Az
Úr gazdagon megáldotta Jósáfátot és az egész országot (2Krón 18,1-13). Isten
országának ismét terjedt a híre. Odafigyeltek más népek is
arra, ami az országban történt. Vonzó lett Izráel, és egyben ez
bizonyságtétellé is vált. Hiszen el lehetett mondani, hogy ez a
növekedés az Úrtól van. A király és a nép élete Isten
országát prezentálta ebben a világban. A tanítványok élete is
Isten országát képviseli, róla tesz bizonyságot.
Azonban
a jólét, az ország felemelkedése magabiztossá tette a királyt
és elveszítette óvatosságát. A jólét mindig nagy veszélyekkel
jár, a társadalmi felemelkedés magában hordozza az elvárásoknak
való megfelelést. Jósafát úgy gondolta, nem lehet akárhonnan
feleséget választani, a király csak királyi házzal köthet
házassági szövetséget. Nem figyelt az Úrra, nem gondolta át,
hogy ez egy veszélyes terület, és ebben a kérdésben nem kért
tanácsot az Úrtól. Nem vette figyelembe, hogy Izráel eltért az
Úr útjáról. Talán úgy gondolta, mégis testvérnép ők, és
majd ezen kapcsolat által megváltoznak. Azonban jó tudni, hogy a
házasság nem lehet missziói terület, mert nem a hitetlen fog a
hívőhöz igazodni, hanem a hívő a hitetlenhez. A világnak megvan
a maga terve, általa a hívőt is igyekszik lépre csalni,
megtéveszteni.
A
gonosz egy családi eseményt használ fel arra, hogy Jósáfátot
nehéz helyzetbe hozza és ha lehet elbuktassa. Az a gond ezzel a
kapcsolattal, hogy amikor két terület családi kötelékek által
összekapcsolódik, nem vonhatja ki magát mindenből a hívő.
Vannak olyan események, amin részt kell venni. Így megy el erre az
alkalomra Júda királya. Veszélyes területre lépett, de itt is
meg lehet maradni a hitben, az engedelmességben, bár igen nehéz.
Ezt látjuk itt is. Aháb király az ünnepség hevében felveti,
hogy Jósafát menjen vele háborúba, segítse, mint rokon a rokont.
Júda királya gyorsan rávágja: elmegyek veled. Ez első rálátásra
helyesnek tűnik, segíteni akar a rokonnak, azonban neki elsősorban
az Úrra kell figyelni és fel kell vállalni a rokonnal való
súrlódást is. A hívőnek mindig az Úr előtt átgondolva kellene
dönteni, felvállalva azt is, hogy nemet fog mondani. Nemet mondani
nem könnyű, de meg kell tanulni.
Kis
idő múlva Jósafát felismeri, hogy elhamarkodottan tett ígéretet,
ezért azt javasolja, hogy előbb kérdezze meg Aháb az Úr szavát.
Ez jó tanács, csak az a baj, hogy ezt neki kellett volna megtenni.
Most Ahábtól várja el, de tudnia kell, hogy Aháb nem az Urat
féli, nem az Ő útján jár. Hogyan kérdezhetné akkor meg Őt?
Ez olyan lelkiismeret megnyugtató javaslat, én mondtam, hogy
kérdezze meg az Urat. Hányszor vagyunk így, javasoljuk, kérdezzék
meg Istent, de hogyan, ha nem ismerik, ha nem olvassák rendszeresen
az Igét. Saját döntésünk felelősségét nem lehet másra
hárítani. Tehát minden élethelyzetben nekem kell törekedni, hogy
megkérdezzem az Urat. Jó úgy hozzáállni, hogy még ma megkérdem,
mert számomra az a legfontosabb, amit az Úr mond. Jósafátnak még
a döntése előtt kellett volna azt mondani, előbb megkérdem az
Urat, Ő mit mond. Neki mi a véleménye erről? Sőt, azt mondom,
akkor kellett volna megkérdezni Istent, amikor az Ahábbal való
szövetség eszébe jutott. Mit szól ehhez Isten? Mit tenne ebben az
esetben Ő. Most már kényszerpályán van, nehéz jól dönteni, és
így az országot is a bálványimádás felé sodorja.
Aháb
erre összehívatja a prófétáit, azonban ők mind a bálványt
szolgálják. Udvari próféták, akik a király szolgálatában
állnak, belőle élnek. Ők azt mondják, amit a királyuk vár.
Támogatják az uralkodót, bátorítják, és mindezt Isten nevében.
Ilyenkor van szükség igei látásra és bölcsességre, meg kell
látni, hogy az Úrra való hivatkozás nem minden. Gyanús lesz a
nagy egyetértés Jósafát számára, és ekkor egy másik prófétát
hívatnak, aki valóban Jahve szolgája. Aháb nem is szereti, nem is
tart igényt a véleményére, mert mindig Isten akaratát képviseli,
és nem azt mondja, amit a király hallani akar. Bizony mi sem
szeretjük azokat az igehirdetőket, akik nem azt mondják, amit
hallani szeretnénk. Azt szeretjük, ha mindig jókat mondanak
nekünk. Megtérésről, új élet szükségességéről, bűnről,
ítéletről hallani sem akarunk. A prófétának meg is mondják, ne
legyen ünneprontó, a békesség kedvéért mondja ő is azt, amit
a többi. Ő azonban kijelenti, csak azt fogja mondani, amit Isten
mond neki, amivel megbízza. Nekünk is ilyen határozottságra van
szükségünk. Ragaszkodjunk ilyen kitartóan az Úr szavához.
Gyakran
rózsaszínű elképzeléseink vannak a hívő életről, úgy
gondoljuk, ha a halálból életre jutottunk minden nagyszerűen fog
tovább haladni (Jn 12,9-19). Mi kerülünk a középpontba, elismernek,
megbecsülnek minket. Mi pedig azután sütkérezhetünk a társadalmi
rivaldafényben. Nem erről van szó. Krisztus követőjének lenni,
és megélni az Ő életformáját, átengedni szívünkön az Ő
lényét, és Isten országát felmutatni, veszélyes vállalkozás.
Lázár új élete vonzza az embereket, egyre többen akarják őt
látni, és így egyre többen Jézushoz is közelednek. Lázár
élete Jézushoz vonzza az embereket és ezért veszélyessé válik.
Az a hívő, aki Krisztushoz vonzza, vezeti az embereket mindig
veszélyt jelent környezetére. Veszélyt, mert ahol Krisztus
megjelenik, átrendeződik az élet. Ő veszi át a hatalmat így
szeretete, kegyelme, irgalma, és igazságossága fogja áthatni az
embereket. Ezt azonban sokan nem akarják, így azután Lázárt is
meg akarják ölni. A most visszakapott élet Jézusért veszélybe
kerül. Lázár ezt vállalja. Mi vállaljuk-e Jézusért a
veszélyt?
Az
Úr bevonul Jeruzsálembe, a fellelkesült tömeg pedig királyként
fogadja, kiáltozva, szinte extázisban ünnepli. Miért? Mert nem
érti Őt, saját vágyait látja Belé, azt gondolja uralkodni fog
Jézus, legyőzi a rómaiakat és független országgá válik
Izráel. Itt is látjuk, hogy szeretjük mindig mások életét vagy
a körülményeket megváltoztatni. Azonban Jézus bennünk, a
szívünkben akar mélyreható és tartós változást végbevinni.
Mert az élet csak akkor lesz mássá, ha a benne élő ember mássá
lesz.
Jézus
azonban szamárháton ülve jelez. Jelzi, hogy Ő bennünk akar
uralkodni. Ő érkezik, de én befogadom-e, vagy elengedem szívem
trónja mellett, mert az foglalt. Menjen csak Jeruzsálembe, de ne az
én életembe. Amikor Jézus jön, magával hozza a félelemmentes
élet lehetőségét. Aki befogadja Őt az már nem fog félni,
helyette az öröm, a békesség és a biztonság érzése tölti be
a szívünket.
A
vezetők azt mondják, a világ Őt követi, nem lehet tenni ellene
semmit. Erre csak azt mondhatjuk, bárcsak úgy lenne, a világ Őt
követné. Másrészt nem az a lényeg a világ követi-e Őt, hanem
az, hogy én Őt követem-e?
Ez
az a nap
1.
Ez az
a nap, ez a nap, mit az Úr rendelt, mit az Úr rendelt,
Ez az
a nap, ez a nap, mit az Úr rendelt, mit az Úr rendelt.
Örvendjünk,
vigadjunk e napon!
Örvendjünk,
vigadjunk e napon!
Ez az
a nap, ez a nap, mit az Úr rendelt.
2.
Jézus
az Úr, Jézus az Úr, akit szolgálunk, akit szolgálunk,
Jézus
az Úr, Jézus az Úr, akit szolgálunk, akit szolgálunk.
Szolgáljuk
hűséggel szent nevét!
Szolgáljuk
hűséggel szent nevét!
Jézus
az Úr, Jézus az Úr, akit szolgálunk!
3.
Eljön
az Úr, eljön az Úr, akit úgy várunk, akit úgy várunk,
Eljön
az Úr, eljön az Úr, akit úgy várunk, akit úgy várunk!
Egy
szívvel mondjuk, hogy: jöjj vissza már!
Egy
szívvel mondjuk, hogy: jöjj vissza már!
Jövel,
Uram, jövel, Uram, jövel, Úr Jézus!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése