A
|
mostani szakasz nagyszerűen kezdődik, és
ugyanígy végződik is. Isten kijelenti hatalmát és tulajdonjogát minden élő
fölött (Jer 32,26-44). Majd azt ígéri, visszahozza népét a fogságból. Pozitív
gondolatokkal, ígérettel záródik ez a fejezet. Azonban akkor válik az emberek
élete is pozitívvá, ha az ígéretet hittel fogadják, és kivárják beteljesülését.
Mert az Úr szava beteljesedik, amit ígér, azt megcselekszi, de hetven év múlva
fognak az első csoportok hazaindulni. Addig lesz sok gond, amit meg kell
oldani, szenvedéssel, könnyel kell megbirkózni. Így van ez a mi életünkben is,
sok szép ígéretet találunk a Szentírásban, amelyek gyakran aktualizálódnak,
mert személyes üzenetté válnak. Azonban ezek az ígéretek nem azonnal mennek
végbe, beteljesedésükig gyötrelmes utat kell megtenni. Meg van írva: „sok
nyomorúságon át kell bemennünk az Isten országába” (ApCsel 14,22). Jeremiás
is megtapasztalta mindezt, hiszen rengeteg támadást kapott.
Isten mindenki teremtője és Istene, azoknak is, akik még nem ismerték meg
Őt, és nem ismerték el istenségét. Ő a teremtés jogán mindenki Istene, azoké is, akik nem hisznek Benne, Ő az egyedüli Úr, nincs más Isten. Akkor is így van ez,
ha az emberek rengeteg istent imádnak. Miért van ez így? Azért, mert
Teremtőnktől elszakadtunk, de isten nélkül élni képtelenek vagyunk. Isten helye
nem maradhat üresen a lényünkben, így bevonzunk oda valami mást, és istenné
tesszük. Így volt Izráel népe is, bálványok kerültek Isten helyére. Mert az
igaz, hogy egyetlen Isten létezik, mégpedig, Aki a Szentírásban kijelenti
magát, de nem minden vallás és ember tiszteli ezt az Istent. A Biblia Istene
Jézus Krisztus Atyja, Ő a Teremtő, Tőle kaptuk életünket. Rajta kívül minden
más bálvány. Ezért meg kell vizsgálni, kit imádunk, valóban Jézus Atyját? Őt
egyedül Jézus Krisztus által ismerhetjük meg. Aki ismeri a Fiút, ismeri az
Atyát, mondja az Úr. Számoljunk le a hamis istenekkel és hamis hitgyakorlatokkal.
A bálványok egyre mélyebbre visznek, olyat is megkívánnak tőlünk, amit
Isten soha nem kérne. Molok imádatához tartozott a gyermekáldozat is, ez
azonban utálatosság az Úr előtt. Mégis megtették, mert már nem tudtak a
bálványnak, környezetük szokásainak nemet mondani. Istennek nem akartak
engedelmeskedni, mert parancsait nehéznek találták. A gyermekeik feláldozása
nem volt nehéz? Hogy eltompít a vak hit, a bálványimádás. Megtették, ha nehéz
is volt, ha a szívük szakadt is meg közben, mert a környezetüknek akartak
megfelelni. Ők is úgy akartak élni, mint mások. Náluk is az volt a jelszó,
olyan akarok lenni, mint a többiek. Állandó problémát, kérdést jelentett számukra, hogy
a másságukat vállalják, vagyis egyedi hitüket, vagy ők is kövessék azt a
felfogást, hogy bújjunk el a tömegben, ne tűnjünk ki, és majd elleszünk valahogy.
Ez a fajta gondolkodás nem visz előre, ez nem életet, hanem pusztulást,
ítéletet hoz magával.
Azonban csodálatos igét kapnak egy kérdés által: „vajon van-e, ami
lehetetlen nekem?”. Mivel kérdés, nekik kell megválaszolni. Így azután a hitük
is kezd megerősödni, mert ha népük történelmét végiggondolják, nem mondhatnak
mást, mint: az Úrnak semmi sem lehetetlen. Így mehetnek fogságba, és erre az ígéretre
építhetik a jövőt a már ott levők. Isten számára semmi sem lehetetlen, tehát a
szabadulás, a hazatérés sem. Persze, ha semmi sem lehetetlen, akkor miért nem
mentette meg őket Babilon kezéből, kérdezték. Azért, mert a fogság ítélet, el
lehetett volna kerülni, de nem távolították el maguk közül a bálványokat, hanem
még Isten templomába is bevitték. Így azután eljött az ítélet ideje, de most
szól a kegyelem ígérete, Isten nem dobja őket félre, hanem bűnbánó népe után
megy és hazahozza őket. A kegyelem igéje még ma is szól, mindenfelé hirdettetik
számunkra, csak meg kell hallani és el kell fogadni, amit az Úr kínál. Mit
kínál? Új, Benne bízó életet.
Újabb példázatot mond az Úr Jézus, most egy tékozlóan szerető, elengedő
és visszafogadó Atya áll előttünk (Lk 15,11-32). Két fia van, ők Izráelt és a
pogányokat szimbolizálják. Izráel, aki mindvégig otthon volt, aki hallotta az Atya akaratát, vele élt és neki szolgált. A kisebbik fiú azokat a népeket
ábrázolja ki, akik nem ismerték Istent, messze szakadtak tőle, bálványimádóvá
váltak. Azonban Jézusban eljön az ő idejük is, visszatérhetnek az atyai házba. Mindenki,
aki meghallja a hívást, megvallja bűneit, ismét gyermek lehet. Izráel népe
pedig, mivel nem vette komolyan Istent, mert szívében távol volt tőle, kimarad
a házból. Jobban mondva magát zárja ki, mert durcásan félrevonul.
A mi életünkhöz közelítve a példázatot, azt kell látni, hogy én is
mindkét fiú stílusjegyeit hordozom. Bennem van a lázadó, az Atyától egyre távolodni akaró vér, de a hideg, számító magatartás is. Én is kikértem
a részem és tékozoltam életem. De Te hogyan látod, testvérem? Te melyik fiú
vagy? Ezt végig kell gondolni, melyik fiú vagyok? A kisebbik, aki elmegy és a
maga feje szerint éli az életét? Milyen csodálatos az Atya, aki el tudja
engedni szeretett fiát. Miért akart elmenni a fiú? Mert sokan így tettek, és
őket akarta követni. Azt gondolta, az idegenben majd szabad lesz, ott majd jó
lesz. Rá kell döbbenni, hogy a legjobb otthon, az atyai házban. Nagy keservek
nyomán jön erre rá. De felismeri, hogy még onnan is van visszaút. És ezt az utat
végig kell járni a maga gyötrelmeivel. Ezt nem lehet megspórolni. De azt is
meglátta, hogy élete ajándék, még a disznók vályúja mellett sem dobhatja el
magától, mert onnan is vezet út haza. Mindenhonnan vezet út haza, csak álljunk
végre rá. Ehhez meg kell mozdulni és el kell indulni. A bűnbánatot és bűnvallást
sem lehet kihagyni.
Azt is üzeni ez a történet, hogy még hívő családból is elmehet a gyermek,
vagy nem lesz automatikusan hívővé. Hívővé nevelni nem lehet, újjászületni
kell. Az Atya elengedte fiát, de nem mondott le róla, nyitva hagyta a kaput, és
várta őt. Amikor hazajön, visszafogadja. Nem vonja felelősségre, hanem
szeretetébe öleli, és úgy tekint rá, mint aki feltámadt a halálból, örül, hogy
visszakapta. Van hazatérés, van megbocsátás, van visszafogadás, van kegyelem. Ez a
fiú már nem jog alapján, mert azt eljátszotta, hanem kegyelemből lesz újra
gyermek. Forduljunk mi is vissza, mert Atyánk vár, kegyelmével vár. Isten ma
Rád vár, nem másra, egyedül Rád.
A másik fiú a vallásba beleszületetteket, a mindig otthon levőket, a
templomba járókat ábrázolja. Otthon van, de a szíve távol van az Atyától. Nem
szereti az Atyát, és nem örömmel végzi a saját tulajdonában a munkát, hanem
rabnak látja magát. Hogyan látom magam? Öröm-e számomra a hit? Ez a fiú nem
örül hazatérő testvérének, már nem is tekinti testvérnek, mert csak a múltját
látja. Meg van teljesen keseredve. Ám az Atya utánamegy, mert ilyen az Atya,
az egyiknek elébe fut, a másiknak utánamegy. Így azután egyikőnk sem marad ki
szeretetéből. Mindenki lehetőséget kap élete rendezésére.
A fiatalabb fiú élt a kegyelemmel, hálás szívvel elfogadta, a nagyobbik
duzzogva kívül maradt. Te melyik vagy? Légy a kegyelmet hálás szívvel elfogadó,
mert nemcsak a tékozlónak, az otthon maradtnak is meg kell újulnia, és ez
lehetséges is.
Örüljünk, és lássuk meg, hogy az Atya mindene a miénk, ne úgy éljünk,
mintha koldusok lennénk, hanem Isten országa polgáraiként, örömmel és hálával a
szívünkben.
Ott a messze földön ...
Ott a messze földön, árván, hontalan
Halld meg a kiálltást, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vígasza,
Jöjj a messze tájról, óh jöjj haza!
Rajtad a nyomornak súlyos terhe van,
Tested lelked szenved, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vígasza,
Jöjj a messze tájról, óh jöjj haza!
Búsan összetörve jársz vígasztalan,
Megpihenni vágyol, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vígasza,
Jöjj a messze tájról, óh jöjj haza!
Nézd a rossz világnak csak fullánkja van,
Drága csak nekem vagy, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vígasza,
Jöjj a messze tájról, óh jöjj haza!
Szómnak ellen állnod, úgy is hasztalan,
Jöjj mert egyre várlak, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vígasza,
Jöjj a messze tájról, óh jöjj haza!”
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése