fellázadt embert. Szereti a bűnöst, és életét adta érte, ezáltal lehetővé tette
az életváltozást. Soha ne feledjem el, hogy én is bűnös ember vagyok. Nem a
jóságomért, nagy tetteimért van üdvösségem, hanem Jézusért, kegyelemből. Jézus
nélkül nincs életem, Nélküle semmit sem érek.
Kérjük Urunkat, formálja át a szívünket, távolítsa el a gyűlöletet, ne
engedjük, hogy teret nyerjen bennünk, semmilyen szinten, mert a gyűlölet a
gonosztól van. Ahogyan Krisztus az életét adta értünk, mi is tartozunk azzal,
hogy életünket adjuk testvéreinkért. Ez
nem mindig jelent mártírhalált, de jelenti, hogy odaszánjuk magunkat a lelkek
mentésére, akkor is, ha ezáltal magamat kell keresztre adnom. A kereszt a
meghalás helye. Mi is kötelesek vagyunk életünket adni testvéreinkért. Aki
megismerte Jézus szeretetét, azt készteti a megtapasztalt kegyelem a másik
mentésére. Kötelesek vagyunk életünket
adni testvéreinkért - és mindjárt az anyagiakról kezd beszélni. Meglepő, de
János jól ismerte az embert, az anyagi mindig húsba vágó, különösen, ha Isten
dolgaira, a lélekmentésre kell adnunk, vagy a nehéz helyzetben lévőt kell
segítenünk. Isten szeretete ott van jelen, ahol segítő szándék és tett is jelen
van.
Az ige rámutat: anyagi javainkat kapjuk, és nem csupán a magunk javára,
hanem azért, hogy segítsük azt, akinek nincs meg az alapvető megélhetése. Hány
ember éhezik, és vajon a tanítványok mit tesznek? Mi nem tartozunk azok közé,
akik ezt elnézik, és segítség helyett a még kényelmesebb életükért fáradoznak?
Vajon mi, európai hívők, hasonlítunk a bolond gazdagra, aki csak a
csűrnagyobbításra gondolt, és ezen kívül semmi és senki más nem érdekelte? Nem
úgy vagyunk mi is, hogy az anyagilag bővebb termést mi is evésre, ivásra,
mulatozásra fordítjuk? Nézzük meg az Úr előtt, hogyan is töltöttük az év utolsó
napját. Az Úrral voltunk együtt, imádkoztunk, gondoltunk a nehéz helyzetű
emberekre, vagy az istentiszteletről, ha voltunk egyáltalán, mi is szórakozni
mentünk, pontosan úgy, ahogyan a nem hívők teszik? Van-e különbség az
anyagiakhoz való viszonyunkban a nem hívőkétől? Másképp élünk-e, mint a világ
fiai?
Testvérek, menjünk bátran
1. Testvérek, menjünk bátran, hamar leszáll az éj, E földi pusztaságban Megállni
nagy
veszély. Hát merítsünk erőt A menny felé sietni, Nem állva megpihenni A
boldog cél
előtt.
2. A keskeny útra térünk, Ne rettentsen meg az; Ki elhívott, vezérünk,
Tudjuk, hogy hű s
igaz. Mint egykor Ő tevé, Most véle s benne bízva, Arcát ki-ki fordítsa A
szent város fe -
lé.
3. Ó-emberünk ha szenved, Az jó nekünk, tudom; Ki vérnek, testnek enged,
Az nem jár
jó úton. A láthatót ne bánd, Csak rázd le, mi kötözne: Hadd törjön éned
össze, Menvén
halálon át.
4. Zarándok módra járva, Legyen kezünk üres; Csak terhet vesz magára, Ki
pénzt, va -
gyont keres. Hadd gyűjtsön a világ, Mi tőle el se kérjük, Kevéssel is
beérjük, Bennünket
gond se bánt.
5. Az út el van hagyatva, Borítja sok tövis; nehéz emelni rajta Még a
keresztet is. De
egy út van csupán, Így hát előre bátran, Keresztül minden gáton, Hű
Mesterünk után.
6. Úgy járunk itt, lenézve, Mint ismeretlenek; Sokan nem vesznek észre,
Hangunk se
hallva meg. De aki ránk figyel, Víg énekünket hallja. Szent reménység
sugallja, Mit aj-
kunk énekel.
7. Ha botlanak a gyöngék, Segítsen az erős; Hordjuk, emeljük önként, Kin
gyöngesége
győz. Tartsunk jól össze hát, Tudjunk utolsók lenni, A bajt vállunkra
venni E földi élten
át.
8. Menjünk vígan sietve, Hisz utunk egyre fogy; Nap megy napot követve, S
a test majd
sírba rogy. Csak még egy kis tűrés! Ha Őt híven követjük: A láncot mind
levetjük S vár
ránk az égi rész.
9. Elmúlik nemsokára a földi vándorút, És az örök hazába, ki hű volt,
mind bejut. Ott vár
angyalsereg, Ott várnak mind a szentek, S az Atyánál pihentek, Megfáradt
gyermekek.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése