C
|
idkijjá
tizenegyedik esztendeje uralkodik, és ebben az időben és ebben az esztendőben
megszállja a várost a babiloni király hadserege (Jer 39,1-18). Beteljesedett az
Úr szava, az ellenség elfoglalta a szent várost. Nem jelentett megmenekülést a
városhoz való tartozás és a templom. Isten azt kérte, tagadják meg a
bálványokat, és engedelmeskedjenek Neki. De ők nem hallgattak Rá, magukban és
más népek segítségében bíztak. Nem értették meg Istent. Bizony, ma is probléma
ez, nem értjük meg az Urat. Azt gondoljuk, ha vallásosak vagyunk, semmi rossz
nem ér bennünket. Nem akarjuk meglátni, hogy ez nem elég. Az Úr élő
kapcsolatot akar kialakítani velünk, azt akarja, hogy teljes szívünkkel bízzunk
Benne.
Amikor az Úr megengedi a nyomorúságot, a megaláztatást, lázadunk,
zúgolódunk, pedig Ő ezek által formál. Természetesen nem tetszik ez nekünk, nem
örülünk a megalázásnak, a nehéz helyzetnek, de ezek az események mély szántást
végeznek. Általában ilyenkor érzékenyebbek vagyunk a felső, belső hangra. Ebben
a csöndben döbbenhetünk rá bűneinkre és arra, mit tettünk rosszul, mi az, amit
le kell tennünk az Úr kezébe.
Olyan szomorú látni, hogy a király most sem a prófétára hallgat, hanem maga
akarja menteni magát. Nem adja meg magát Isten szava szerint a káldeusoknak,
hanem népét cserbenhagyva elmenekül. Mennyire nem akarja elfogadni az ige
szavát: aki meg akarja menteni az életét, elveszti azt, és aki elveszti az
életét az Úrért, megtartja azt. De mi látjuk-e ezt és komolyan vesszük-e? Hányszor
mi akarjuk menteni magunkat, mi akarjuk megoldani a problémát, és még jobban
összegubancolódnak életünk dolgai. Merjük Rábízni magunkat, de valóságosan,
úgy, hogy hiszem, Ő munkálkodik.
A király terve nem sikerül, elfogják, és nagy tragédiát kell átélnie,
fiait kivégzik, aztán őt megvakítják, és így viszik fogságra. Az engedetlenség,
a magunk választotta út mindig tragikusabb, borzalmasabb, mint az Isten útja.
Ha hallgat a király Istenre, ezeket nem kell átélnie. Helyezkedjünk most az Úr
jelenlétébe, és nézzük meg, miben nem hallgattunk az ige vezetésére, bánjuk meg
engedetlenségünket, és kérjük, gyógyítsa meg az Úr az ebből fakadó
sérüléseinket. A hűséges próféta megtapasztalja az Úr oltalmát és
gondoskodását. De a prófétát megmentő Ebed-Melekről sem feledkezik meg az Úr.
Ez az ember kúsita, mégis csodálatos ígéretet kap, mert bízott az Úrban, és kész
volt a prófétán segíteni. Egészen biztos, hogy megszabadítalak, mondja az Úr,
és ebbe az ígéretbe bele lehet kapaszkodni, ebben lehet bízni, mert Ő nem csap
be. Amit ígér, azt betartja. Ilyen igékre
lehet építeni, amikor bajban vagyunk, amikor veszély fenyeget, vagy képtelenek
vagyunk szenvedélyeink fölött győzedelmeskedni. Isten nem arra biztat, bírd ki
valahogy, szedd össze minden erőd, és sikerülni fog, hanem azt ígéri, Ő maga
szabadít meg. Mert az igazi győzelmet mindig a szabadítás biztosítja a
számunkra. Csakis Ő képes leoldani testi és lelki bilincseinket. Ő ért igazán
lelkünk tájához, és ahol már senki nem tud cselekedni, számára ott is nagyszerű
lehetőségek nyílnak.
Az Úr Jézus elmondja tanítványainak, hogy mindaz, amit a próféták
megírtak felőle, igaz (Lk 18,28-43). Szenvedni, majd meghalni fog, mert megölik az
emberek, megöli népe. Megdöbbentő, hogy azok adják halálra, akik közé és akikért
jött. Azon gondolkodtam el, hogy a prófétai szövegek és az ígéretek beteljesedése
között eltelt több száz év, és nem változott az ember semmit. Az évszázadok múlása
sem tette mássá az embert, nem tudta kiiktatni szívéből a gyűlöletet, a
gyilkolás vágyát. Így azután nem maradt más megoldás, minthogy a Megváltó
meghaljon. Az elmúlt évezredek minket sem voltak képesek átalakítani, ma is
gyűlölünk, és megöljük azt, aki nem tetszik nekünk. Pedig az utóbbi két
évezredben már hirdettetett az evangélium, de mivel Jézust nem fogadtuk be az
életünkbe, gyökeres változás sem állt be. Jézus nélkül nincs minőségi változás.
Bár felismernénk ezt, és segítségül hívnánk Őt.
Aztán egy vak koldust látunk, aki azonban odafigyel, vaksága ellenére
érdeklődik a körülötte végbemenő történések felől. Nem zárkózik magába, nem
keseredik meg, hanem figyeli az életet. Vár, hátha történik valami, hátha
visszanyerhetné a látását. Mert vaknak lenni nem jó. A lelki vakság sem jó, de
kimondjuk-e, hogy ez nem jó, és várjuk-e a változást, a gyógyulást? Akarunk-e
látni?
Amikor megtudja, hogy Jézus jár arra, kiáltozni kezd. Jézust szólítja
meg, és kéri, könyörüljön rajta. Isten lehetőséget ad a számára, és ő él vele.
Jézus ma is erre jár, de nekem kell élni a lehetőséggel, nekem kell kiáltani és
segítségül hívni. Gondoljunk bele, ha ez a vak ember most nem fordul Jézushoz,
ha nem kiállt, akkor utolsó esélyét szalasztja el. Jézus már nem fog erre
járni, hiszen a keresztre megy. És ha így történt volna, lehet, vádolná az
Istent, miért nem segített rajta, azonban az Úr azt mondaná: ott mentem el
melletted, miért nem hívtál segítségül? Milyen sokan vádolják Istent, pedig Ő
ott ment el többször is mellettük, de ők nem hívták segítségül. Ne engedjük
elhaladni életünk mellett Jézust, kiáltsunk Hozzá, őszintén, ahogyan ez a vak
ember tette.
Amikor odakerül az Úr elé, tudja, mit akar. Kimondja a lényeget: látni
akar. Nem alamizsnát kér, nem alkalmi segítséget, hanem olyan megoldást, ami
egész életét új pályára állítja, amitől újra ember lehet. Ez a vak nemcsak
segélyt akart, nem úgy gondolkodott, hogy koldusként is el lehet élni valahogy, ő nem
akart tovább így élni, nem akart tovább koldus lenni. Eljutottál-e már ide? Ki
tudod-e mondai: Uram, nem akarok tovább megkötözöttként élni, nem akarok a
félelem, az alkohol, a drog rabja lenni?
Ez az ember hittel fordult Jézushoz, és hite meghozta a gyümölcsét, Jézus
szava által lát. Kit lát először?
Szabadítóját, Jézust. És amikor a szemébe tekint, felismeri, hogy többről van
szó, mint a szeme világáról. Lelki látást kapott, meglátta, hogy gyógyítójában
az élő Isten áll előtte. És ez az ember hálából követi Őt. Mert hol is lehet
jobb helyen az életem, mint Jézus nyomában.
Istenre bízom magamat
1. Istenre bízom magamat, Magamban nem bízhatom; Ő formált, tudja
dolgomat, Lelkem ezzel biztatom. E világ szép formája Az ő keze munkája. Mit
félek? - mondom merészen: Istenem és Atyám lészen. -
2. Öröktől fogva ismerte, Hogy mire lesz szükségem, :/: Éltem határát
kimérte, Szükségem s elégségem. Lelkem, hát ne süllyedezz, A hitben ne
csüggedezz! Egy kis bajt nem győznél-e meg? Hogy tántorítana ez meg?
3. Tudja Isten kívánságod, Ád is, mert csak ő adhat, :/: De bölcs, Uram,
te jóságod, Tudod, sok elmaradhat. Tudom: gondod reám nagy, Mivel édes Atyám
vagy; Mint akarod, hát úgy légyen! Másként hinnem volna szégyen.
4. A valóságos igaz jót Az Úr meg nem tagadja; :/: Nagy gazdagság és
rakott bolt Nem fő jó, ritkán adja. Ki az Isten tanácsát, Megszívleli mondását,
Azt ő Lelkével serkenti, Gondját is megédesíti.
5. E világnak dicsősége Igen hamar elmarad, :/: Kit ma gondok sújtnak,
végre Holnap diadalt arat. Csak Atyámban bízhatom, Ő megsegít, jól tudom, Mert
az igazaknak Atyja Hű szolgáját el nem hagyja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése