Ú
|
jra fel kell
idéznünk magunkban, hogy ezek a próféciák elsősorban Isten népe számára szólnak.
Az az üzenetük, hogy az őket szorongató birodalom ideje is le fog járni.
Túlkapásaik miatt nekik is felelniük kell. Életünkről számot kell adni. Ők sem
tehetnek azt, amit akarnak. Hatalmukat Istentől kapták, általa eszközök voltak
Izráel megbüntetésében, de mivel kevéllyé váltak, ők is ítélet alá esnek.
Így van ez minden időben, amikor egy nép elfelejti, hogy hatalmát és
lehetőségeit Istentől kapta, és visszaél azokkal, megkezdődik hanyatlása. Ezért
tűnnek el a nagyhatalmak és adják át másnak a helyüket. Másrészt, amikor
túllépik megbízatásukat, úgy vélik, mindenki fölött vannak. Ők szabhatnak
törvényt minden népnek, és Isten fölé is helyezik magukat. Abban a korban a hódító
népek isteneik hatalmának tekintették győzelmeiket. Úgy gondolták, senki nagyobb
hatalom nincs fölöttük. Isten azonban rámutat: Babilon is csupán egy emberi
birodalom, nekik is számot kell adniuk az élő Isten előtt tetteikről. A hatalom
nem azért adatik, hogy azzal visszaélve mások kárára éljenek. Nem mások
leigázásához, nyomorba döntéséhez, elpusztításához adott segédeszköz a hatalom vagy a fegyver, hanem inkább mások védelme és segítése a feladatuk.
A Babilon fölött meghirdetett ítélet reménységet jelent a fogságban élők
számára. Ebbe az ígéretbe fogódzkodva élhetnek, és erősíthetik egymást, hogy a
birodalom ereje egyszer hanyatlani fog, és Isten megszabadítja népét. Azt üzeni
ezzel, hogy a távolban, az idegen földön se adják fel, ne mondják, hogy minden
mindegy, hanem bízzanak a szabadulásban, a hazatérésben. Soha ne mondjuk, hogy
minden mindegy, innen már nincs visszaút. Mert mindig van esély. Isten
ígéretei megbízhatóak, ha rájuk építünk, szilárddá válik az életünk.
Azonban nemcsak az a veszély fenyegeti Isten népét, hogy lemond a
hazajutás lehetőségéről, hogy nem hiszi, eljön a szabadulás órája, hanem az is,
hogy majd annyira megszokják az idegen földet, hogy nem is akarnak hazamenni. A
letelepedett életnek, a jólétnek is megvannak a veszélyei. A hazatéréshez fel
kell majd adni a babiloni vállalkozást, otthon pedig a semmiről kell újrakezdeni.
Istennel azonban lehetséges az elszakadás és az újrakezdés. A megtérés
tulajdonképpen elszakadás a bűntől, a régi életformától, és egy újnak a
megkezdése. Legyünk készek lezárni a múltat, és megnyitni egy új fejezetet az
Úrral. Isten felkínálja az új kezdetet, amit már Vele indíthatunk, úgy, amint
Izráel is.
Miután Heródes visszaküldte Pilátushoz Jézust, ő kihirdeti, hogy
bűntelennek találja (Lk 23,13-25). Nem követett el semmi olyat, amivel
vádolják. Tulajdonképpen koholt vádak alapján akarják Őt elítélni. Pilátus
szabadon akarja bocsátani, ám ehhez az elhatározásához nem ragaszkodik szilárdan.
Miért? Mert nem az igazság érdekli, hanem saját karrierje. Ott áll Jézussal szemben, és nem akar dönteni,
nem akarja látni, hogy Jézust kell vállalni, akkor is, ha ez pozícióvesztéssel
jár is. Vállalom-e Jézust akkor is, ha hátránnyal jár?
Pilátus háromszor kínálja fel a nép számára a Jézus melletti döntést.
Isten különleges kegyelme háromszor ad lehetőséget önmaguk meggondolására. A
hirtelen indulatból fakadó döntés, a tömeghez való alkalmazkodás helyett elgondolkodva, Jézusra tekintve dönthetnek. Lehetőséget kapnak arra, hogy az
Életet válasszák. Azonban ezek az emberek már nem tudnak elcsendesedni, nem
látják, kicsoda Jézus, és ki az, akit helyette választanak. A tömeg ítélőképessége befolyásolható, és
amikor másokra figyelünk, elveszítjük józan ítélőképességünket.
Kit is választanak? Egy gyilkost, de ez a gyilkos nemzeti ügy érdekében
lépett fel, és inkább őt választották. Barabbást kérték, mert ő olyan volt,
mint a tömeg. Barabbás úgy oldotta meg a problémákat, ahogyan ők is. Barabbás
lelke a nép lelkét fejezte ki. Ők is pusztítani akartak, az ölésben látták a
megoldást.
Azért nem kellett nekik Jézus, mert Ő nem életet elveszíteni, hanem
megmenteni jött. Jézus nem a háborúban, a pusztításban, az élet kioltásában
látta a megoldást, hanem az újjászületésben. Jézus számára a megoldás az ember
megtérés általi megváltozása és az új életforma. A megtért ember fegyvere a
megbocsátás, az ellenség szeretése és a vele rosszat tevővel szemben
alkalmazott jó cselekedet.
Mi is döntés előtt állunk. Ezeket a sorokat olvasva nem kerülhetjük ki a
kérdést: kit választok? Ki kell nekem? Jézus, az Isten Fia, vagy Barabbás? A
döntésem meghatározza életfelfogásomat. Ha Jézust választom, akkor rálépek a
keskeny útra, amely életre vezet.
Pilátus végül engedett a nép követelésének, és halálra adta Jézust,
Barabbást pedig szabadon engedte. Vajon belerendült-e Barabbás szíve ebbe a
cserébe? Meglátta-e, hogy Jézus halála által lett ő szabad. Belerendül-e a
lelkem ebbe a cserébe, meglátom-e, hogy Jézusnak azért kellett meghalnia, hogy
én szabad lehessek? A sátán nem enged szabadon, csak Jézus életéért cserébe.
Őérte lehetek én szabad. De ezzel a szabadsággal élnünk kell. Mit teszek a
szabadulás után? Hálát adok és elindulok Őt követni, mint tette Bartimeus? Vagy megyek a saját dolgomra, élek ugyanúgy,
mint addig, ahogyan a kilenc meggyógyult leprás? Hogyan tovább? Ezt kell
eldönteni. Boldog, aki meglátja, mi történt Pilátus előtt, és hálás Jézusnak a
cseréért, és Neki szenteli ezért az életét. Soha ne feledjük: nekünk lenne a
helyünk a kereszten.
Már
keresztem vállra vettem
1. Már keresztem vállra vettem S érted mindent elhagyok. Mindenem vagy,
árva lettem, Honjavesztett szív vagyok. Vágyat, célt a múltnak adtam, Nincs már
bennem vak remény, Mégis gazdag úr maradtam: Isten és a menny enyém.
2. Ember bánthat és zavarhat: Szíved áldott menedék; :/: Sorsom próbál és
sanyargat: Édes csenddel vár az ég. Nincsen búm, mely könnyet adjon, Míg
szerelmed van velem, Nincs öröm, mely elragadjon, Hogyha nem benned lelem.
3. Lelkem, teljes üdv a részed, Hagyd a bút s a gondot el; :/: Légy
vidám, ha meg-megérzed: Tenni kell még s tűrni kell. Gondold el: ki Lelke
éltet, Milyen Atya mosolya; Megváltód meghalt teérted: Mit bánkódnál,
menny-fia?
4. Kegyelemből dicsőségbe Szállj, hited majd szárnyat ad, :/: S az örök
menny fénykörébe Bévezet majd szent Urad. Véget ér itt küldetésed, Elszáll
vándoréleted, Üdvösséggé lesz reményed, Égi látássá hited.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése