Ú
|
jra feladatot
kap Jeremiás, most nem a néphez vagy a királyhoz küldi az Úr, hanem a köztük
élő rékábiakhoz (Jer 35,1-19). Az a feladata, hogy vegye őket rá az alkohol
fogyasztásra, ám ez nem sikerül, mert hűségesen ragaszkodnak ősatyjuk útmutatásához.
Számukra bevált az az életforma, amit örököltek, és ehhez hűségesek, ezen nem
kívánnak változtatni. Mi az Úr Jézustól kaptunk egy igazán jó és élhető
életformát, de nem ragaszkodunk hozzá olyan kitartóan, mint ez a nép az ősei
hagyományaihoz. Mi krisztusi hagyományt örököltünk, de olyan könnyen feladjuk.
Nagyon hamar igazodunk a világ kínálatához. Kérjük Urunkat, hogy tudjuk mi is
elutasítani az idegen szokásokat, a rossz útmutatást.
Isten értékeli a rékábiak ősi hagyományokhoz való ragaszkodását. A hűség
és a kitartás, a csábításnak való ellenállás érték az Úr szemében. Ígéretet
kapnak a megtartatásra. Az Úr fog gondoskodni arról, hogy ne fogyjanak el. Pál
a római levélben szól arról, hogy Isten a pogányok szívébe beírt erkölcsi
törvényeket számításba veszi. Minden pozitív magatartást értékel az Úr,
azoknál, akik a kegyelemről még nem hallottak.
A rékábiak hagyományaikhoz való ragaszkodását követően Jeremiást a néphez
küldi az Úr, és számon kéri hűtlenségüket. Rámutat, hogy ők Isten szavát nem
veszik komolyan, pedig hányszor szólt nekik, sőt, mindig időben szólt. Ezek az
emberek őseik parancsát megtartották, Izráel népének az Úr parancsait kellett
volna komolyan venni. Emberi hagyományokat is könnyebben megtartunk, mint Isten
szavát. Sőt, inkább az emberi hagyományokhoz, szokásokhoz ragaszkodunk, mintsem
az igéhez. Hasonlóak vagyunk a farizeusokhoz, akik az életnél is többre
becsülték a törvényhez való formális ragaszkodást. Isten azonban azt akarja,
hogy az ige legyen az életünk. De ne a betűhöz ragaszkodjunk, hanem Lélek
szerint éljük meg azt.
Az Úr Jézus a botránkozásokról beszél tanítványainak, az eredeti szöveg
szerint ez bűnre való csábítást, az egyenes útról való letérítést jelent (Lk
17,1-10). Tehát az Úr arra mutat rá, hogy vannak veszélyek, amikre vigyázni
kell, az ördög mindent megtesz, hogy rossz irányba tereljen. Az is benne van
ebben az igében, hogy mi ne tanítsunk rosszra másokat. De nemcsak verbális,
hanem életviteli tanításról is szó van. Legtöbbször a tőlünk látott dolgokat sajátítják
el a gyermekek. Ha azt látják, hogy a felnőttek lopnak, csalnak, hazudnak, ölik
egymást, akkor számukra is normális lesz ez a magatartás.
A rossz irányba segíteni a másikat könnyű, de visszaterelni a helyes
útra, vagy leszoktatni rossz tulajdonságról, szabaddá tenni szenvedélyétől már
nem könnyű. Ezért a tanítványnak nagy a felelőssége, hogy mit mutat
környezetének. Nem mindegy, milyen útra terelgetjük az embereket, mert az sem
mindegy, hogy mi várja őket majd az út végén. A gazdag ember az előző példázatban
a pokolban nyitotta fel a szemeit, a szegény Lázár pedig Ábrahám kebelén. És
bizony, ez a példázat rámutat arra is, hogy általunk áthidalhatatlan szakadék
van Isten és ember között. Egyedül Jézus keresztje ad hidat a lábunk alá,
ezen életre juthatunk.
A megbocsátás Isten országának az alapja. Így is kerülhetünk oda be,
Isten Krisztusért megbocsátja minden bűnünket, ezért tőlünk is elvárja, hogy ne
szorítsuk korlátok közé a megbocsátást. Ne szűkítsük le, mert Isten sem mondja,
ma már háromszor megbocsátottam, most már elég. A Szentírás azt üzeni
számunkra, hogy az Úr soha nem mondja, hogy elég, hogy ez már nem fér
bele.
Isten szélesre tárja a kegyelem kapuit, és ezt várja tőlünk is. De csak
az tud korlátok nélkül megbocsátani, aki maga is tisztában van azzal, hogy ő is
kegyelemből él, hogy neki is szüksége van bűnbocsánatra. Gyakran azt gondoljuk,
hogy csak mi bocsátunk meg a másiknak, pedig mi is kegyelemből élünk, mert mi
is vétkezünk.
A tanítványok úgy látják, tőlük ez nem telik, az ő hitük ehhez kevés.
Ezért kérik az Urat arra, hogy növelje a hitüket. Azonban az Úr rámutat, hogy a
hit nem mennyiségi, hanem minőségi kérdés. Ha van hitünk, ha akkora is, mint
egy mustármag, nyugodtan építhetünk rá. Mert a mustármagnyi hit által is nagy
dolgokra lehetünk képesek. Mindig a hitre, a krisztusi hitre nézzünk, és
akkor nem fogjuk feladni. Ha elkeseredünk, ha úgy látjuk, ez nekünk nem megy,
nézzünk az Úrra, merítsünk erőt Belőle, és mondjuk: az Úr segítségével még a
kőfalon is átugrom.
Fontos még azt is látnunk, hogy az Úr nincs felénk elkötelezve, Ő nem
tartozik nekünk semmivel. Mi tartozunk Neki, azzal, hogy hűséggel szolgáljuk.
Miért? Mert megvásárolt vére és élete által a gonosztól, mivel az Övé vagyok,
az a kötelességem, hogy szolgáljam, hogy végezzem, amit rám bízott. Mennyire
vágyunk megbecsülés, elismerés után, pedig nekünk nem jár elismerés, mert csupán
azt tesszük, ami a kötelességünk. A magunk csöndjében tegyük fel őszintén a
kérdést: valóban így van? Hányszor megsértődünk, amikor nem veszik észre
fáradozásunkat.
Áldjad, én lelkem, a dicsőség
1. Áldjad, én lelkem, a dicsőség erős királyát! Őnéki mennyei karokkal
együtt zengj hálát! Zúgó harang, Ének és orgonahang, Mind az ő szent nevét
áldják!
2. Áldjad Őt, mert az Úr mindent oly szépen intézett! :/: Sasszárnyon
hordozott, vezérelt, bajodban védett. Nagy irgalmát Naponként tölti ki rád:
Áldását mindenben érzed.
3. Áldjad Őt, mert csodaképpen megalkotott téged, :/: Elkísér utadon,
tőle van testi épséged. Sok baj között Erőd volt és örömöd: Szárnyával takarva
védett.
4. Áldjad Őt, mert az Úr megáldja minden munkádat, :/: Hűsége, mint az ég
harmatja, bőven rád árad. Lásd: mit tehet Jóságos Lelke veled, És hited tőle
mit várhat.
5. Áldjad az Úr nevét, Őt áldja minden énbennem! :/: Őt áldjad, lelkem,
és Róla tégy hitvallást, nyelvem! El ne feledd: Napfényed Ő teneked! Őt áldjad
örökké! Ámen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése