J
|
eremiás a
fogságban lévők számára nyújt reménységet mostani üzenete által (Jer 50,1-28).
Az Úr prófétáján keresztül reményteljes jövőt vázol föl a most reménytelennek
tűnő helyzetben. Arról beszél, hogy a most legyőzhetetlennek tartott Babiloni Birodalom is lehanyatlik majd. Eljön az idő, amikor egy másik nép uralkodik
majd fölöttük is. A kijelentés elhangzásakor ez még hihetetlennek tűnik,
hiszen mindig hihetetlennek tűnik az aktuális birodalom hanyatlásáról és
bukásáról szóló prófécia. Akik az adott korban élnek, úgy gondolják, ennek a
birodalomnak soha nem lesz vége. Ennek a tudatnak a kialakításához nagyban
hozzájárul az adott birodalom ideológiai rendszere és propagandája. Lelki
terror alkalmazásával éri el, hogy az emberek legyőzhetetlennek gondolják.
Gyakran a hívők is átveszik ezt a gondolkodást, elveszítik igei látásukat,
feladják reménységüket, és meghódolnak.
Isten azért üzen Jeremiás által a fogságban élőknek, hogy ezt a
propagandát megtörje, és ébren tartsa bennük a hazatérés, a szabadulás vágyát.
Isten népe az Isten ellenes birodalmakban soha nem érezheti magát otthon. Soha
nem adhatjuk fel a világ befolyása alóli szabadítás reménységét. Isten népe nem
érezheti magát jól Babilonban, várni kell a szabadítót. A mi szabadítónk az Úr
Jézus. Azonban legyünk őszinték, nem mindenki és nem mindig érzi magát
idegennek a világban. Gyakran nagyon is jól érezzük magunkat benne. Azért szól
előre Jézus, hogy ellent tudjanak állni a csábításnak, és éberek legyenek,
figyeljenek az idők jeleire, és amikor az Úr megnyitja a szabadulás kapuját, készek
legyenek az indulásra.
Adventben vagyunk, így az Úr Jézus visszajövetelére figyelünk, nekünk is
le kell győzni a világ hatalmát, és készen lenni, bármikor is érkezik. Bizony, annyira beleszokunk a világba, annyira elkényelmesedünk, hogy talán nem is
igazán várjuk vissza Urunkat. Hiszen ha most jönne, sok mindentől nehezen
válnánk meg, vagy nem is akarnánk megválni. A jóléthez, a nyugalomhoz annyira
hozzá lehet szokni, hogy már nem is akarunk kimozdulni belőle. Könnyen
megkövéredik a szívünk.
Jeremiás látja, és úgy gondolom, a szívében örömmel látja ezt a jövőben
végbemenő eseményt, hiszen amire mindig vágyott, bekövetkezik. Keresik az Urat.
Jeremiás azért munkálkodott, hogy a nép elkezdje végre szívből keresni az
Urat, és ez a szabadulás idején majd bekövetkezik. Az öröm és a bűnbánat
könnyei törnek elő a szívekből, felismerik, hogy bűneik miatt volt a hetven esztendei
rabság. Az öröm könnyeit pedig Isten hűsége és szabadítása indítja el.
Most már felismerik, hogy az Úrral való szövetség életet jelent. Egymást
buzdítva szegődnek Istenük nyomába, meglátva: nincs más út, csak az Isten útja. Jó,
amikor felismerjük, hogy egyedül az Isten által kijelölt út a jó, a járható, és
örömmel lépünk rá.
Ki gondolta volna, hogy a tizenkettő egyike vezeti a Jézust elfogó csapatot
(Lk 22,47-53)? Igen, ki gondolt erre? És ki gondolná, hogy egy tanítvány képes
Mesterét elárulni? Mennyire rosszul ismerjük magunkat, nem tudjuk, mi lapul a
szívünkben. Jó, ha őszintén Urunk elé állunk, ha még idejében kérjük, vegye
kézbe életünket, tisztítsa meg a szívünket.
Megdöbbentő, hogy a szeretet jelének, a csóknak a leple alatt az árulás jele húzódik meg. Hányszor
használjuk mi is a szeretet jelét rosszra. Amikor csókot adunk, de mást
gondolunk. Mert az ember képes elrejteni igazi énjét és indulatát. Azonban
Jézust nem lehet megtéveszteni, Ő tudja, hogy ez a csók mást jelent. Nem a
szeretet kifejezése ez, hanem az árulás jele. A mi kezünkben a jó is elromlik.
Mennyire félreismerik Jézust, sokaság megy Ellene, azt gondolják,
fegyverre van szükség Vele szemben. Jézus nem menekül el, mert azért jött, hogy
életét adja értünk. Az is elgondolkodtató, hogy a tanítványok sem tudnak
többet, mint: vágjuk őket fegyverrel. Három éve Jézussal vannak, és csak eddig
jutottak el. De mi hol tartunk? Nem mi is sokszor odacsapunk? Úgy gondoljuk, az
a megoldás, ha a fegyvert, az erőszakot vesszük igénybe. Jézus azonban nem ezen
az úton jár. Megállítja a fegyverhasználatot.
Félreértik Őt, mert nem arra gondolt, hogy fegyvert kell használni,
hanem arra, hogy majd amikor már nem lesz velük, gyakran nehézzé válik a
helyzetük. Támadásoknak lesznek kitéve, nem fogadják őket mindenütt szívesen.
És ebben a helyzetben a fegyver oltalmat jelenthet, hiszen a fegyveres
férfiakat nem merik a rablók megtámadni. A tanítványok azonban úgy gondolták,
most kell használni a kardot. Jézus nincs rászorulva a mi védelmünkre. Sőt, Ő
meggyógyítja a szolga fülét. Mi sebeket okozunk, Ő pedig begyógyítja azokat. Ez
reményt jelent a számunkra is, hiszen sokszor okozunk sebeket, de Jézus képes és
kész helyrehozni, amit mi elrontunk. A mások által okozott sebeink gyógyítója
is az Úr. Tárjuk fel Előtte minden sebünket, a lelkieket is, azokat, amiket
senkinek nem mondunk el, vagy amiket senki nem képes kezelni. Az Úrnál minden
sebre van orvosság, és ez az Ő irgalma és kegyelme. Azért kapott sebeket, hogy
mi általa gyógyulhassunk. Áldott legyen érte az Úr neve.
Lelki próbáimban, Jézus, légy
velem
1. Lelki próbáimban, Jézus, légy velem, El ne tántorodjék tőled életem.
Fé-lelem ha bánt, vagy nyereség kísért, Tőled elszakadnom ne hagyj sem-miért.
2. Ha e világ bája engem hívogat, Nagy csalárdul kínál hitványságokat:
Szemem elé állítsd szenvedésidet, Vérrel koronázott, szent keresztedet.
3. Tisztogass bár bajjal olykor engemet: Kegyelmeddel szenteld szenvedésemet;
Bár e test erőtlen: te oltárodon Keserű pohárral, hittel áldozom.
4. Ha halálra válik testem egykoron: Ragyogjon fel lelked e hitvány
poron; Ama végső harcon rád bízom magam: Örök hajlékodba fogadj be, Uram!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése