M
|
ár
hét csapás, Isten hatalmát megmutató jel történt Egyiptomban, de nem látunk
semmi változást (2Móz 1-20). A fáraó életében minden maradt eddig a régiben.
Még mindig csak egy embert lát, aki követelésekkel áll elő és olyan jeleket
produkál, amit már a mágusai sem tudnak megismételni, különösen nem tudják
ellenőrzésük alatt tartani a csapások eseményeit, és nem képesek megszüntetni
őket. Azonban a fáraónak még nem nyílt meg a szeme, nem látott túl Mózesen és
nem ismerte fel, hogy e pásztor mögött valóságos hatalom áll. Nem Mózes, hanem
az őt kereső Úr van jelen Egyiptom földjén. Bizony mi is már sokadjára olvassuk
ma is az Igét, de történt-e változás az életünkben, vagy minden megy tovább a
régiben? Olvassuk az Igét, hallgatjuk az igehirdetést, de mit eredményez ez
nálunk? Válaszolunk rá? Vagy mi is megcsodáljuk Isten munkáját, de nem
engedjük, hogy a szívünkben is cselekedjen?
A fáraó nem engedte Istent közel a szívéhez, továbbra is kemény marad.
Azt olvassuk, hogy Isten keményítette meg a szívét, hát akkor Isten nem akarja,
hogy a fáraó megtérjen? Nem erről van szó, hanem inkább arról, hogy az Úr
engedte, hogy megkeményedjen a fáraó, és a makacsságát felhasználta a népe felé
való bizonyságtételre.
Az Úr nemcsak Egyiptom népe felé tett bizonyságot hatalmáról és népe
iránti szeretetéről, hanem Izráel felé is. Mindazok a jelek, amiket láttak, számukra is hatással volt, sőt majd ezek a jelek erőt adó bizonyosságok
lesznek, a vándorlás és a letelepedés idején a későbbi korok számára. A ma
megélt csoda, holnap erő és reménységforrássá válik. Visszatekintve
erősödhetünk meg reménységünkben, ha tegnap megsegített az Úr ma is meg fog
segíteni. Isten megtapasztalt csodáit és bizonyságait Izráel fiainak tovább
kell adni. Tehát nemcsak az Ő számukra szól mindez, hanem az utódaik számára
is. Amit most látnak és hallanak, azt tovább kell adni. Ez a generációk
felelőssége, amit Istenből megismert azt adja tovább gyermekeinek, hogy ők is
megismerjék az Úr nevét. Életünk bizonyságtétele adja át mindazt, amit értünk
cselekedett az Úr.
A fáraó makacssága folytatódik, pedig már népe tagjai is felismerték, így
nem mehet tovább, ezért kérik a fáraót bocsássa el a zsidókat, mert különben
elpusztul országuk. Egyiptom vezetője azonban még mindig ő maga akarja a
kivonulás feltételeit megszabni. Nem akar továbbra sem leszállni trónjáról és
Isten akaratához igazodni. Még mindig alkudozik az Úrral, még mindig Őt akarja
magához igazítani. Meg kell tanulnunk, hogy Istennel nem lehet alkudozni, sem
nem lehet Őt akaratunkhoz igazítani. Mi simulhatunk bele gondoskodó kezébe,
bízhatjuk rá magunkat akaratára. Amikor Mózes ragaszkodik azokhoz a
feltételekhez, amiket Isten szabott, továbbra sem engedi el őket. Mózes kitartó, mer ragaszkodni Isten
akaratához, és nem ad engedményeket. Mi hányszor belemegyünk kompromisszumokba,
mert nem bízunk igazán az Úrban, vagy csak szeretnénk minél hamarabb
megegyezni, békességre jutni. Azonban igazi békesség mindig az engedelmesség
nyomán fakad.
A fáraó a sáskák pusztítása után úgy nyilvánul meg, hogy még ez egyszer
bocsássa meg Mózes a vétkét. Olyan, mint mi fogadkozik, hogy ez volt az utolsó,
többet már nem engedetlenkedik, de mégsem történik változás. Miért? Mert az
ember önmagát nem képes megváltoztatni. Hiába fogadkozunk, hogy mától minden
másképp lesz, vagy ez volt az utolsó pohár, mégsem történik úgy. A fáraó még
mindig csak Mózesig jutott el, nem borult le az Úr előtt bűnbánattal. Továbbra
is csak a csapásoktól akar megszabadulni, de nem akar megváltozni, nem akarja
Istent imádni. A legtöbbször itt húzódik meg a probléma gyökere, hogy csak a
nyomorúságok következményeitől akarunk szabadulni, de nem magától a bűntől.
Igazi, maradandó változás akkor következik be életünkben, ha a bűntől akarunk
szabadulni. Ezt csak az Úr Jézus tudja véghezvinni.
Az Úr Jézus megtanítja az övéit imádkozni (Mt 6,9-15). Nem azt mondja,
hogy ezt az imát kell állandóan mondani, hanem így kell imádkozni, tehát a
tartalmi és formai kereteket fekteti le. Az imádságban mennyei atyánkat
szólítjuk meg. Jézus felhatalmaz arra, hogy az Ő Atyját, mi is Atyánknak
szólítsuk. Amikor Hozzá fordulunk, nem egy idegent, hanem mennyei Atyánkat
szólítjuk meg, Aki, mint gyermekeihez fordul oda készséggel. Jézus az
imádságban is Istent, az Ő akaratát, és
az Ő országát teszi az első helyre. Nem mi, nem is a mindennapi szükségleteink,
hanem maga az Úr az imádság középpontja. Nem megrendelés történik, hanem
beszélgetés megy végbe. Tisztelettel, hódolattal teljes beszélgetés folyik köztem
és a szent Isten között, Aki felettem való. Az imában meg kell nyilvánulnia
teremtettségemnek kegyelemre szoruló állapotomnak. Nagy kegyelem az, hogy
Atyánknak nevezhetjük az Urat.
Jézus egyetlen mondatba sűríti a megélhetés gondjait, tehát nem a kenyérkérdés
az élet központi kérdése. Ha mégis az,
az akkor azért van, mert a kenyérrel, a földi javakkal sem jól élünk. Nem
véletlenül következik a kenyérkérdés után a bűnbocsánat kérdése. Bizony a mai tanítványoknak is bűnbánattal
kell Isten elé állniuk a kenyérkérdéssel, tehát az anyagi javakkal
kapcsolatban. Hányszor nem tudunk hálásak lenni, pedig mi nem a napi kenyérrel
rendelkezünk, hanem jóval többel. Úgy vagyunk elégedetlenek, hogy közben sok az
éhező, nyomorgó ember a világban. Meg
kell tanulnunk hálát adni és mértékletesen élni.
Jézus nagyon határozottan mutat rá, hogy a mi bűneink bocsánata
összefüggésben áll, a másoknak való megbocsátással. Ne csak várjuk, hogy nekünk bocsásson meg az
Úr, hanem mi is legyünk készek megbocsátani, az ellenünk vétkezőnek. Ha mi nem
bocsátunk meg, nekünk sem bocsát meg mennyei Atyánk.
Szívem megalázván, tehozzád megyek
1. Szívem megalázván, tehozzád megyek, Elődbe, Istenem, hál'adást viszek
És szent Fiad által néked könyörgök.
2. Áldott légy, én Uram, hogy megtartottál, Bút és kárt ez éjjel rám nem
bocsátál, Angyali sereggel oltalmam voltál.
3. E reggeli időt megadtad érnem, Melyben egészséges elmém és testem;
Kérlek, minden jóra vezérelj engem.
4. Mai nap ezt velem cselekedd, Uram: Mindenféle bűntől magam óvhassam,
Hitem jó gyümölcsét hogy el ne rontsam.
5. Ételem, italom mérsékelt legyen, Tobzódás, részegség ne nehezítsen,
Rossz gondolat bennem erőt ne vegyen.
6. Lágyítsd meg énbennem az indulatot, Meg ne háborítsak soha másokat, És
haragtartásra ne adjak okot.
7. Jól tudod, Istenem, mily gyarló vagyok, Különb-különb bűnre mily
könnyen hajlok! Adjad: megtérhessek, mikor bűnt vallok!
8. Igaz ítéleted ne ostorozzon, Bűnből a Krisztusért ingyen oldozzon,
Érdemem szerint rám átkot ne hozzon.
9. Magamat egészen neked szentelem: Kegyelmes oltalmad legyen mellettem,
Szentlelked és Igéd legyen vezérem.
10. Külső károktól is ments meg engemet, Ne eméssze bánat és bú szívemet;
Tartsd jó egészségben gyarló testemet!
11. Istenem,
tenéked legyen dicsőség, A Szentháromságban ki vagy egy Felség: Csak tégedet illet
minden tisztesség!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése