S
|
alamon imádsága
folytatódik. Népét viszi a Mindenható elé, és különféle élethelyzetek esetére
kéri az Úr könyörületét és kegyelmét a megtérők iránt (2Krón 6,22-42). Izráel
királya számára természetes és magától értetődő, hogy minden élethelyzetben az
Úr házába mennek az emberek. Úgy gondolja, mindennemű problémára az Úrnál kell
keresni a választ. Legyenek azok egyéni sérelmek, az emberi kapcsolatokban
elkövetett vétkek, a rendezés mindig Isten jelenlétében történik. Meg kell tanulniuk Isten gyermekeinek, hogy
soha ne ők akarják elsimítani a bajos ügyeket, hanem bízzák az Úrra a rendezést.
Nekünk nem a bosszú, a törlesztés a feladatunk, mindezt hagyjuk Istenre, mi
pedig gyakoroljuk a megbocsátást.
Salamon népének háborús vereségét, a viszontagságos időjárást, a belőlük
fakadó éhínséget a bűn összefüggésében nézi. Úgy látja, Isten népe nem
véletlenül szenved vereséget, vagy éri súlyos csapás. Ezek nem a véletlen
művei, hanem az Úrtól való elfordulás, a bűn következményei. A megoldás ezért
nem más, mint a bűnbánat. A bűnvallás és a bűnökből való megtérés az imádság
meghallgatásának a feltételei. Az alibi imádság nem visz előbbre, nem talál
meghallgatásra. Jó végiggondolni, hogy vereségeink, kudarcaink idején meglátjuk-e
bűneinket? Felismerjük-e a bűnnel való összefüggést? Mi legtöbbször másokat
hibáztatunk, de nem látjuk, hogy minden az Úrtól való eltávolodás
következménye.
A különféle természeti csapások és katasztrófák is lehetnek Isten eszközei,
amelyek által magához igyekszik fordítani a szívünket. Salamon látja, hogy bizony lesz idő, amikor
ezekre szükség lesz, mert Izráel, sőt, az egész emberiség hátat fordít az Úrnak,
és a maga útján akar járni. A csapásból és a nyomorúságból való kivezető út
első lépése az Úr előtt való könyörgés. Mindig akkor csillan fel a pozitív
változás lehetősége, amikor alázattal az Úr elé borulunk. Nem elég csak kérni a
segítséget, el kell ismerni a csapások jogosságát. Ez az, ami általában nehezen
megy. A legtöbben úgy látjuk, nem jogos, ami ért minket. Tehát a következő
lépés, amikor meglátjuk, jogosan ért minket a büntetés, mert vétkeztünk.
Megérdemeltem, amit kaptam. Ha ide eljutunk, megtapasztalhatjuk, hogy az Úr
könyörül rajtunk. Mert a teljes szívből jövő bűnbánatot értékeli az Úr. A
kereszten függő egyik lator így feddte meg társát: „Te nem féled az Istent?
Hiszen te ugyanazon ítélet alatt vagy!
Mi ugyan jogosan, mert cselekedeteink méltó büntetését vesszük, de ő
semmi rosszat nem cselekedett” (Lk 23,40-41). Ő meglátta azt, amit mi
nehezen akarunk észrevenni: jogos a büntetés, de az Úr Jézus magára vette, hogy
ne nekünk kelljen elszenvedni. Áldott legyen a Neve!
Isten életünkben elvégzett minden munkájának az a célja, hogy általuk
megismerjék Őt minél többen és féljék szent nevét. Sőt, a végső cél, hogy most
már az Ő útjain járjanak. Az az igazi bizonyságtétel, amikor az Úr gyermekei jól
láthatóan az Ő útján járnak. Amikor nincsenek mellék- és tévutak, nincsenek
kiskapuk, csak egyedül az Úr akarata és vezetése.
Salamon látja, hogy Izráel élete vonzani fogja a nem zsidó népek fiait
is, és azt kéri, őket is hallgassa meg az Úr. Aki imádságos szívvel, alázatos
élettel jön, az ne maradjon ki Isten áldásaiból. Salamon tág keblű. Így tette
az Úr Jézus is szabaddá az evangéliumot a nem zsidó emberek előtt is. A
kegyelem ajtaja minden nép előtt nyitva áll. Aki bűnbánattal és az új élet
vágyával a szívében jön, bőrszínre való tekintet nélkül jöhet. Krisztusban
leomlottak a válaszfalak.
Talán sokan azért nem akarnak igazi változást, megtérést, mert utána
mozgalmassá válik az addig nyugalmas életük (Jn 9,24-34). Ezt látjuk a vakon
született életében is. Addig szép csendesen csordogált az élete. Senki nem
bántotta, inkább támogatták. Adtak neki alamizsnát, ha kellett, kikísérték arra
a helyre, ahol koldulni szokott. Most azonban ennek vége. Kihallgatásra kell
mennie, mert meggyógyult, mert Jézus gyógyította meg. A tanítványi élet nem
nyugalmas, csendes, hanem mozgalmas, mert vállalni kell Megváltónkat. Nem lehet
félrevonulni és élvezni a gyógyulás, a megváltozás gyümölcseit, hanem meg kell
vallani hitünket. Az élet bizonyságtételre kötelez. Meglátják a változást, és
kíváncsiak, mi történt. El kell mondani, kitől kaptuk a szabadulást. Azért is lényeges
ez, mert a világnak is Jézus gyógyítására van szüksége.
Ez az ember bátran tesz vallást. Nem okoskodik, hanem egyszerűen
kijelenti, egyet tudok: vak voltam, most látok. Ez az igazi sallangmentes és
hatékony bizonyságtétel. Nem tud teológiai állásfoglalást tenni, de tudja, hogy
vak volt, és azt is, hogy most már nem az. Most már lát. Ez ma is a hatékony
bizonyságtétel. El kell mondani, ki és mi voltam korábban, majd rámutatni a
szabadulásra. Hogyan történt, nem tudom, csak azt, hogy már nem vonz a bűn, a
szenvedély, mert szabad vagyok.
Ellenfelei a hogyanra, a gyógyítás hogyanjára kíváncsiak, ám ő erről csak
annyit tud mondani, hogy úgy, vakon engedelmeskedett Jézus szavának. Ez a titok
nyitja. Úgy, ahogy vagyunk, engedelmesen hallgatni arra, amit az Úr mond. Az
engedelmesség gyümölcse a gyógyulás.
A zsidók nem ismerik fel, hogy ilyen tettet csak Istentől küldött személy
végezhet el. A vakon született számára Jézus Isten követe, és ezt vállalja
vezetőkkel szemben is. Nem a következményekre tekint, hanem gyógyítójára. A
vezetők kidobják e meggyógyult embert. Mondhatnánk, az első bizonyságtétel
kudarccal járt. Ám Ő nem csalódik, nem roppan össze, mert Jézusra tekint. Abban
bízik, Aki látást ajándékozott neki. Mi se csüggedjünk, amikor a
bizonyságtételre hasonlóan válaszolnak, mint ebben a történetben. Nézzünk
továbbra is Úrra, és legyünk hálásak.
Mindenek meghallják és jól megtanulják
1. Mindenek meghallják és jól megtanulják, Kik segedelmüket nem Istentől
várják: Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
2. Ha nem az Úr Isten építi a házat, Ahány építője, mind hiába fárad.
Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
3. Csak hiába lészen reggel felkeléstek Néktek, kik erős Istenben nem
hisztek: Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
4. Ekképpen történik mindnyájan tinektek, Munkával, bánattal kenyeret kik
esztek: Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
5. Nagy könnyen az Isten mindent ád azoknak, Kik csak benne bíznak s
hozzá fohászkodnak: Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
6. Mint a sebes nyilak az erős kezében, Erősek a hívek Isten kegyelmében:
Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
7. Boldog, aki lelkét hittel erősíti, Minden ellenségét bizonnyal
meggyőzi: Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése