J
|
eremiás lediktálta
az Úrtól kapott üzenetet, amit Bárúk felolvasott a vezető emberek előtt (Jer 36,20-32). Ők, amint meghallották az igét, elmentek és jelentették a királynak mindazt, amit
történt és amit hallottak. A király elhozatta a tekercset, és megkérte Jehúdit, hogy olvassa fel. Ő elkezdi olvasni az Úr üzenetét. A király a Biblia egy könyvével
találkozik, abban a kiváltságban van része, hogy odaviszik hozzá Isten szavát.
Nem kell kutatnia utána, nem kell megvásárolnia, ott van előtte. Nem kell mást
tenni, mint hallgatni és komolyan venni. Azonban a király nem alázatos és
nyitott szívvel olvassa. Nem tekinti Isten szavának, csak egy idős próféta
saját véleményének. Csak Jeremiás haragját, borús jövendöléseit látja. Nem lát
túl a prófétán, és nem veszi észre az igazi szerzőt, Istent. Mert Isten a
szerző, és Ő a küldő is. Jeremiás csak a titkár, aki papírra veti az Úr
üzenetét. A király azonban nem így látja, ezért a tűzbe veti Isten szavát.
Micsoda arcátlanság, micsoda gőg, Isten szavát eldobni magunktól, sőt, megsemmisíteni. Mintha azt üzenné a király, nekem ne beszéljen senki, még Isten
sem, mert nagyon jól tudom, hogy mit kell tennem. Ne szóljon bele senki a
dolgaimba, döntéseimbe, az életembe, azt csinálok, amit akarok.
Azóta már nagyon sokan és nagyon sokszor bántak így a Szentírással.
Gyakran égették el, megtiltották az embereknek, hogy kézbe vegyék és olvassák.
Döbbenetes jelenet ez. Isten szavát, az élet ajándékozóját dobja félre az
ember. És ma, mi hogyan bánunk az igével? Kézbe vesszük, olvassuk, figyelünk
arra, amit mond, és meg is tesszük? Milyen könnyen félretesszük mi is. Azt mondjuk,
nem kell olyan komolyan venni, és inkább hallgatunk jósokra, a horoszkópra vagy más okkult tanácsadóra.
Nem döbbentek meg, nem szaggatták meg a ruhájukat, inkább az igét dobták
tűzbe. Inkább elhallgattatják Isten szavát, mintsem azt szívükbe fogadva megtennék,
amit kér. A szívüket kellene megszaggatni és az életüket megváltoztatni.
Hányszor vagyunk mi is így, elhallgattatjuk az igét, nem megyünk többet
istentiszteletre, mert nem azt mondták, amit hallani szerettünk volna. Mert a
keményebb beszéd, a hibákra, bűnökre rámutató szó nem kell. Pedig Isten
kegyelmes: ha megmutatja a betegségünket, megmondja a gyógymódot is. Mert amíg
szól az ige, van remény. Milyen jó, hogy annyi elhallgattatási kísérlet
ellenére is, még mindig szól az Úr.
Azonban Istent nem lehet elhallgattatni, újra leíratja mindazt, ami a
tekercsen volt. Mert az ég és a föld elmúlhatnak, de az Úr beszédei nem múlnak
el soha. Ő újra szól, mert senki nem akadályozhatja meg abban, hogy elküldje
szavát a számunkra. Jó, hogy Jeremiás vállalja a pluszmunkát, és így a mi
kezünkben is lehet ez az irat. Amikor szól az Úr, ne az igétől akarjunk
megszabadulni, hanem a bűneinktől. Kérjük Őt, szabadítson meg és formálja újjá
szívünket. Tegye jó talajjá, amely kész befogadni az élet beszédét, és kész jó
gyümölcsöt teremni.
A tíz leprás meggyógyítását követően farizeusok mennek Jézushoz, és
megkérdezik: „Mikor jön el az Isten országa?” (Lk 17,20-37). Úgy gondolják, látható, politikai
formában érkezik meg Isten országa, és természetesen, ők annak tagjai lesznek.
Jézus azonban rámutat, hogy ez az ország más természetű, nem úgy jön el,
ahogyan azt ők gondolják. Nem valamikor egy meghatározott időben fog testet
ölteni egy ország formájában. Isten országa már eljött. Itt van közöttük. Igen,
Isten országa itt van, csak meg kellene látni. Észre kellene venni, hogy
Jézusban megérkezett. És mindaz, amit általa várunk, már elérhető. Nem a jövőbe
kell helyezni Isten országát, hanem most lehet és szabad benne élni.
A közöttetek kifejezés azt is jelenti, hogy bennetek, ezzel Jézus
elmondja, hogy ez az ország nem politikai csoportosulás, hanem bennünk ható
erő. Isten országa belép az életembe, és bennem kezd munkálkodni. Engem formál
újjá, és rámutat számomra, hogy itt más értékek vannak. Isten országa
minőségi életet kínál, már ebben a világban élhetünk az eddiginél másabb, jobb
életet.
Az Isten országával kapcsolatosan sok téves hír fog napvilágot látni, a
gonosz meg akarja téveszteni az embert, még a tanítványokat is. De ne higgyünk
minden hangnak, figyeljünk Urunkra. Aki ismeri a Pásztor hangját, nem dől be a
tolvajoknak, a rablóknak. Jézus útja nem a földi dicsőség, hanem a szenvedés.
Először szenvednie kell, és ez a tanítványok útja is. Sőt, ez az élet helyes sorrendje,
előbb szenvedés, ami lehet egy konkrét dologra való várakozás is. A szenvedés
útját nem lehet kihagyni, mert az élet is szenvedésen keresztül érkezik meg a
világba. A szenvedésen keresztül új élet bontakozik ki.
Az utolsó időkre vonatkozó szavai szinte a mi korunkról festenek hű
képet. A mai ember is Noé korának
életvitelét utánozza. Minket is lefoglalnak a mindennapi élet dolgai. Annyira
bele vagyunk merülve a gondokba, hogy észre sem vesszük Isten országa
jelenlétét. Noé korának emberei is csak akkor eszméltek, amikor a bárka ajtaja
bezárult. Noé korábbi szavait nem vették komolyan, azt gondolták, csak
ijesztgeti az embereket, és az özönvízből nem lesz semmi. Ma is sokan így gondolkodnak: Jézus visszajöveteléből és az ítéletből nem lesz semmi. Azonban az Úr
visszajön. Figyeljünk mi is, mint a keselyűk. Azok is időben meglátják a
prédát. Mi is lássuk meg a jeleket, hogy felkészülten várhassuk az Urat.
Szólj, szólj hozzám, Uram, mert
szolgád hallja szódat!
1. „Szólj, szólj hozzám, Uram,
mert szolgád hallja szódat!” Így mondom, mert magam rég annak érezem. Hadd
járjak utadon, hadd várjam égi jódat Hű szívvel szüntelen, hű szívvel
szüntelen.
2. Adj lelkedből erőt, hogy értsem és szeressem Elrendelt utamat s minden
parancsodat. Egy vágyat hagyj nekem: hogy halljam és kövessem Szent
igazságodat, szent igazságodat.
3. Nincs oly tudós sehol, ki megtanít utadra, A bölcs nem fejti meg
törvényedet sosem; Te fejted meg nekünk, te, hű szíveknek Atyja, Kinek szavát
lesem, kinek szavát lesem.
4. Te nagy csodáidról bár fennszóval beszélnek És fennen hirdetik
felséges rendedet, Ha nem te szólsz, Uram, a szó fülig ha érhet, De szívig nem
mehet, de szívig nem mehet.
5. Szólj, szólj, én Istenem! - szól hangodból a jóság, A lelkem megfeszül
s a hallásban segít, És szódban meglelem az örökkévalóság Jó édességeit, jó
édességeit.
6. Szólj és csitítsd a bút, mert bú és kín gyötörnek, Szólj, hogy legyen
szavad ír s gyógyító erő; Szólj, dicsőséged úgy még szebben tündökölhet, És
mindörökre nő, és mindörökre nő.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése