A
|
bölcs a fiát vagy a tanítványát készíti fel az
életre (Péld 1,10-30). Elmondja, hogy neki is szembe kell nézni kísértésekkel,
a gonosz támadásával, a bűnösök csábításával. A védett körben való nevelkedés, a tanítványság nem jelenti azt, hogy
nem kell nehéz helyzetekkel szembenézni. A bölcs lábainál való tanulás felkészít
az önálló döntésképességre. Mert eljön az idő, amikor fel kell ismerni, mi a jó és mi a rossz, és dönteni kell. Az igazi bölcsesség nemet is képes mondani. Ez nagyon fontos, meg kell tanulni nemet
mondani, akkor is, ha az az adott helyzetben nem könnyű és nem népszerű. A
világ csábítását nem lehet elkerülni, abban nem tudunk parancsolni, de lehet
nemet mondani. Salamon erre készíti fel a fiát, mondjon bátran nemet. Mert nem
az a bátorság, ha azt csinálom, amit mindenki, hanem ha elutasítom a rosszat,
akkor is, ha kisebbségben maradok.
A kortársak könnyen elcsábíthatnak, úgy tüntetik fel, hogy ahogy élnek és amit tesznek, az jó, és ha eredményesnek is látszik, nehéz ellenállni.
Bizony, nem könnyű egy fiatalnak ellentmondani a társak csábításának, hiszen a
rossz úton járásnak is vannak pillanatnyilag jónak látszó eredményei. A
csábítás hangzik minden felől, a bölcs szeretettel kér, ne járj ezekkel egy
úton, de a döntés a fiúé. Segíteni, tanácsolni lehet, de a döntést kinek-kinek
magának kell meghoznia. Más nem dönthet helyettünk, de ne feledjük, az Úr
kegyelmére építve lehet nemet mondani. Lehet másképp élni.
A bölcsesség kimegy az utcára - talán meglepő a számunkra, de úgy tűnik,
hogy Salamon utcai evangelizációt végez. Kiviszi a bölcsességet, az Isten
szerinti életfelfogást az utcára. Ebből meglátjuk, hogy az evangéliumot is ki lehet
vinni az emberek közé, a forgalmas helyekre. Sőt, talán ki is kellene vinni.
Nagyon bezárkóztunk a templom falai közé, könyvünk szerzője kimegy a
központokba, oda, ahol az élet zajlik, ahol mozognak az emberek. Ezt látjuk majd
Jézustól is, a települések központjait keresi fel, a vámszedőhelyeket, a
halászat, a kereskedelem és a feldolgozás helyeit. Az igét beleviszi az életbe.
Megtaláljuk Őt a kaszálón és a szántóföldön egyaránt. Kínálja Isten kegyelmét, hirdeti
az evangéliumot és megjeleníti Isten országát. Ez a mi küldetésünk is, a
mindennapi életbe belevinni az Úr szavát, mert ott kell hirdetni az igét, ahol
az emberek megtalálhatók, ahol élnek, dolgoznak, ahol szeretnek és gyűlölnek. Jézus ebbe a közegbe vitte bele Isten
üzenetét, nekünk is bele kell vinnünk az életbe az Úr hívó szavát.
Salamonnak sincs mindjárt sikere, az ő szavát is elutasítják, de tudja,
hogy eljön az idő, amikor majd keresni fogják az Úr segítségét. Bizony, elkeseredünk, amikor elutasítást
tapasztalunk, de bízzunk abban, hogy eljön az az idő, amikor a most elutasítók keresik Istent, kérik az Ő segítségét. Azért könyörögjünk, hogy ne későn, hanem
még időben forduljanak az Úrhoz az emberek.
János bizonyságot tesz az igazi világosságról, az igazi fényről, mert van
hamis fény is, de meg kell különböztetni az igazit a hamistól (Jn 1,9-18). Az
apostol elismeri Keresztelő János munkásságát, de nem keveri össze a világ
Világosságával, Jézussal. A keresztelő csak bizonyságot tett Róla, csak
megmutatta, hogy ki az igazi fény, és hol található. János nem magához, hanem
Jézushoz vezette az embereket. Mindig nagy veszély, hogy magunkhoz akarjuk
kötni az embereket, pedig egyedül Jézusra van szükségük.
Az igazi Világosság eljött, de a világ nem ismerte meg Őt. Ez a mi tragédiánk, nem látjuk meg fényt, az
igazi világosságot a műfényektől, és nem ismerjük az igazi életet a műélet
miatt. Ma a mesterséges fények idejét
éljük, eltölthetünk világosságban úgy egy napot, hogy közben nem voltunk kint
az igazi fényben, és nem éreztük a nap melegét. Sőt, annyira meg lehet szokni a
mű dolgokat, hogy fel se tűnik a különbség.
Az ördög annyira megtévesztette az embert, hogy nem ismerte meg
Teremtőjét, amikor eljött a világba. Sőt, elutasította, nem adott Neki helyet.
Én befogadtam-e, van-e hely az én életemben Jézus számára? Mert nem az az
érdekes, miként dönt a világ, hanem az: én hogy döntök, én mit teszek? Befogadom
az Életet vagy elutasítom?
Akik befogadják Jézust, Isten gyermekei lehetnek. Óriási kiváltság ez,
csak belerendülni lehet, én, a nyomorult, bűnös ember Isten gyermeke lehetek.
Ha Jézust beengedem az életembe, Ő újjá formál, a bűn gyermekéből Isten
gyermekévé válhatok. Én is világosság
lehetek. Ez csodálatos, de ettől kezdve úgy is kell élnem, mint a világosság
gyermeke. De ezt nem magamtól kell megvalósítani, hanem Ő tesz rá alkalmassá, Ő
az igazi fény, és ha én mindig rá figyelek, az Ő fényét adhatom vissza.
János úgy írja le bizonyságtételét, hogy az személyes vallomás, ő látta
Jézust, és Benne felismerte a testté lett Igét. Mivel Jézus ott élt közöttük, Őt figyelve arra a megállapításra
jutott az evangélista, hogy Ő csakis Isten lehet. A tettein és tanításán keresztül ismerte fel,
hogy a názáreti Jézusban Isten lépett a bolygónkra. Mi is az igét
tanulmányozva, benne Jézus lényét figyelve juthatunk el erre a felismerésre.
Aki meglátja Jézusban az Embert, az önként fogja követni. Nem parancsszóra
válunk krisztuskövetőkké, az Úr nem azt akarja, hogy kézi vezérlés által szülessenek
a keresztyének. Az a keresztyén, aki Istentől, az Ő Lelke által született.
Jézus kegyelemmel volt teljes. Nem ítéletet, bosszút, hanem megbocsátást,
az Atya kegyelmét hozta. Ő vette át a mi ítéletünket, Ő halt meg, hogy mi
éljünk. Az is benne van ebben az igében, hogy Jézus teljes életet élt, mert a
teljesség nem függ össze az évek számával. Akkor lesz teljes az életem, ha
elvégzem, amit Isten rám bízott.
Jézus azért jött, hogy kijelentse számunkra Istent, hogy megmutassa, ki is
Ő. Úgy olvassuk az evangéliumot, hogy Jézus vezessen benne minket, Ő tárja fel
számunkra Isten lényét. Mert Ő ismeri igazán, és aki megismeri Jézust, az
megismeri az Atyát is, hiszen Ő olyan Jézus-szerű.
Az Istennek szent angyala
1. Az Istennek szent angyala Menynyekből hogy alászálla, És a
pásztorokhoz juta, Né-kiek ekképpen szóla:
2. Mennyből jövök most hozzátok, És íme, nagy jó hírt mondok, Nagy örömet
majd hirdetek, Melyen örvend ti szívetek.
3. E mai nap egy kis gyermek Szűztől született tinéktek, A gyermek szép
és oly ékes, Vigasságra kellemetes.
4. Már lehozta az életet, Mely Istennél volt készített, Hogy ti is véle
éljetek, Boldogságban örvendjetek.
5. Ez lesz néktek a jegy róla: Ímé, fekszik a jászolba, Ott
megtaláljátok őtet, Kitől menny, föld teremtetett.
6. Ez Úr Krisztus mi Istenünk, Nyavalyáinkból kimentőnk, Ő lészen az
Idvezítő, Minden bűnünkből kivévő.
7. Nyílj meg, szívem, lásd meg jobban, Ki fekszik itt e jászolban? Ez a
gyermek bizonyára Az Úr Jézus, Isten fia.
8. Jertek hát, mi is örvendjünk, A pásztorokkal bémenjünk, Lássuk, mit
adott az Isten Hozzánk való szerelmében.
9. Mindeneknek teremtője, Miért vagy ily szegénységbe? Hogy fekszel az
aszú szénán, Szamár s ökrök közt aludván?
10. Nincs-é senki e világon, Ki tégedet béfogadjon? Nincsen-é meleg helyecskéd,
Sem gyengén rengő bölcsőcskéd?
11. Néked bársonyod s tafotád, Aszú széna lágy párnácskád; Noha nagy
dicső király vagy, Mostan ímé, mily szegény vagy!
12. Ó, én szerelmes Jézusom, Édes megváltó Krisztusom! Jövel, csinálj
csendes ágyat, Szívemben magadnak házat!
13. Ó, kedves vendég, nálam szállj, Bűnömtől ne iszonyodjál, Jöjj be
hozzám, te szolgádhoz, Szegény megtérő juhodhoz!
14. Én lelkemnek rejtekébe, zárkózz emlékezetébe, Hogy el ne
felejthesselek, Sőt örökké dicsérjelek!
15. A mennyei magas égben Istennek dicsőség légyen, Ki szent Fiát küldé
értünk, Hogy Megváltónk lenne nékünk.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése