A
|
z Úr
gondoskodik prófétájáról, és kiemeli őt a deportálásra kijelölt csoportból (Jer
40,1-41,18). Amikor összeállították az utazók listáját, Jeremiást is közéjük
sorolták, hiszen sokan gyűlölték, mert Isten szavának engedve a meghódolást
hirdette. Az Úr nem feledkezik meg róla, mint ahogy a népről sem, hiszen van
maradék, vannak, akiket nem visznek el Babilonba. A testőrparancsnok elbocsátotta
a prófétát a foglyok közül, és választási lehetőséget kínált a számára. Itt is
megláthatjuk, mennyire érdemes bízni az Úrban és teljes mértékben a szavára
hagyatkozni. Ezt tette Jeremiás, és az Úr vele volt. Ez nem azt jelenti, hogy
nem voltak nehéz helyzetek és pillanatok az életében, hiszen előbb a börtönudvaron tartották fogva, majd a deportáltak közé sorolták. Az ő kezére is lánc
került, de ő nem lázadozott sem az emberek, sem Isten ellen. Elfogadta az Úr
szándékát.
Van, amikor az Úr gyermekének is nehéz pillanatokat kell megélni, a
nyomorúság nem kerül el teljesen. Bár ebben a helyzetben a fogság emberileg
jobb életet jelentene. A próféta azonban inkább a maradék néppel való
együttlétet választja. Nem menekül el a nehéz helyzetből. Úgy látja, otthon van rá
szükség. Nem a saját érdekeit helyezi előtérbe. Nem azt keresi, hogy neki mi a
jobb. Nem a jobb életlehetőségek felé törekszik, hanem figyel az Úrra.
Meglátta, otthon a helye, nem hagyhatja el a süllyedő hajót. Vállalja a
megmaradtak lelkigondozását. Ő valóban az Úr gyermeke és elhívott próféta,
saját érdekeit mindig alárendeli az Úr akaratának, Isten népe érdekeinek.
Mehetne, mégis marad, a rosszabbat választja a jobb helyett. Én hogyan
döntenék?
A választás kérdése mindig előjön, az Úr mindig elénk tárja a
lehetőségeket, és nekünk kell dönteni, Őt választjuk-e, vagy a kényelmesebb élettel kecsegtető megoldást. Az Úr Jézus is mindig döntés elé állította azokat, akiket tanítványul
hívott. Dönteni kellett, hogy mindent maguk mögött hagyva mennek-e Utána, vagy inkább
a biztonságosabbnak, kényelmesebbnek tűnő életet választják. Ilyen választás
mindig előáll, nem lehet úgy leélni az életünket, hogy ne kerülnénk döntéshozó
helyzetbe. De az Úr megadja a segítséget a jó, a helyes döntéshez. Olyan döntés
előtt áll Jeremiás, amin később már nem lehet változtatni, és ő az Úrra nézve a
maradás mellett teszi le a voksot.
Jeremiás továbbra sem a maga érdekeire figyel, nem vonul félre egy
csendes helyre, hanem felajánlja segítségét a helytartónak. Fontos számára,
hogy azok, akiket nem vittek el Babilonba, megbátorodjanak és folytassák az
életet. Ebben Jeremiás lelkigondozói munkásságának nagy szerepe van.
A helytartó is fontosnak tartja az újrakezdést, vállalja néppel való
együtt lakozást, bátorítja az elbujdosott népet a visszatérésre. Amikor pedig
az ellene tervezett merényletről hall, nem menekül el. Nem feltételezi a
másikról a rosszat. Bizony, kevesen állnánk így helyt. Amikor az egyik embere
vállalja a merénylő megölését, Gedaljá nem engedélyezi. Ez az ember nem emberi
véleményekre hallgat, hanem figyel Isten törvényére. Nem süllyed le ellenfelei
szintjére, nem válik alattomos gyilkossá. Bár végül megölik őt, és mi lehet, hogy azt mondjuk, rosszul döntött, de mégsem, mert az igére figyelt, és megmaradt
embernek, becsületesnek.
Adventben járunk, és az érkező Jézusra figyelünk (Lk 19,1-27). Mert
ahogyan igénk mutatja, Ő mindig érkezik hozzánk. Nem kerül el senkit, várja,
hogy nyíljon szívünk ajtaja, és befogadjuk az életünkbe. Vajon ezen az adventen
kap-e nálunk szállást? Vagy nálunk is csak érdekesség marad, úgy, mint
Jerikóban? Sokan kimentek az út mellé nézelődni, látni akarták Jézust, kellett
egy jó sztori, amit majd esti lámpafénynél lehet mesélgetni. Ő azonban nem
ezért jött, hanem azért, hogy megkeresse és megmentse az elveszettet.
Így ment Jerikóba is, és meg sem állt addig a fáig, amelyre egy elveszett
ember, egy vámszedő mászott fel. Azért van a fa tetején, mert látni akarja
Jézust. Azért akarja látni, mert többre vágyik, eddigi élete nem elégíti meg.
Minden gazdagsága és hatalma ellenére a szíve üres. Hallott Jézusról, és jön,
mert úgy gondolja, Jézus feltöltheti üres szívét.
És az Úr nem is kerüli el. Zákeus nem csalódik, mert Jézus benne is
meglátja Ábrahám fiát. A vámszedőruha alatt Isten gyermekének a szíve dobog. Az Úr tudja, hogy Zákeus eddigi élete csak szerep volt, a csillogó és vonzó külső mögött üres szív található. Most azonban az Úr azonban új életet, igazi tartalmat kínál a
számára. Ezt kínálja nekünk is.
Zákeus örömmel fogadja be Jézust, felismeri, hogy ez az utolsó
lehetősége, és jól dönt. Jézust választja, és így teljesen megújul a lénye.
Rendezi múltját, gondol a szegényekre, és az Úrra bízza magát. Jó még azt
meglátni, hogy a kegyelem megtapasztalása után is kis termetű maradt. Tehát az
alapproblémája nem változott. Azonban ő változott meg, Jézussal a termetét, a
külsejét is el tudja fogadni. Most már nincs szükség kompenzálásra, mert
Jézusban új lehetőségek nyíltak előtte. Meglátta, hogy ő így érték Jézus
számára, ahogy van. Így vagyunk értékek, ahogyan vagyunk, tanuljuk meg hit
által elfogadni magunkat, meglátni értékeinket, és hálás szívvel dicsérni az
Urat.
Aki megtapasztalja az Úr kegyelmét, másként tekint önmagára és az előtte
levő életre is. Most már az Úr szolgálatában áll Zákeus is, és mindazok, akik
tanítványok lettek. Az Úr mindenkinek ad minát. Ha nem is egyenlő részben bízza
ránk az értékeket, de mindenki kap tálentumot. Ne azt figyelgessük, amit a
másik kapott, hanem forgassuk, azt, amit mi kaptunk, hálás szívvel.
Aki elássa a minát, az nem jól ismerte a gazdát. Ez a legfontosabb,
megismerni Gazdánkat, bízni Benne és úgy szolgálni Neki. Aki szereti Őt, az nem
keseredik meg. Kérjük Urunkat, hogy ne találtassunk gonosz szolgáknak, hanem
hűségeseknek, akik azt teszik mindig, amit tenniük kell, amit a Gazdánk kér
tőlünk.
Az Úr Isten az én reménységem
1. Az Úr Isten az én reménységem, Erősségem Mindenféle ínségben; Csak
tőle várom Igaz boldogságom: S meg is találom.
2. Benne élek, haláltól nem félek: Jót reménylek, Hogy tőle el nem térek;
El nem enyészem A sírban egészen: Mennyben lesz részem.
3. Semmi engem tőle el nem választ, Jól tudván azt, Hogy sok jóval eláraszt;
Erősít engem Erőtlenségemben És szükségemben.
4. Azért egész életem fogytáig Csodálom itt Szent kezének munkáit, S
intem lelkemet: Áldjad Istenedet, Üdvözítődet.
5. Oltalmazzad, Uram, egyházadat, Szent nyájadat, mely vallja szent
Fiadat, Ki bűneinkért Ártatlan bárányként Szenvedett sok kínt.
6. Hogy e földön szent gyülekezeted Dicséretet Zengvén, áldja nevedet,
Míg szemtől szemben Magasztalunk mennyben Mind egyetemben.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése