J
|
óás király életében
beigazolódott az Ige: amit vet az ember, azt aratja is (2Krón 25,1-16). Ő megölette
az Úr prófétáját, de eljött az idő, amikor őt is megölték. Isten Igéjének
igazsága mindig megjelenik életünkben; gyakran csodálkozunk azon, ahogyan
dolgaink alakulnak, pedig nem történik más, csak a vetés érik be. A vetés
mindig beérik, és csak az lesz belőle, amit elvetettünk. Ha istentelenséget,
erőszakot vetettünk, az fog megjelenni a következő generáció életében is.
Jóást a fia, Amacjá követte a trónon, őrá már az anyja hite és élete is
hatással volt. Anyja hite formálta őt, és igazgatta lépéseit. Honnan tudjuk ezt?
Anyja nevének jelentése: „Jahve elégedett.” Ez az asszony úgy élt, hogy Isten
meg volt elégedve vele. Figyelt az Úrra, és a fiát is úgy nevelte, hogy megismerje
Izráel Istenét.
Amacjá azt tette, ami kedves az Úr előtt. Nem elméleti hite volt, hanem
gyakorlati. Isten akaratának a megcselekvésében nyilvánult meg a hite. Kereste,
hogy mi az Úr akarata, és amikor felismerte, igyekezett azt megvalósítani. Ez fontos
számunkra is, tegyük mindig azt, ami kedves az Úr előtt. Minden döntésünk előtt
kérdezzük meg: ez tetszik-e az Úrnak? Azonban van egy megjegyzés a király
jellemzésénél, ami elmondja, nem teljes szívből kereste az Urat. Nem teljesen
volt az Úré a szíve, így maga döntött, mit tesz meg, és mit nem. Ami az ő
elképzeléseivel megegyezett, ami neki is tetszett, azt megcselekedte. De ha
olyat kért az Úr, ami az ő terveivel, ambícióival nem egyezett, azt már nem
tette meg. A félszívű hit mindig veszélyes, mert ha csak a lényünk fele az Úré,
a másik fele sem marad üresen. A gonosz hamar befurakszik és átveszi az
irányítást. Nem véletlen, hogy a Szentírás mindig azt kéri, teljes szívvel
szeressük az Urat. A fél szív soha nem elég, egész kell. Egész szívünket-lényünket
kéri az Úr, a saját érdekünkben is, hiszen a szívünk üresen maradt részét hamar
elfoglalja valami bálvány. Így járt Amacjá is. Egy darabig figyelt az Úrra, azt
tette, amit kért Isten. Apja gyilkosainak felelősségre vonásánál nem ragadta el
a bosszúvágy, hanem Isten Igéjéhez igazította azt. Vajon mi is mindig az Igéhez
igazítjuk indulatainkat, haragunkat? Gyakran az indulatok veszik át az
irányítást felettünk. Kérjük Urunkat, hogy emberi indulatainkat váltsa le az Ő
isteni indulatával.
Azonban a hadsereg kiépítése idején már nem figyelt az Úrra. Szívének üres
területét elfoglalta a félelem, amely azt diktálta, fogadjon zsoldos
hadsereget. Már nem az Úrban bízott, hanem emberi erőkben, fegyverekben.
Ráadásul ezt a sereget izráeli férfiakból állította fel. Nem azt nézte, kikből áll a sereg, hanem azt figyelte, hány főből áll. A minőség helyett a
mennyiségre figyelt. Nem vette komolyan, hogy neki az Úr a támasza, nincs
szüksége zsoldosokra, nincs szüksége izráeli katonákra. Isten gyermeke
végveszélyben sem támaszkodhat az Isten ellenségeinek erejére, tudására. Bizony, elfelejtjük ezt mi is, gyakran a világtól kérünk segítséget, a nem hívőkre
támaszkodunk, pedig mi a legnagyobbra, a menny és a föld Urára építhetjük
életünket. Az Úrnál nagyobb erő, hatalmasabb támasz nem létezik. Ha bármi
másban bízunk, csalódni fogunk.
Az Úr elküldi egy emberét a királyhoz, és figyelmezteti, hogy a
zsoldossereget ne állítsa csatába. Menjen maga, és átéli, Vele lesz az
Úr. Fel kell ismernie, hogy a csata
kimenetele nem Amacján, nem az emberi erőkön múlik, hanem azon, mennyire bízik
Istenben. Amacjá keresi a kibúvót: kifizette már a zsoldot, és ha elküldi őket, veszteséges lesz. Mit fognak szólni, kifizeti a katonákat, de nem veszi igénybe
szolgálatukat. Az Úr azonban megoldja ezt a helyzetet, és rámutat, Ő sokkal többet
tud adni neki, mint amennyit kifizetett. Ha mer az Úr szavában bízni, nem éri
veszteség. Megéri az Úr szavára támaszkodni, vállalni a kockázatot. Számunkra
is szól az üzenet, az Úr sokkal többet adhat nekünk, mint amit az Úr
szolgálatába fektetünk. Ne féljünk Rábízni magunkat, ne féljünk az anyagi
kockázattól sem. Ha hallgatunk az Úr szavára, ha nem vesszük igénybe a világ
segítségét, nem leszünk veszteségesek.
Az ördög több fronton is támad - a zsoldosoknak ellenállt, de az edomiták
bálványainak nem. Megdöbbentő, hogy az általa legyőzött nép isteneit kezdi el
imádni. Azt jelenti ez, hogy a bálványok könnyen elvakítják az embert, elveszik
józanságunkat. Isten felelősségre vonja a királyt tettéért, ő azonban
megsértődik és elutasítja a próféta szavait. Az Úr vegye ki szívünkből a
sértődöttséget, és könyörüljön, hogy mindig elfogadjuk az Úr tanácsát.
A tanítványok egyre értetlenebbek és egyre makacsabbak, nem értik az Urat, és továbbra is a saját elképzeléseikhez ragaszkodnak (Jn 14,7-11). Nem
igazították gondolkodásukat Jézushoz. De vajon mi már Hozzá igazítottuk?
Megismertük már igazán az Urat? Jézus azt rója fel Fülöpnek, hogy annyi ideje
ott van velük, mégsem ismerte meg Őt igazán. Mire fordítjuk az Úrral töltött
időt? Mit jelent számunkra az az időszak, amit bibliaolvasással töltöttünk?
Megismertük Őt, tudjuk, hogy kicsoda?
Jézus rámutat, aki Őt látja, az látja az Atyát. Nem kell Istent külön
bemutatni, mert Jézusban mutatkozik be a számunkra. Ha Őt szemléljük, figyeljük
életét, lényét, akkor felismerjük, hogy Benne az élő Isten van jelen. Aki Jézust megismeri, az megismerte Istent
is. Jézust a tettei is igazolják, többször láttuk olyan helyzetekben
cselekedni, amelyekben csak Isten képes cselekedni. Gondoljunk a tenger
lecsillapítására vagy Lázár feltámasztására. Mindezek arra ösztönöznek, hogy
boruljunk le az Úr előtt. Dicsőítsük Őt, mint Urunkat.
Térj magadhoz, drága Sion
1. Térj magadhoz, drága Sion, Van még néked Istened, Ki atyádként
felkaroljon, Szívét oszsza meg veled! Azt bünteti, kit szeret, Másképp ő nem is
tehet: Sion, ezt hát jól gondold meg, Szabj határt bús gyötrelmednek. 1.
2. Hullámok ha rémítenek Mérhetetlen víz felett, :/: S a habok közt
szíved remeg, Hogy sírod is ott leled; Ha aludni látod őt, Ki reményed és erőd:
Sion, soha ne feledd el: Ő megvívhat tengerekkel!
3. Bár hegy, halmok rengenének, Miket égi kéz emelt, :/: S indulása a
nagy égnek Végromlásra adna jelt: Ezt látva is el ne hidd, Hogy ez a perc
elveszít; Sion, addig meg nem dőlhetsz, Míg oltalmad Istentől lesz!
4. Bár könnyűid omlanának Gyöngyökül a tengerbe, :/: És elhalván hangja
szádnak, Csak pihegnél, mint gerle, Bár vér volna bíborod S kő megszánná
nyomorod: Sion, ne félj a gonosztól, Baj nem ér, míg Benne bízol!
5. Bár hordozzad zsarnok láncát, Érjen kínos rabhalál, :/: Ha hitedet el
nem játszád, Utad égbe nyitva áll. Örvendj mindig és vigadj, Emlékezz, ki népe
vagy! Sion, nincs több Isten egynél, Benne hát ne kételkedjél!
6. Ó, ne csüggedj, ím, az estnek Már leszállnak árnyai, :/: Kihez ajkid
oly hőn esdnek, Halld: Atyádnak hangja hí. Ő gyalázat, kín helyett Néked
jobbján ad helyet; Sion, a menny lesz te részed, Föld gyötrelmét hát ne nézzed!
7. Végső áldást mondj hazádra, Mely távolról int feléd, :/: Égi honnak a
határa Van már hozzád közelébb. Édes érzés mért fog el, Melytől olvad szív,
kebel? Sion, minden másképp lesz ott, El fog tűnni nagy sírásod.
8. Angyalok, ti fényes lelkek, Zengjetek víg éneket, :/: Mert már biztos
révbe tért meg, Kit bús szélvész hányt-vetett! Már meggyőzte a halált,
Istenéhez égbe szállt: Sion, onnnan számkivetni Nem fog téged soha senki!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése