A
|
fogságban élők számára továbbra is bátorító
üzeneteket mond az Úr (Jer 51,1-19). Most erre van szükségük, meg kell látniuk,
hogy nem reménytelen a helyzetük. Ők úgy látják, nincs remény a hazatérésre. A
próféta hirdeti: van, mert Isten megígérte, és ők az ígéretre figyeljenek, ne
Babilonra. Most még úgy tűnik, ez a birodalom megdönthetetlen, és így
elképzelhetetlen a szabadulás. Ha az Úrra néznek, ha belekapaszkodnak az ígéretekbe,
akkor minden másképp néz ki. Az ige azt mondja el számunkra, hogy az Úr számára
nincs lehetetlen. Mert nem arról van szó, hogy a zsidóságnak kell majd magát
megszabadítania, mert erre valóban nincs esély. A rabságból, a bűn hatalmából
képtelenek vagyunk magunkat megszabadítani. De Isten nem is ezt várja tőlük, hanem
azt kéri, bízzanak Benne. Hívják segítségül, és majd megtapasztalják az Ő
szabadítását. Isten ma is szabadító. Hamar megfeledkezünk erről, és így mi
akarjuk problémáinkat megoldani. Isten nem feledkezik meg rólunk, azonban a
szabadítás idejét ki kell várni.
Látunk emberi megoldást is ebben a részben, de ez nem vált be. Mert az
igazi és mély problémákra nincs emberi megoldás. Gyógyítgattuk Babilont, de nem
gyógyult meg. A régit, a bukásra ítéltet gyógyítgatják. Vannak, akik már annyira
megszokták a babiloni életet, hogy nem akarják elhagyni, csak javítgatni
akarnak rajta. Nem a javítgatás, hanem a megtérés, egy teljesen új élet a
megoldás. Az egész emberiség számára ez az egyetlen út, megtérni az Úrhoz, és
az ige szerint élni. Ez magunktól nem megy, csakis újjászületett emberek
képesek Isten akarata szerint élni. Hiába mondogatjuk egymásnak: légy jó,
szeresd a másikat, bocsáss meg, légy megértő! Ez magunktól nem megy. Ezt
kellene már meglátnunk. Hiába gyógyítgatjuk magunkat, az öngyógyítás nem segít.
Egyetlen orvosság létezik bajainkra, ez a kegyelem. Csak az Úr Jézus
Krisztusban való élő hit által gyógyulhat meg az emberiség és benne a mi
személyes életünk. Nincs más orvosság. Így adventben döbbenjünk erre rá, és
fogadjuk el az Úr orvosságát.
Mindezek alátámasztására, a nép reménységének növelésére Istenre mutat
Jeremiás. Az Ő hatalmáról tesz bizonyságot. Vallja, hogy Isten a Teremtő. Ő
alkotta meg a földet, és ma is képes megtenni mindazt, amit eltervezett. Isten
az Ő akaratát megcselekszi, nem csökkent a hatalma, nem fogytak el lehetőségei.
Bátran bízhatunk Benne. Bízzunk ma is Urunkban, nincs számunkra más megoldás.
Ne veszítsük el reménységünket és bizalmunkat. Ehhez azonban folyamatos hitre
és igeolvasásra van szükségünk. A rendszeres kapcsolat növeli bizalmunkat, ha
rendszeresen élünk az igével, nem tompul el látásunk. Akkor nem a világ
lehetőségeiben, hanem ezek ellenére is Urunkban bízunk.
A gonosz feltartóztathatatlanul megy előre, nem áll le, csak akkor
elégszik meg, ha Jézust a kereszten látja (Lk 23,1-12). Azt gondolja, győzelmet
arat, de nem veszi észre, hogy ez a cél. Jézus értünk megy a keresztre. Az ember lehetőséget kapott Jézus földre
jövetele által, ám ezzel nem élt. Isten elleni dühe, hamis önállósága
elvakította, és nem ismerte meg jótevőjét, Megváltóját. Milyen könnyen
elvakulunk mi is, nem látjuk, ki az, Aki előttünk áll, ki az, Aki felkínálja
számunkra az új élet lehetőségét.
Pilátus is találkozhat az Úrral, így ő is beletekinthet Lénye tükrébe, és
segítségül hívhatná Őt. Azonban nem teszi. Amit mond, az a másoktól hallott
szöveg ismétlése. Jézus nem nevezi magát előtte Krisztusnak, Királynak, mert
erre neki és nekünk kell rádöbbennünk. Jézus előtt állva nekünk kell
felismerni, hogy kicsoda Ő. Csak akkor van értéke a vallomásnak, ha az
személyes hitből és felismerésből fakad. Nem az a bizonyságtétel, amikor egy
megtanult szöveget felmondunk. Jézus azt akarja, hogy minden vallomás
lényünkből fakadjon. Nem azt várja, hogy azért mondjuk Úrnak, mert ezt várják
el tőlünk.
Pilátus a menekülő, a gerinctelen ember képe. Amikor látja, hogy nincs
miért elítélni Jézust, hogy nincs bűn Benne, akkor nem engedi szabadon, hanem
továbbküldi. Szabadulni akar Jézustól, és nem megszabadulni a bűneitől. Nagy
veszély ez ma is, azt gondoljuk, hogy az Istentől való szabadulás, a Tőle való
menekülés megoldás. Ez soha nem megoldás. Akkor oldódnak meg a dolgok, és
jutunk békességre, ha merjük Őt vállalni.
Azt olvassuk, hogy Heródes is szerette volna már korábban is látni Jézust. Hát
akkor miért nem kereste fel? Ha őszintén találkozni akart volna Vele,
felkereste volna. De ő nem akart személyes életváltozást, neki nem megváltóra volt
szüksége, csak csodákra. Azonban Jézus nem mutatványos. Csodái mindig
bizonyságtételek Isten hatalmáról és Isten országa megérkezéséről. A csodákat
nem lehet kikényszeríteni, mert tulajdonképpen a legnagyobb csoda Jézus. Aki
csodát akar látni, szemlélje Jézust. Hiszen a legnagyobb csoda, hogy Ő eljött
ebbe a világba. Karácsony a csoda napja, Jézus megszületett. Nincs ennél
nagyobb csoda, hiszen nem természetes, az hogy Isten emberré lett. Ha nagyobb
csodát akarunk, akkor zarándokoljunk el lélekben Jeruzsálembe, és keressük fel
húsvét hajnalán azt a sírboltot, ahová megfeszített testét helyezték. Ott
látunk csodát: feltámadt és él. Jézus nincs a sírban, feltámadt, él és
uralkodik örökkön örökké. Pilátusok, Heródesek, főpapok ideje mindig lejár, ők
meghalnak és nincs tovább befolyásuk az életre. De Jézus él, és hatása van ma
is.
Jézust ne kezeljük játékszerként, amint tették kortársai. Ne dobáljuk
ide-oda, hanem vegyük komolyan a lehetőséget, és adjuk át életünket Neki.
Lássuk meg a csodát, és mondjuk ki Előtte: én Uram és én Istenem.
Meghódol lelkem tenéked, nagy Felség
1. Meghódol lelkem tenéked, nagy Felség, Szentháromságban ki vagy egy
Istenség. Csak téged illet minden tisztesség, Mert téged ural az egész föld s
ég.
2. Imád a nagy ég ő teljességével, Mondván: szent, szent, szent az Úr
felségével! Teljes a föld s ég dicsőségével, Seregek Ura erősségével!
3. Imád a földnek kiterjedt nagysága, Mind e világnak nagy hatalmassága;
A sok népeknek minden országa, Roppant táborok sűrű sokasága.
4. Imád téged a napnak fényessége, Az éjszakának titkos setétsége; Imád a
holdnak ő teljessége: A csillagoknak szép ékessége.
5. Imád a tenger s a vizek folyása, A sok hegyeknek magas fennállása;
Minden szeleknek széjjeloszlása S a madaraknak ékes szólása.
6. Imádlak én is téged, Teremtőmet, Gondviselőmet és Idvezítőmet,
Megszentelőmet s erősítőmet: Én Istenemet, egy Segítőmet.
7. Imádlak téged, Urát kezdetemnek, Urát végemnek s egész életemnek, Fő
szerző okát a természetnek, Halálnak Urát és kegyelemnek.
8. Imádlak téged, egyedül Uramat, Nem vetem másban én bizodalmamat; Mikor
imádlak, halld meg én szómat, Írd be könyvedbe hódolásomat.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése