M
|
ózes megkapta
az Úr elküldő parancsát: „menj!” Majd amikor húzódozott, mert átélte alkalmatlanságát,
az Úr megígéri, hogy Vele lesz. Azt gondolnánk, hogy ezt követően örömmel, az
Úrban bízva megy Mózes (2Móz 4,1-17). De nem így történik. Hezitál, nem fűlik a
foga ehhez a feladathoz, mert már egyszer kellemetlen tapasztalatokra tett
szert. Azonban most már az Úrra kellene néznie, az Ő kezét fogva mehetne vissza
Egyiptomba. Valószínűleg az is benne, hogy egykori kudarca helyén kell
újrakezdenie, és mi nem szeretünk a kudarcok helyére újra elmenni. De most már
az Úrral megy és nem egyedül. Isten gyakran visszaküld a kudarcok helyére, mert
ott kell újrakezdeni, ahol elrontottuk. A gadarait is oda küldi vissza, ahol
megszállottként élt. Itt lesz legnagyobb hatással megváltozott élete.
A sok kifogásra Isten három jelet ad, arról, hogy valóban vele lesz, hogy
nem egyedül kell a nép és a fáraó elé állni. Milyen irgalmas is az Úr, nem
elveti Mózest, hanem megerősíti a jelekkel hitét. A mi gyenge hitünket is
igéje, Szentlelke és tapasztalataink által erősítgeti. Hányszor ellankad a hitünk, mert magunkra
nézünk, vagy megfeledkezünk mindarról, amit Isten eddigi életünk során
elvégzett. A jeleket azért is kapja Mózes, mert az Úr tisztában van azzal, hogy
a kimondott szónak, a bizonyságtételnek nehezen hisznek Izráel fiai. Mindig
valami jel és csoda kell nekik. Bizony mi is milyen nehezen hisszük azt, amit
az Igében kijelentett az Úr.
Mózes értetlenkedik, nyafog, keresi az újabb kifogásokat. Kifogást pedig
nem nehéz találni. Azt mindig mindenki meg tudja magyarázni, miért nem alkalmas
számára az engedelmesség, miért nem akarja azt tenni, amit az Úr kér. Most arra
hivatkozik, hogy nem tud ékesen beszélni. De hát Isten nem is azt mondta neki,
hogy gyönyörű szép beszédet kel tartania a nép vagy a fáraó előtt. Az a feladata,
hogy odaálljon és egyszerűen elmondja, amit átélt, és amit rábízott az Úr. Nem
rétornak, hanem bizonyságtevőnek kell lenni. Hányszor húzzuk elő mi is ezt a
kifogást, nem tudunk beszélni, pedig láthatnánk Mózes történetéből, hogy az Úr
nem fogadja el ezeket a kifogásokat. Egyrészt nem vár el tőlünk prédikációt,
csak rövid bizonyságtételt arról, amit Tőle kapunk, vagy amit átéltünk a Vele
való kapcsolatunkban. Sok minden felesleges dologról tudunk beszélni, sokszor
alig tudjuk abbahagyni a beszédet, hát akkor az Úr dolgairól miért nem tudunk
vallást tenni? Talán azért, mert nem is akarunk. Mózesnek is az volt a
problémája, hogy ő nem is akart elmenni Egyiptomba és kivezetni a népet. Nem
akarja megérteni, hogy az Úr elhívta és az ő feladata az engedelmesség. Legtöbbször
nekünk is ez a bajunk, nem is akarunk bizonyságot tenni, mert féltjük magunkat
mások nyelvétől és kacajától.
Mózes kifogásának elutasítására a másik indoka az Úrnak, hogy ő a
szerveink fölött is Úr. Ő áttudja formálni ajkainkat is, a némát beszélővé
tudja formálni. Isten Mózesnek erre a problémájára is tud megoldást, mert nincs
olyan probléma, amire Nála ne létezne megoldás. Isten mindenre jól fel van
készülve. Ha Mózes nem tud beszélni, akkor Ő Áront jó beszédkészséggel ruházta
föl, és már el is indította Mózes elé. Hiszen az Úr számára semmi sem
lehetetlen.
Mózes feladata az engedelmesség, az Úr pedig közben folyamatosan tanítja,
és készíti fel erre a szolgálatra. Az Úr nem ad meg számára mindent előre,
hanem majd a Vele való közösségben napról-napra fog növekedni és kapja meg
mindazt, ami a nép vezetéséhez szükséges.
Máté evangéliumában pedig azt látjuk, hogy minden akadály ellenére
megérkezik Isten országának az ideje (Mt 3,1-12). Isten Keresztelő Jánost
küldi, hogy az ország érkezésére felhívja a figyelmet és felkészítse rá a
népet. Mi a felkészülés? A megtérés. Isten országába megtérés által lehet belépni.
A megtérés azt jelenti, hogy az eddigi életformám, a bűneim, mind keresztre
feszíttetnek, vagy belevesznek a Jordánba, és csak én megyek át a kapun,
mezítelenül, és engedem, hogy majd az atyai házban felruházzanak.
János egész életét alárendelte a rábízott üzenetnek. Nemcsak prédikálta,
hanem élte is Isten akaratát. Nemcsak másoktól várta el az új és egyszerű
életformát, hanem maga is alázatosan és egyszerűen élt. János szavainak és
életének kisugárzása, vonzereje volt. Ez az, ami ma hiányzik, nincs kisugárzása
az életünknek, nincs a lényünkben vonzerő. Gyakran a mai tanítványok inkább taszítanak,
mintsem vonzanak másokat az Úrhoz.
János őszintén megmondja, hogy önámítás csupán a vallási hovatartozáshoz,
Izráel népe közé való tartozásra hivatkozni, ha az életünk nem az övé, ha nem
Istentől való gyümölcsöt termünk. Megtérés, és életváltozás nélkül nem lehetünk
Isten gyermekei. A megtérést halogatni nem érdemes, az idő sürget, és nem a mi
kezünkben van. A fejsze a fák gyökerére tétetett, az ítélet közel, másrészt nem
tudjuk meddig tart földi életünk. Így a legokosabb, ha meghalljuk megtérésre
hívó szavát Urunknak, tétovázás nélkül átadjuk Neki az életünket. Ebből a
szakaszból is kitűnik, hogy nem mindenki örökli automatikusan az örök életet.
Mert van csűr (üdvösség) és van megégetés (kárhozat), mindkettő valóság. Mi a
kárhozat alatt vagyunk születésünktől fogva, az életre csakis Jézus Krisztus az
út. Csak általa léphetünk Isten kegyelmébe.
Jövel, Szentlélek Úr Isten
1. Jövel, Szentlélek Úr Isten, Töltsd bé szíveinket épen, Menynyei szent
ajándékkal, Szívbéli szent buzgósággal, Melynek szentséges ereje Nyelveket
egyező hitre Egybegyűjte sok népeket, Kik mondván, így énekeljenek; Alleluja!
Alleluja!
2. Te, szentségnek új világa, Vezérelj Igéd útjára, :/: Taníts téged
megismernünk, Istent atyánknak neveznünk. Őrizz hamis tudománytól, :/: Hogy mi
ne tanuljunk mástól, És ne légyen több más senki, Hanem Krisztus, kiben kell
bízni! Alleluja! Alleluja!
3.
Ó, mi édes Vigasztalónk, Légy kegyes
megoltalmazónk, :/: Hogy maradjunk útaidban, ne csüggedjünk háborúnkban.
Erőddel elménket készítsd, :/: Gyenge hitünket erősítsd, Hogy halál és élet
által Hozzád siessünk hamarsággal! Alleluja! Alleluja!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése