A
|
fáraó tovább feszíti a húrt, a sáskajárás
pusztítása után sem száll magába, nem
fordul az Úrhoz bűnbánattal és alázattal (2Móz 10,21-29). Hanem tovább folytatja
önfejű magatartását. Nem tanul a jelekből. Az Úr Jézus a maga szolgálata idején
kárhoztatta azokat a településeket, amelyekben sok csodát tett, mert nem vették
azokat komolyan, és nem tértek meg. Az Úr a mi életünkben is sokféle módon
megmutatja hatalmát, sokféle csodát cselekszik szemeink előtt, hatalmak dőlnek
le, mások felemelkednek, visszavezette Izráelt az ígéret földjére; kétezer év
óta megőrizte és megáldotta újszövetségi népét. Az Ő nevében sok-sok élet
gyógyult meg betegségből, szabadult függőségekből, nyert új életet, mégsem
igazán vesszük komolyan az Úr szavát. De nem vesszük igazán komolyan az életet
és az idők jeleit sem.
Az Úr tovább lép és tapintható sötétséget ad Egyiptom földjére, kivéve
Izráel fiainak a lakóhelyét. Ennek a csapásnak is több üzenete van. Az egyik,
hogy Isten a Világosság ura és nem a fáraó. Érdekes megfigyelni, hogy a fáraó,
aki istennek tartotta magát, teljes passzivitásba került, nem tud tenni semmit
a csapásokkal szemben. Sem megakadályozni nem képes őket, sem megszüntetni.
Egyedül diktálni, fenyegetőzni, ígéretét megszegni képes. Mintha a mai ember
képét látnánk, képtelenek vagyunk az élet problémáit megoldani, a kérdésekre
igazi feleleteket adni, de pusztítani, gyűlölködni, ma is tudunk.
A sötétség mélyebb üzenettel is bír, kifejezi azt a belső állapotot,
ami akkor alakul ki a lényünkben, amikor Istent elutasítjuk. Isten nélkül lelki
sötétségbe kerül az ember. Ezt ma erősen tapasztaljuk, nagyon nagy a sötétség
körülöttünk, hiszen a belső sötétség kifelé is megnyilvánul. Ha szétnézünk,
látjuk a lelki megsötétedést, ami megnyilvánul a viselkedésben, gondolkodásban,
életvezetésben, a kapcsolatok minőségében. Ezt a sötétséget az ember nem képes
megszüntetni, ezt egyedül csak az Úr képes áttörni. Mit tehetünk mi? Ha este bezárjuk
a szoba palettáit, teljes sötétségbe kerül a helyiség, ha reggel azután
szélesre tárjuk őket, világosság tölti be és megszűnik a sötét. Ez igaz a
szívünkre is, tárjuk szélesre lényünk ablakait az Úr Jézus előtt, hiszen Ő a
világ Világossága. Amilyen mértékben beárad a fény lényünkbe, olyan mértékben
húzódik vissza a sötétség.
A fáraó szíve nem nyílt ki a a Világosság előtt, tombol benne a
sötétség, így azután még mindig ő akarja megszabni a kivonulás feltételeit, és
még mindig a fenyegetőzésben látja a megoldást. Mózes azonban nem ijed meg,
tudja, Isten cselekedni fog és közel van már a szabadulás napja. A türelmes
hitnek megvan a gyümölcse. Közel van már a szabadulás, az ajtó előtt. Kilenc
csapás lement, már csak egy van hátra, és elindulhat Isten népe az Úr színe elé.
Sok homokszem lepergett már az élet nagy homokóráján, egyre közelebb vagyunk
Isten országához, készüljünk a találkozásra. Mert amit az Úr ígért nem késik,
megtörténik. A fáraó azt gondolja, hogy az ő kezében vannak az események, ő dönt
Mózes élete felől. Azonban az események Isten kezében vannak. Életünk fonala is
az Ő kezében van, azonban amíg szól, lehetőséget kapunk a Hozzá térésre.
A tanítványi élet minden megnyilvánulása Istent dicsőíti, neki szól
és nem embereknek (Mt 6,16-24). Aki azért teszi, hogy lássák az emberek, az még
nem ismeri igazán az Urat, az még nem szeretetből és az Úrral való közösség
öröméért imádkozik vagy böjtöl. Mert az imádság és a böjt lehetősége is azért
adatik, hogy a világtól, a mindennapi forgatagtól elvonulva teljes mértékben az
Úrnak éljünk.
„Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön”, szól az Úr övéihez.
Ezek a szavak tükröt állítanak elénk, és arra késztetnek, hogy nézzünk bele
őszintén, majd lássuk meg, hogy mi jelenti a kincset a számunkra, mi az, amiért
élünk. Mert a kincs kéri a szívünket, ahol a szívünk, oda fektetjük be a
legtöbb energiát, arra fordítjuk időnk javát. A tükör bizony azt mutatja, hogy
mi is a földi kincseket gyűjtjük. Földi értékekre fordítjuk a legtöbb időt és
erőt. Jézus arról tesz bizonyságot, hogy a földi kincsünket egy idő után
elveszítjük, a földi kincs aggodalommal jár, mert értékét veszíti, elromlik,
elöregedik. Ezzel szemben az Úr mennyei kincsek gyűjtésére bátorít, Isten
országának kincsei nem veszítik el értéküket, nem mennek tönkre. Ami az életünk
fő kincse, oda rögzül a szívünk is. Hol van a szívünk, a lényünk egész nap? Ha megfigyeljük,
mi tölt be, mi vonz, mivel töltjük a legtöbb időt, miről beszélünk a legtöbbet,
hol járunk, megtudjuk, hol a szívünk. Megtudjuk ezekre a kérdésekre válaszolva,
hol van a mi kincsünk, a mennyben, vagy valamelyik szupermarketben, esetleg az
interneten vagy valahol máshol. Most lehetőség nyílik az értékrend
megváltoztatására. A döntés lényeges, mert kettősségben élni nem lehet. A
kétfelé sántikálás nem megoldás, és az Úr egész életünket kéri. Ő nemcsak egy
darabkát kér a szívünkből, hanem az egészet.
Új szívet adj
1. Új szívet adj, Uram, énnekem,
Új szívet adj, én Istenem,
Amely csupán csak teérted ég,
Véled jár szüntelen, csak véled szüntelen.
2. Nyájas, vidám, szelíd, jó szívet,
Mely, Jézusom, te lakhelyed,
Hol egyedül a te hangod szól,
Mely véled van tele, csak véled van tele.
3. Jézus, a te gyógyító kezed
Megfogta már a szívemet,
Én is tudom, bűntelen leszek
Majd nálad odafenn, a mennyben odafenn.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése