S
|
alamon
királyságának meg volt az árnyoldala, most ezt mondja el a krónikás (2Krón
10,1-19). A nagy király nem az őszinte örömből és hálából fakadó szolgálatra
épített, hanem elnyomta a más népből származókat. A nagy építkezések és pompa
mögött erőszak húzódott meg. Salamon ráerőltette népére a saját akaratát, ez
gyakori hiba hívőknél. Nem várjuk meg, hogy másokban is felragyogjon a
Krisztus, hanem elvárjuk a megtérés nélküli hívő életet. Az Úr Jézus soha nem
erőszakolta magát, vagy tanításait másokra. Mindig azt várt, hogy önként és
szívből kövessék Őt. Isten akaratát csak az képes hosszú távon megélni, akinek
a szíve újjá született. Egy darabig fenn lehet tartani a látszatot, de egy idő
után felszínre törnek a problémák.
Salamon idején is voltak, akik kifejezték nemtetszésüket, de a hatalom
elnyomta, száműzte őket. Azonban a király halála után ismét felszínre jönnek a
problémák. Ez nem is baj, mert csak azt lehet kezelni, ami előjön, amiről
tudunk. Salamon halálát követően visszatér Jeroboám és az új király elé tárja
kérését, ami csak annyi, könnyítsen a nép terhein. Amikor meghal a családfő,
nagykorúak lesznek a gyermekek, gyakran megtörténik, hogy megváltozik a hívő
család élete. A gyerekek lerázzák magukról a kötelező hitéletet, lázadnak és a maguk útjára térnek. Meg lehet még ilyenkor is oldani a problémát, ha engedünk
a szorításon, ha nem a szülő számára kell megfelelniük. Meg kell tanulni
elengedni a másikat, és kivárni, amíg maga is elindul Isten országa felé.
Roboám összehívatja az apja tanácsadóit, majd a saját barátait is,
azokat, akik saját érdekeiket szem előtt tartva adják majd meg tanácsaikat. Az
idősebbek bölcsen döntenek, látják Salamon hibáit, és azt is hogyan lehetne jól
megoldani a kialakult helyzetet. Az idősebb tanácsadók felismerik, hogy itt
Isten országáról van szó, és nem egyénieskedésről. Ők látják, Izráelnek Isten a
királya, így Tőle kell útmutatást kérni. Egy közösség irányításához
jóindulatra, jó szóra, másképp krisztusi indulatra van szükség. Nem lehet
hosszútávon erőre, és megfélemlítésre alapozni.
Roboám azonban a barátaira, a tapasztalat nélküli tanácsadókra hallgat.
Nem ismeri fel az új király, hogy nem lehet csak kortársaktól véleményt kérni, mert
nekik sincs még több élettapasztalatuk, mint nekünk. Mindenkor szükség van az
idősebbek tapasztalatára, bölcsességére.
Mindezek a történések Isten előtt mennek végbe. Mivel nincs az ifjú király
szívében bűnbánat és nem akarja kijavítani apja hibáit, hiszen másik leírásból
tudjuk, Salamon élete utolsó szakászában bálványimás felé tért el. Mivel nincs szándék a változtatásra, Isten
megítéli népét, aminek az eredménye szakadás lesz. Ahol nem tanulnak meg az Úr
félelmében engedni, ott szakadás történik. Mennyi szakadás megy végbe ma is
Isten népe között, és ezeknek is jó része az ilyen keménykedések miatt van. Nem
akarjuk meglátni és elismerni hibáinkat. Pedig ahol van bűnbánat, ott lesz megegyezés,
mert a bűnbánatra Isten kegyelme és segítsége a válasz. Az önfejűséget is
engedi az Úr, mert nem válaszol erőszakkal a mi erőszakosságunkra. De
megláttatja ennek a gyümölcsét.
Egy Jézust szerető család életének nehéz pillanataiba nyerünk
bepillantást (Jn 11,1-6). A legidősebb testvér halálos beteg. Lám egy hívő
családban is lehetnek problémák. Őket sem kerülik el a betegségek, és az élet
nehéz próbái. Sokan úgy gondolják, aki hisz, azt semmi baj nem éri, annak
minden sikerül.
Ám ez nem így van, ezt egy Jézushoz közel álló néhány ember életén
keresztül láthatjuk meg igazán. Isten mindig jót tervez életünkkel, de van,
amikor a jó, rosszon vezet keresztül. Az Úr gyakran a rosszat fordítja jóra az
életünkben, de ahhoz, hogy ezeket az áldásokat megtapasztaljuk, végig kell
mennünk, a nyomorúság völgyén.
A két nőtestvér Jézushoz fordul Lázár gyógyulása érdekében. Helyesen
cselekszenek, ismerik az urat, és tudják, hogy Neki van hatalma a betegségek
felett. Hiszik, hogy Jézus tud még tenni valamit barátja érdekében. Tehát
hittel fordulnak Jézushoz, azonban mégsem úgy alakulnak a dolgok, ahogy várják,
Jézus nem siet lázárhoz. Miért? Mert felülnézetből látja az eseményeket, és
tudja, hogy az Atyának az a terve, hogy Lázár halála által megdicsőítse a Fiút.
Így fogja kijelenteni számukra Jézus halál fölötti hatalmát.
Az Úr meghallgatja a testvérek imádságát, kérését, de nem cselekszik
azonnal, mert tovább akarja vezetni a hitüket. Máriának és Mártának szüksége
van erre, szükségük van meglátni, hogy Jézus Úr a halál fölött. Így lesz
reménységük és így látják meg, hogy Ő valóban Isten Fia.
A mi életünkben se cselekszik mindig azonnal az Úr. Ne legyünk
türelmetlenek, higgyük, Ő tudja mit miért tesz. Bízzunk Benne és engedjük, hogy
tovább vezessen a hit útján. Ha nem is értjük mindjárt, mi miért történik,
bízzuk Rá magunkat hittel.
Krisztusom, kívüled nincs kihez járulnom
1. Krisztusom, kívüled nincs kihez járulnom, Ily beteg voltomban nincs
kitől gyógyulnom. Nincs ily fekélyemből ki által tisztulnom, Veszélyes vermemből
és felszabadulnom.
2. Gyújtsd meg szövétnekét áldott szent igédnek És bennem virraszd fel
napját kegyelmednek; Igaz utat mutass nékem, szegényednek, Járhassak kedvére te
szent Felségednek.
3. Várlak, Uram, azért reménykedő szívvel, Miként a vigyázó virradást vár
éjjel; Hozd fel szép napodat nékem is jó reggel, Hogy szolgálhassalak serényebb
elmével.
4. Dicsértessél. Atya Isten, magasságban, Mi Urunk Krisztussal mind egy
méltóságban, És a Szentlélekkel mind egy hatalomban: Háromság egy Isten, áldj meg
dolgainkban.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése