2016. március 10., csütörtök

Ha nem tenné is



A
z álom üzenete nem alázatossá, hanem egyre gőgösebbé tette a királyt (Dán 3,1-25). Már istennek képzeli magát, nem veszi észre, hogy minden hatalma ellenére ő továbbra is halandó ember. Teremtmény ő, aki az életet és a hatalmat is kapta. Az élő Isten megengedte birodalma számára ezt a növekedést, de az álom figyelmeztette, hogy el fog bukni. Az a hatalom, amely nem Istennek adja a dicsőséget és visszaél hatalmával, megítéltetik. Eljön az idő, és minden földi birodalom ideje lejár. Egyetlen királyság nem ér a végére, és ez Isten országa. Ez egyre növekszik, mert nem erőszakon, hanem az evangélium hirdetésén alapszik.
Nebukadneccar magát imádtatja, diktatúrát vezet be, mindenkinek megparancsolja, hogy boruljanak le az aranyszobor előtt. Mindenki fölött, sőt, élet és halál fölött is úrnak tartja magát. A hatalom teljesen átformálja az embert. Ez a király egyre betegebbé vált, csak magát látja, mindennek róla kell szólni, a neve mindenhol szerepel, nélküle semmi sem történhet. És ha ő nem lenne, megállna az élet. Bizony, ma is sokakat megkísért a hatalom, és észre sem veszik, mennyire eldeformálja személyiségüket. Sokan tüntetik fel úgy, hogy ha ők nem lennének, semmi sem oldódna meg, nem menne előre az élet. Jó végiggondolni, hol is tartunk, nem jutottunk-e mi is az önimádat mélységeibe. Jó meglátni: nem körülöttem forog az élet, nem én vagyok a középpont, hanem Isten.
Mindez a helyzet, a diktatúra, az erőszak Isten gyermekei számára próba. Most derül ki, mennyire készek vállalni Urukat, és az is meglátszik, megmaradtak-e a társadalmi emelkedés, a magas pozíció közben is hitben és hűségben. Mert a nagyszerű elindulást nem mindig követi kitartó követés. Amikor egyre jobbá lesz az élet körülöttünk, megkísért, hogy az igéből, az Úrral való kapcsolatból kevesebb is elég. Ritkábban látogatjuk az istentiszteletet, kevesebbet imádkozunk, félretesszük az igét, mert úgymond, most már magától is megy a szekér. Azt látjuk, ezek az emberek nem így gondolkodtak, amikor jól ment az élet, akkor is megmaradtak az Úrhoz való hűségben. Nem hódoltak be a király előtt. Sőt, még az életük kockáztatásával is vállalták hitüket, Istenüket.
Én merem-e vállalni még az életem árán is az Úr nevét? Hányan ma is ott hódolnak, ahol több lehetőség nyílik az emelkedésre, több a pénz, nagyobb a hatalom. Ma nem igazán látni hűséget. A házasságok is ezért bomlanak fel, mert nincs hűség. Isten megpróbálja az életünket, hűségünket, többet ér e Ő mindennél a számunkra? Kinek hódolsz: az Úrnak vagy a bálványoknak? Ez a három fiatal férfi nem ijedt meg a fenyegetéstől, mert ismerte Istent. Ismerték és szerették az Urat, ezért vállalták Őt a veszély idején.
Aki nem hódol be, annak meg kell halnia a király szerint. Milyen kegyetlenné is válik - ha nem borulnak le előttem, ha nem engem támogatnak, akkor ellenségek.  Ma sem szűnt meg ez a gondolkodás, mert ahol nem Jézus uralkodik az élet fölött, ott diktátorrá, kiskirállyá válik az ember. Jézus nélkül kegyetlenné válunk.
A három fiatal ellenáll a fenyegetésnek, és nem hódol be, nem hajlik a derekuk, hanem megmaradnak az Úr iránti hűségben. Ezt a hitüket meg is vallják. Milyen megrendítő bizonyságtétel, a világbirodalom kegyetlen, félelmetes uralkodója előtt, aki úgy tüneti fel, hogy minden tőle függ, bátran Istenre mutatnak. Milyen megfélemlítés, lelki terror, amit a király alkalmaz: van-e olyan Isten, aki az ő kezéből ki tudná szabadítani őket. Azt üzeni, hagyjatok fel minden reménnyel, nálam nincs nagyobb hatalom. Ám ők kitartanak, és a királynak szembesülnie kell a nagyobb hatalommal.
Megvallják, van Istenünk, aki ki tud szabadítani az izzó tüzes kemencéből és a te kezedből is. Ismerem-e így az Urat, hiszem-e félelmetes helyzetekben is, amikor emberileg nincs remény, amikor ki vagyok szolgáltatva, hogy Isten meg tud szabadítani, akár halálos betegségből, veszedelemből, az ellenség kezéből? Hiszem-e, hogy Isten számára valóban nincs lehetetlen?
A hit nem kényszerítő erő, nincs feltételhez kötve, akkor is hisznek, ha Isten nem szabadítja meg őket. Így hiszek-e? Hiszek-e akkor is, ha nem szabadít meg az Úr a szorult helyzetből, ha nem javul azonnal az állapotom, az anyagi helyzetem? Ők nem hódolnak akkor sem, mert ismerik az Urat, tudják, mit készített a számukra, és haláluk által is Hozzá mennek. Nekik nem okoz csalódást, ha nem szabadítja meg őket Isten, ők akkor sem hódolnak be, kitartanak, ahogyan az Úr is kitartott értünk a kereszten. Vállaljuk Urunkat, és ne hódoljunk be, akkor sem, ha az az életünkbe kerül. Az ilyen helyzet is bizonyságtétel az Úrról.
A tüzes kemencében sem esik bajuk. A király bedobatja őket, mert nem képes elviselni az elutasítottságot. Inkább halljanak meg, de hogy nem hódolnak meg, más a véleményük, azt nem lehet elviselni. Isten azonban megoltalmazza őket. A tűzben is velük van. Ez adjon erőt: lehet, hogy nem oltalmaz meg az Úr a veszélytől, de velünk lesz.
Isten országában korán kelő a gazda, munkásokat fogad fel, mert azt akarja, hogy korán, vagyis életünk minél korábbi szakaszától Neki szolgáljunk (Mt 20,1-19). Ő mindig idejében megadja a bért, nem használ ki, gondoskodik Övéiről.
Aki nem lép a szolgálatába, az tétlen. Igen, bármilyen elfoglaltak is legyünk, fussunk meg nagy pályát, tétlenek vagyunk. Mert arra születtünk, hogy a mennyei Gazda szolgálatába álljunk. Ő utánunk jön ennek az életnek a piacára, és megszólít, elhív, de halljuk-e? Megdöbbentő, hogy amíg nem Istent szolgáljuk, a világ piacán élünk. Mert ez a világ áruba bocsátja az ember életét. Hányszor érezzük úgy, hogy árucikként kezelnek. Az Úr hív, állj szolgálatába, és Ő emberként bánik veled. Nem a hasznot akarja kihúzni belőled, de nem is tartja vissza a bért. Neki nem addig kellesz, amíg leadod a szavazatot, Ő örök életet kínál számodra.
A világ ma is árulja az embert, sokan büszkék rá, amikor a média hirdeti: ennyit ér. A mai modern emberkereskedelem is működik. Istennek is fontosak vagyunk, de Ő nem eurómilliókat, hanem Fia életét adta értünk, nem azért, hogy meggazdagodjon, kezében tartson, hanem, hogy megmentsen.
Ne a másikra figyelj, ne zúgolódj, hanem lásd meg, Isten ítéletét érdemled te is, meg én is. Az a másik is, akire irigykedek, és én is, ítélet alatt vagyunk. Ennek ellenére az Úr megbocsát Jézusért. Ingyen kegyelemből, a Jézus érdeméért van bűnbocsánat és új élet. Jézus ezért beszél a keresztről, mert Ő fogja megfizetni tartozásunkat, elhordozza azt, ami nekünk jár. Isten nem igazságtalan, mindenki előtt nyitva áll a kegyelem ajtaja. Jézus által léphetünk oda be, mert Ő az út.


Meghódol lelkem tenéked, nagy Felség


1. Meghódol lelkem tenéked, nagy Felség, Szentháromságban ki vagy egy Istenség. Csak téged illet minden tisztesség, Mert téged ural az egész föld s ég.
2. Imád a nagy ég ő teljességével, Mondván: szent, szent, szent az Úr felségével! Teljes a föld s ég dicsőségével, Seregek Ura erősségével!
3. Imád a földnek kiterjedt nagysága, Mind e világnak nagy hatalmassága; A sok népeknek minden országa, Roppant táborok sűrű sokasága.
4. Imád téged a napnak fényessége, Az éjszakának titkos setétsége; Imád a holdnak ő teljessége: A csillagoknak szép ékessége.
5. Imád a tenger s a vizek folyása, A sok hegyeknek magas fennállása; Minden szeleknek széjjeloszlása S a madaraknak ékes szólása.
6. Imádlak én is téged, Teremtőmet, Gondviselőmet és Idvezítőmet, Megszentelőmet s erősítőmet: Én Istenemet, egy Segítőmet.
7. Imádlak téged, Urát kezdetemnek, Urát végemnek s egész életemnek, Fő szerző okát a természetnek, Halálnak Urát és kegyelemnek.
8. Imádlak téged, egyedül Uramat, Nem vetem másban én bizodalmamat; Mikor imádlak, halld meg én szómat, Írd be könyvedbe hódolásomat.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése