A
|
még megmaradt nép vezetői, a katonai
parancsnokok Jeremiást kérik, hogy imádkozzon értük Istenhez (Jer 42,1-43,13). Kérik, hogy mutassa meg Isten, melyik úton kell járniuk, és megfogadják: hallgatni fognak
mindarra, amit Isten mond nekik. Olyan szépnek ígérkezik mindez, de valójában most
sem őszinték. Megvan már a saját tervük, csupán Isten pecsétjét akarják rá.
Mennyire jellemző ez ránk is, elkészítjük terveinket, és azt követően Isten
jóváhagyását várjuk. Azt akarjuk, hogy Ő szentesítse elképzeléseinket, és eszünk
ágában sincs arra figyelni, amit Ő mond.
Azonban Isten kegyelme csodálatos, még mindig lehetővé teszi, hogy kérdezzenek.
A próféta által elérhető. És az is fontos, hogy Jeremiás kész még mindig
meghallgatni őket, törődni velük, és különösen imádkozni értük. Hányszor
megtapasztalta, hogy semmibe sem veszik, amit mond, bántalmazást, börtönt is
kapott tőlük, mégsem zárkózik el előlük. Isten gyermeke imádságban harcolhat a
gonosz minden formája ellen. Ezt adta kezünkbe az Úr, ám nem mindig élünk vele.
Megválogatjuk, kikért imádkozunk, pedig az ima által sok minden másképp
alakulhat. Itt is megvan az esély erre, de halló fülekre is szükség van a
változáshoz.
Tíz nap múlva jön a válasz. Tíz nap, mondanánk, kibírhatatlan. Annyit
várni, mi lesz így a terveinkkel, a lekötött programjainkkal? Ma már azonnal
kellenek a válaszok. Isten azonban nem igazodik hozzánk, türelemre tanít, mert
az Ő országában nincs kapkodás, rohanás. Aki vár Istenre, az fegyelmezett emberré
válik, és megtapasztalja, hogy az Úr soha nem késik. Tudok-e várni az Úrra, vagy
már csak internetes, telefonos, azonnali válaszokra van időnk? Várjuk ki Isten
válaszát!
Isten válasza: ne menjenek Egyiptomba, maradjanak a helyükön, és akkor
elkerülhetik a harmadik deportációt, akkor megmenekülnek. Mert a megmenekülést Isten adja. Én képtelen
vagyok magamat megmenteni. Hit által bízzuk magunkat Rá. Higgyük, hogy Isten
terve akkor is megbízható és jó, ha más, mint a mi tervünk. Izráel népének volt
is múltbeli tapasztalata erről. Többször átélték, hogy érdemes Istenre várni, Őreá
hagyatkozni. Az emberileg lehetetlen helyzetben is Ő a menedék. És ha Ő azt
mondja, itt megőrizlek, itt életben maradsz, az akkor úgy is lesz. Ne engedjünk
a világ csábításának, a nem hívők logikus tanácsának, a mindenki így csinálja
szlogennek, hanem inkább hallgassunk az ige szavára.
Amikor Jeremiás elmondja Isten üzenetét, szemtől szembe lehazugozzák.
Olyan megrendítő, megfogadták, hogy hallgatnak Istenre, de mégsem teszik. Már nem
tudnak mit kitalálni, hát azt mondják, hazudik, nem üzente azt az Úr, hogy ne
menjenek Egyiptomba. De itt fel kell tenni a kérdést: ha ők ennyire tudják,
akkor miért mentek Jeremiáshoz? Akkor minek kérdeznek, ha ők jobban tudják?
Ennyit az imádkozásról, a templomba menetelről. Baj van, hát feldobunk
egy imát az égre, de hiába kaptak választ, nem hallgattak az Úr szavára. Türelmes az Úr, minden eddigi engedetlenségük
ellenére adott nekik választ, ám ők mégsem fogadják azt el. Hányszor szólt már
Isten nekünk is, de hallgatunk Rá? Nem kísért meg minket is, hogy megyünk
tovább a magunk elképzelése szerint? Akkor is megcsináljuk, amit elterveztünk.
Ebben az egész történetben az a megdöbbentő, hogy elsőre úgy tűnik, nekik van
igazuk, eljutottak Egyiptomba. Gyakran van ez így, Isten megengedi, hogy
menjünk, nem akadályoz meg, hanem hagyja, hogy meglássuk döntésünk eredményét. Ezek
az emberek bizonyára dicsérték egymást, milyen jó, hogy nem hallgattunk erre a
megbomlott elméjű vén károgóra. Mindig csak károg, bajt jövendöl, és lám, semmi
probléma, célba értünk. Milyen jó terv ez, itt nyugodtan élhetünk, szabadok
maradunk, építhetjük kényelmünket.
És jön az Úr üzenete: Egyiptom nem nyújt biztonságot, mert ha nincs
megtérés, nincs őszinte bűnbánat és az Úrnak való engedelmesség készsége,
senki nem rejthet el Isten ítélete elől. Isten elől nem lehet elbújni, ez soha nem volt megoldás, és nem lesz
ezután sem. Ő azt várja, hogy Hozzá forduljunk, és rábízzuk magunkat.
Meg kell tudniuk, hogy Isten a világ Ura. Neki a babiloni király is a
szolgája, mégpedig engedelmes szolgája. Elküldök érte. A rettegett birodalom
első emberéért Isten csak úgy elküld, csak fütyül neki, és ő jön, és elfoglalja
Egyiptomot. Ami most hihetetlennek tűnik, az valósággá válik. Rájuk dől a
maguk választotta menedék. Mert Isten gyermekeinek a világpolitika tengerének
háborgása idején is egyetlen menedéke az Úr. Nincs biztonság, csak egyedül az Úr
Jézusban. Azt is üzeni mindez, hogy ne féljünk a politikai erők mozgásától, és ne is
tőlük várjuk a biztonságot, a megmentést, hanem egyedül Urunktól. Ő ott tart
meg, ahová állított.
Az Úr Jézus tudatosan megy Samáriába, találkozni akar egy elkeseredett,
szomjazó szívű asszonnyal (Jn 4,1-18). Jézus mindig céltudatosan halad,
valakiért megy. Így jön tudatosan hozzánk is. Értünk jön, minket keres. Nem a
hagyományok mozgatják, amiben nevelkedett, hanem az Atya akarata. Jézus is
elfárad, de ez nem befolyásolja abban, hogy foglalkozzon ezzel az asszonnyal.
Fáradtságát is a beszélgetés, a lelkigondozás szolgálata alá rendeli. Fáradtan is
van ereje a másikra. Kész és képes meghallgatni őt. Próbáljuk meg mi is a
fáradtságunkat a másikkal való beszélgetésben kipihenni. Mert az igazi
felüdülés, amikor a másikra fordítjuk időnket és erőnket, amikor mást
felüdítünk, magunk is felüdülünk.
Jézus szólítja meg a samáriai asszonyt, de rámutat: ismernie kellene Őt,
és már úgy jöhetett volna ide, hogy ő kér. Ismerem én az Urat? Annak ismerem, Aki, és kérek Tőle? Rádöbbentem már, hogy mindig Hozzá mehetek és kérhetek
Tőle? Kérhetem az élő vizet. Ez az asszony korábban is kereshette volna Istent,
de ő, hozzánk hasonlóan, az emberektől várta
a megoldást. Az Úr rámutat: kérjen Tőle, és olyan megoldást kap, amit senki
nem adhat meg neki, csak Ő. Amit Jézus kínál, azt senki nem képes megadni
nekünk.
Élő vizet kínál, ami feltölt, megtisztít, és jó irányba segít. Az asszony
nem érti az Urat, mint ahogy mi sem. Csak a menekülésre, az elbújásra, a
kényelemre gondol. Vezetékes víz a megoldás, nem kell idejárni. Eltűnhetek, és élhetem zavartalanul eddigi
életemet. Nem igazi életváltozást akar. Mit akarunk mi? Hányszor csak az
életkörülmény változását, e mögé akarunk bújni. Úgy véljük, ha megváltozik a
körülményünk, jobb lesz az életünk. Azonban amíg a mélyben gyökerező probléma,
szívünk kérdése nem oldódik meg, nem lesz igazi változás.
Az Úr azonban látja a probléma forrását. Tisztában van velünk. Nem lehet
Őt megtéveszteni, félrevezetni, Ő teljes is igazi gyógyulásra, új életre akar elsegíteni.
És ez lehetséges. Álljunk Elé őszintén, ne csak féligazságot mondjunk Neki,
hanem tárjuk fel őszintén a szívünket, mondjuk el az igazságot. És ha ez megtörténik,
elindul a gyógyulás. Ezt Ő ajándékozza nekünk. A Benne való élő hit, a kereszten
bemutatott áldozat teszi rendbe az életünket. Jézus által valami új indulhat
meg. Élő vizet kínál, de erre szomjazni kell, kérni kell. És aki kér, az mind
kap.
JÖJJ EL AZ ÉLET VIZÉHEZ
1.
Jöjj el az élet vizéhez,
Nélküle szomjas a szív!
Átok alól szabadulsz itt,
Hű Urad Ő, aki hív.
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
2.
Jöjj újulásra, e vízben
Új a hit és szeretet.
Eltűnik itt, ami régi,
S kezded az új életet.
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
3.
Jöjj hát az élet vizéhez,
Jézus kínálja neked,
S árad az élet belőled,
Kútfeje lesz a szíved!
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
Isten áldásával.
Ámen
VálaszTörlés