A
|
Példabeszédek könyvében a tanító Salamon
királlyal találkozunk (Péld 1,1-9). Nemcsak az ország irányítása, fejlődése és
biztonsága volt fontos a számára, hanem az emberek tanítása is. Elsősorban a
bölcsességet kívánta velük megismertetni, azt a bölcsességet, amely Isten
ismeretéből fakad. Nem elég a tárgyi
ismeret, bölcsességre is szükség van az életünk helyes kormányzásához.
Salamon szívünkre helyezi a tanulás, az állandó önképzés fontosságát. Az
élet állandó tanulás, de elsősorban nem még több ismeret elsajátításáról van
szó, hanem Isten igéjének mélyebb megismeréséről, a hitben való növekedésről.
Mert állandóan tanulunk új dolgokat, hiszen sok mindent meg kellett ismerni,
ami a rendszerváltás előtt ismeretlen volt a számunkra. Tudjuk, miként kell
használni a mobiltelefont, a számítógépet, sokan új szakmát sajátítottak el.
Azonban nemcsak az ilyen irányú tanulásra van szükségünk, hanem a lelki
növekedésre is. Lélekben pedig az ige ismeretén keresztül növekszünk.
Miért kell tanulnunk? Mert a hitre jutással nincs befejezve az életünk,
nem mondhatjuk, hogy minden rendben van, mindent tudunk. Pál apostol rámutat,
ha tökéletes tudással rendelkeznénk is, de szeretet nincs bennünk, semmik
vagyunk (1Kor 13,2). Tehát hiányosságunk mindig van, ezért kell tanulni, ezért
kell növekedni.
Ebben segít minket Salamon király, ő is tanult, vizsgálódott, kereste az
élet célját és értelmét, de tanítását Jézuson keresztül szemléljük. Mert
Salamon is elbukott, túlságosan a tudásra tette a hangsúlyt, és nem figyelt az
Úrral való kapcsolatra. Sok mindent tudott, de nem igazán ismerte önmagát, nem
vette észre, hogy a szívében ott a gőg. Azt gondolta, mivel hatalmas és híres
király, mindent megtehet, neki mindent szabad. Mi azonban már tudjuk: „Minden
szabad nekem, de nem minden használ. Minden szabad nekem, de ne váljak semminek
a rabjává” (1Kor 6,12).
Igazi bölcsességre Isten megismerése által jutunk. Sőt, azzal kezdődik, hogy amíg nem ismerem Istent, igazi bölcsességem sincs. Hogyan ismerhetem meg az élő
Istent? Kutatással és a technikai eszközeink által nem boldogulunk, csak akkor
ismerhetjük meg, ha eljön hozzánk és bemutatkozik, ha elmondja, hogy kicsoda Ő.
A Bibliában mutatkozik be Isten, annak könyvein keresztül mondja el, kicsoda.
Legtökéletesebben pedig Jézus életén keresztül mutatja be azt, hogy ki Ő. Aki
belső szomjúsággal, Isten megismerésének igazi vágyával veszi kézbe az igét, az
előtt feltárul Isten lénye, az megismeri szeretetét. Gyakran olyanok is átélik
a Vele való találkozást, akik cáfolni akarták a létezését, de mivel nyitott
szívvel kerestek, egyszer csak meglátták a szent Istent. Csodálatos esemény,
amikor nyomorult bűnös ember létemre átélhetem Isten közelségét, amikor lehull
a hályog a szememről, és meglátom Őt, a csodálatost, a nagyszerűt, a
mindenekfelett valót.
Isten megismerése az önmagam igazi megismerésének a feltétele is. Ha
igazán megismerem Őt, akkor látom meg azt is, hogy ki vagyok én. Akik Jézus
lényébe beletekintettek, tisztába jöttek önmagukkal is. Jézus lénye tükör a
számunkra, Péter apostol és a vámszedő is Benne látta meg bűnös, kegyelemre
szoruló állapotát. És jó, ha ezt meglátjuk, mert a tükör megmutatja a Hozzá vezető
utat is. Bűneink megvallása által élhetjük át a szabadulást, az új életet. A
keresztről árad felénk az Úr kegyelme.
Eljött újra karácsony, amikor nagy misztériumot élhetünk át, mert ez a
nap több egyszerű fenyőünnepnél, több az ajándékozásnál, ez Isten földre
lépésének napja (Jn 1,1-8). János apostol tesz erről bizonyságot. Elmondja: Isten,
Aki mindent teremtett, eljött a világunkba. A Közte és a köztünk lévő nagy
távolságot áthidalta, emberré lett, hogy találkozhasson velünk. Micsoda
szeretet ez, hiszen egy csodálatos és minden bűn, szenvedés és nyomorúság
nélküli világot hagyott oda, hogy velünk találkozzon. Mi a jót nem szeretjük
még egy pillanatra sem feladni, mi nem akarunk rossz körülmények közé kerülni,
és Ő ezt vállalta.
Isten az életet hozta el világunkba, az igazi, tiszta és szent életet,
azt, amit Ő eredetileg létrehozott, de a bűneset által elromlott. Mi már nem
tudjuk, mi az élet, összekeverjük az élvezetek habzsolásával, az anyagi javak
felhalmozásával. Jézus azonban elhozta és elénk élte az Életet. Figyeljük Őt,
és kérjük, formálja ki bennünk is ezt az életet. Induljunk el követni Őt, és közben minket is
átjár az élet.
Eljött és hozta a világosságot; fény nélkül nincs élet, szükségünk van a
világosságra. Ez a világ sötétségben vesztegel, erkölcsi sötétben, Jézus
azonban jött, hogy belevilágítson ebbe. Ám a világ nem fogadta be, mert inkább
akar a sötétségben élni. A világosság befogadásához nincs másra szükség, mint
kinyitni és szélesre tárni az ablakot, hogy beáradhasson rajta a fény. Nyissuk
ki most lelkünk ablakait, és engedjük, hogy beáramoljon a Világosság. És ha a
fény bejut a lényünkbe, visszahúzódik a sötétség. A fény tudja kiűzni a
sötétséget, a fény hatására eltűnnek a sötétség bogarai, és tisztává válik az
életünk.
Ki vagyok én
Ki vagyok én, ki vagyok én,
Kinek lát engem az Isten?
Sok bűnömért, vétkeimért,
Megítél engem az Isten.
Veszendő utolsó bűnös vagyok,
Csontomban kárhozat kínja sajog,
Segítség, segítség, elpusztulok.
Valaki vár, valaki kér,
Valaki hívogat engem.
Sok bűnömért, vétkeimért
Valaki szenvedett értem.
Megtartó Úr Jézus befogadtál,
S azért, mert szerettél megváltottál.
Összetört életem parancsra vár.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése