J
|
eremiás
prófétát börtönbe zárták, a várost pedig megszállta Nebukadneccar király serege
(Jer 32,1-25). Ebben az eseményben is látjuk, hogy amikor a próféta elmondja
Isten üzenetét, és az nem jót tartalmaz, hanem a közelgő ítéletről szól, őt
támadják. Mennyire belénk rögzült, hogy amikor rámutatnak bűneinkre, nem
azokkal foglalkozunk, hanem az ige hirdetője ellen fordulunk. Cidkijjá király is
úgy vélte, így meg van oldva minden. A prófétát börtönbe lehet zárni, de az Úr
szavát nem, az beteljesedik, megtörténik., mert az Úr szava élő és ható. Csak a
bűnbánó szív képes az ítéletet feltartóztatni. Ha látjuk bűneinket, és
megvalljuk azokat, az Úr elfordítja a veszedelmet.
Erről azonban itt szó sincs. Inkább számon kérik Jeremiást, miért mondta
ezeket, miért így prófétál? Miért? Mert csak azt mondhatja, amit Isten
rábízott, és ha Ő a város pusztulását hirdette meg, akkor Jeremiás sem mondhat mást.
Meg kell a királynak is tudnia, fogságra fog menni, ő sem kivétel, sőt, mivel ő
nem tett eleget a megtérésre hívó szónak, vállalnia kell a következményeket.
Isten hív, kéri a szívünket, de komolyan kell venni szavát, mert egyszer lejár
az idő, és keményebben fog szólni.
A börtönben kesergő prófétát megszólítja Isten. Nem hagyja magára, ott is
szól hozzá. Így átéli ez az ember, hogy az Úr mindenütt jelen van, és az emberi
mélységek idején is közel van övéihez. Még itt is van szava, nincs az az
élethelyzet, ahol ne hallhatnánk az Úr szavát. Csak rá kell hangolódni, és eljut
a szívünkig üzenete. A szenvedések idején is az ige erősít meg és ad
bátorságot. Soha ne tegyük félre az Úr szavát. Ha épp nem is értjük a jelenlegi
helyzetet, olvassuk továbbra is az igét, és megtapasztaljuk az Úr hűséges
szeretetét.
Isten prófétai feladattal bízza meg Jeremiást: földet kell vásárolnia. Ez az üzlet
lesz az üzenet. Általa Isten reményteljes jövőképe jelenik meg a nyomorúságban
és teljes bizonytalanságban élő emberek számára. Az Úr úgy indítja útnak népét,
hogy előre jelzi, lesz még élet Izráelben. Van jövő, de ez a jövő Isten
szabadítása által lesz az övék. Előbb fogság, majd szabadítás, és azt követi az
új kezdet. Az Ábrahámnak adott föld nem lesz elhagyatva örökre, letelik a
büntetés, és újra beindul saját földjükön az élet. Van remény, van jövő.
A föld megvétele, a szerződés elkészülte után csodálatos imádság
fogalmazódik meg Jeremiás szívében. Teljes lényével dicsőíti az Urat, Akiben a
világmindenség Teremtőjét magasztalja. És tudja, hogy a Mindenható számára
semmi sem lehetetlen. Jó, ha mi is megerősödünk ebben: az Úr számára nincs
lehetetlen. Dicsérjük ezért Urunkat, és bízzunk Benne.
Nemcsak a teremtésért ad hálát, hanem Isten minden munkájáért, amit népe
életében elvégzett, csodáiért és szabadításáért is. Megköszöni, hogy mindig
szólt hozzájuk, nagyszerű tanáccsal látta el őket az élet küzdelmei során. Sőt,
törvényt kaptak, ami által Isten formálta őket, és segítette a helyes úton való
haladást, mutatta a cél felé vezető utat. Látom-e Isten munkáját az életembe?
Meg tudom-e köszönni szavát, ami által napról napra formál és kalauzol engem?
Az ige a fény, ami mutatja az utat, ami mellett sötétségben is van remény.
Jeremiás látja népe bűneit, tisztában van engedetlenségükkel és Isten
ítéletének jogosságával. Éppen ezért rendíti meg a földvásárlás üzenete.
Belerendül a kijelentés nagyságába, Isten kegyelmének és irgalmának mélységébe.
Mert látja, hogy nem érdemlik a jövőt, és az Úr mégis jót ígér nekik.
Visszatérést vizionál a számukra. Sőt, meglátja az Úr hatalmát, mert bár
Jeruzsálem a káldeusok kezére jut, az Úr majd felszabadítja és visszakerül
jogos tulajdonosukhoz. Isten kegyelmének mélysége a mi számunkra a golgotai
kereszten tárul fel, ott nyerjük vissza kegyelemből az életünket. Ott kapjuk
vissza elveszített örökségünket, az üdvösséget. Minden Krisztusban lesz újra a
miénk. Áldjuk és magasztaljuk Urunkat a reménységért, a jövőért és mindazért a
jóért, amit megszerzett a számunkra.
A bűnösök igyekeznek Jézushoz, hogy hallgassák Őt (Lk 15,1-10).
Kerekedjünk fel mi is, álljunk be a bűnösök, az elveszettek sorába, hogy a
kegyelem igéi eljuthassanak szívünkig. Mert nemcsak azok az emberek voltak
bűnösök, hanem én is az vagyok, és számomra sincs más segítség, csak egyedül
Jézus.
Vannak, akik nem hallgatni akarják Jézust, hanem kritizálják, fáj nekik, amiért
az Úr magához fogadja a bűnösöket. Melyik csoportba tartozom? A Jézust
hallgató bűnösök vagy a kritizálók táborába, akik úgy gondolják, az ő
életükben minden rendben van?
Jézus példázatokban mondja el, hogyan is látja az emberek életét, és
miként viszonyul Ő a bűnösökhöz. Látása szerint olyanok ezek az emberek, mint
az elveszett juhok, akiknek a pásztor segítségére van szükségük. Ezt értették,
mert juhokat tartottak, és úgy mondja el az Úr a példázatot, hogy egy kérdés
köré építi, amelyre válaszolniuk kell, és ha megteszik, akkor Jézus
magatartását is megértik.
Ő csak úgy cselekszik, mint bármelyik pásztor, aki utánamegy az
elveszett báránynak, megkeresi és hazaviszi. Ez az elveszett bárány én vagyok,
eltévedtem, és képtelen vagyok hazatalálni, de Jézus utánam jön és megtalál, nem
rója fel, mit tettem, hanem nyakába vesz és hazavisz.
Az Úr számára nagy érték egyetlen bűnös ember élete, érte megkockáztatja
a veszélyt is, sőt életét is kész odaadni érte. Mi csak az anyagiakat tartjuk
értéknek, az Úr azonban az életet tartja annak, és mindent megtesz, hogy
megkeresse és megmentse az elveszettet.
Jézus rámutat, hogy nagy öröm van a mennyben egyetlen bűnös megtérésén.
Igen, a menny nem annak örül, aminek mi, nem a csodálatos épületeknek, a
nagyszerű anyagi lehetőségeknek, hanem a megtérő embereknek.
A másik példázat is az elveszett érték fontosságát hangsúlyozza. Isten
nem azt mondja, kilenc megvan, így abból az egyből nem csinálunk problémát - Számára egyetlen egy ember élete is fontos. Neki hiányzik, ha valaki nincs a
helyén, nincs az atyai házban, ha elveszett. Senki ne mondja, senkinek nem
vagyok fontos, de igen: a jó Pásztornak, Jézusnak fontos vagyok. Utánam jön a szakadékba,
bebújik a szekrény alá, nincs az a szenny, amibe ne jönne utánam, mert addig
keres, amíg csak meg nem talál. Ő nem mondott le rólad. Keres, és meg is fog
találni. Ne menekülj Előle, mert az élet, az öröm elől menekülsz. Isten nem a
perselybe dobott pénztől lesz boldog, hanem attól, ha ismét otthon lát maga
mellett.
Jézus a jó Pásztor
1. Jézus a jó Pásztor, vele megyünk.
Örök irgalmáról énekelünk.
Nyájadat oltalmazd, nagy a veszély!
Csöndes nyugalmat adj, ha jön az éj.
2. Jézus a szőlőtő, ereje nagy.
Nem él hiába, ki benne marad.
Gyümölcsöt érleljen szereteted,
Tenélküled néped mit sem tehet.
3. Jézus világosság, messze ragyog.
Fényéből élnek mind a csillagok.
Bűnünket oszlasd el, nagy a sötét!
Vezesd a jó útra mind, aki vét!
4. Jézus a békesség, fegyvere egy:
A megbocsátó és hű szeretet!
Békére vágyódik mind e világ.
Félelmes ínségből hozzád kiált!
5. Jézus a kezdet, és Jézus a vég:
Hadd zengje ég és föld dicséretét!
Vezess az ösvényen, maradj velünk,
Míg örök fényedbe megérkezünk.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése