A
|
börtön udvarán raboskodó prófétához látogató
érkezik (Jer 33,1-13). Munkaadója érkezik hozzá. Az Úr nem hagyja magára, nem
engedi elcsüggedni, hanem beszélget vele, olyan dolgokat mond a számára, amik
vigasztalást nyújtanak és reménységet adnak. Pál apostol is arról vallott, hogy
a fogsága idején mindenki elhagyta, de az Úr vele volt. Urunk soha nem hagyja
magagára övéit, ott van velük nehéz helyzetükben is. Szavában erő van. Amikor Ő
szól, elmúlik a félelem, oda lesz a reménytelenség, a csüggedés, mert üzenete
felemeli tekintetünket, a reménytelenségben is reményt nyújt. Amikor
lemondanánk és a depresszió végképp lehúzna, megszólal, és rámutat, innen is
van talpraállás. Ne adjuk fel, bízzunk Benne, mert az idegenből is vezet haza
út.
Jeremiáshoz a Teremtő Isten szól, így mutatkozik be neki. Ő alkotta
a földet, megformálta és megerősítette. Az Úr az Ő neve. Igen, Ő Úr, Jeremiás
életének is Ura: Ő hívta el és Ő alakítja életét. Isten bízta rá igéjét, ő
pedig hűséggel továbbadta a nép számára. Isten most újra üzenetet bíz a
prófétára, de mielőtt azt átadná, megerősíti hitét. Azt üzeni, ne féljen a
jövőtől sem, mert Izráel sorsa az Úr kezében van. Annak az Úrnak a kezében, Aki
ezt a földet is alkotta és azóta is gondot visel óla. Nem feledkezik el
övéiről, hanem megsegíti őket. Jeremiás már a börtönben hirdetheti a szabadulás
evangéliumát. A jó hír mindig szól, nyissuk meg füleinket, és fogadjuk azt be
életünkbe. Az üzenet arról szól, hogy Isten fogja megszabadítani őket. Magukat
nem tudják kimenteni, de bízzanak az Úrban, kiáltsanak Hozzá, és majd meglátják
hatalmát és irgalmasságát.
A romok között szól Isten szava, már ott felkínálja segítségét. Életünk
romjai mellett is megáll az Úr, és szól, kínálja számunkra orvosságait. Milyen
orvosságot tud adni Isten? Igéjét adja, az az igazi gyógyír, az Ő drága szava.
Ha olvassuk és befogadjuk a szívünkbe, enyhülést és békességet ad. Az Istennel
való élő kapcsolat során jutunk el a békességre és ismerjük fel, hogy egyedül az Úr
képes meggyógyítani beteg életünket. Engedjük Őt a beteg területhez, és bízzunk
módszerében. Isten gyógymódja hatásos. A Fiút küldte el a földre, hogy
gyógyítsa életünket. Hányan átélték már, hogy kegyelme által megszabadultak,
újrakezdhették az életüket, és átélték az Úr kegyelmét. A kegyelem
megtapasztalása nyújt igazi békességet.
Csodálatos ígéret hangzik el: az Úr visszahozza és felépíti őket. Újra
kézbe veszi népét, és formálja őket. Felépíti az országot, termővé teszi az elhagyott
földet, öröm és élet hangja száll a településeken. De nemcsak az ország életét
állítja helyre, hanem magát a népet is. Őket is kézbe veszi. Először is
tisztítókúrának veti alá őket. A bűntől tisztítja meg a szívüket. Bizony, csak
akkor lesznek újjá és válik mássá az életük, ha megtisztulnak attól, ami
tönkretette őket, és ami odaállt közéjük és az Úr közé. Nem elég az országot
építeni, a lelkeket is kell. Az Úrral való kapcsolatot is újra meg kell építeni.
És ez a legfontosabb. Számunkra is legyen az első, a legfontosabb az Úrral való
kapcsolatunk építése. Minden probléma gyökere az Istennel való megromlott
kapcsolat. De helyreállítható. Jézus azért jött, hogy ezt a kapcsolatot
megjavítsa, a kereszt köt össze minket az éggel.
A megtisztítást a bűnbocsánat végzi el. Amikor megvalljuk bűneinket, az Úr
megbocsátja azokat, általa megtisztít, és többé már nem látszódik a bűn, a
vétek. Most már nemcsak a tál külseje, hanem a belseje is tiszta lesz. Kérjük Urunkat, tisztítsa meg a belsőnket, távolítsa el mindazt, amit eddig a bűn
termelt. Megtisztult életünk középpontjában Isten dicsérete, nevének dicsőítése
áll. Magasztaljuk Urunkat szívünk megtisztításáért.
Egy számunkra nehezen érthető példázatot mond az Úr Jézus (Lk 16,1-13).
Úgy olvassuk, hogy ez példázat - vagyis nem azt mondja, úgy kell tenni, ahogyan
a hamis sáfár tette, hanem ezen keresztül akar számunkra üzenni. Mi is
hasonlóak vagyunk, mint ez a sáfár, gondtalanul éljük életünket, tékozoljuk a
Gazda javait, és nem gondolunk arra, hogy számot is kell adni. Bizony, úgy
tekintünk életünkre és javainkra, mintha mindez a sajátunk lenne, és azt
teszünk vele, amit akarunk. Pedig minden Isten ajándéka, mindent Tőle kaptunk.
Azért bízza ránk életünket, benne tehetségünket, tudásunkat és anyagi javainkat, hogy használjunk velük. Ne csak önző céljainkra, vágyaink kielégítésére
fordítsuk, hanem mások javára és Isten dicsőségére. Hányszor visszaélünk
Gazdánk bizalmával, mint ez a sáfár is tette, és bizony, gyakran mi is csak az
utolsó pillanatokban kapkodunk, próbáljuk menteni a menthetőt, mint ez az ember
is.
Amikor a gazda hívatta és számadásra vonta, döbbent rá, hogy el kell
számolnia a rábízottakkal. Előbb bepánikol, majd rájön a megoldásra. Jól
jegyezzük meg, hogy ez a magatartás nem pénzügyi dolgaink intézésének a
példája, hanem arra mutat rá, hogy lesz számadás. Isten előtt kell majd számot
adnunk életünkről, fel kell mutatni, hogy mit kezdtünk mindazzal, amit Tőle
kaptunk. Arra fordítottuk-e, amire szánta?
A példázat üzenete: rendezni kell dolgainkat Istennel. Ne várjuk ki az
utolsó napot, hanem ma, amíg az Ő szavát halljuk, forduljunk Hozzá és keressük
kegyelmét. Lássuk meg adósságunkat, és azt, hogy ítélet alatt vagyunk. A hamis
sáfár abban bízhatott, hogy azok, akiknek engedett az adósságaikból, mellé
állnak. Mi is bízhatunk Urunk kegyelmében, Ő az, aki mellénk áll és elengedi Önmagáért
minden adósságunkat. De ezzel a kegyelemmel szolgálnunk is kell, az a feladat,
hogy mentsük az elveszetteket. Vagyis, segítsük Jézushoz az embereket, hogy ők
is átéljék adósságuk elengedését, új élethez juthassanak Krisztus által. Vajon
lesznek-e ilyen barátaink? Lesznek-e, akik elmondják, hogy általunk ismerték meg az
Úr kegyelmét, tőlünk hallották az evangéliumot, ami megváltoztatta életüket?
Mert nem mi formáljuk újjá környezetünket, de odasegíthetjük őket Urunkhoz.
Lesznek-e, akik elmondják, hogy jól forgattuk a Gazda vagyonát, és sokan hitre
jutottak?
Urunk arra bátorít, legyünk hűek azon a kevésen, amit kaptunk, ne azt
figyeljük, ki kapott több ajándékot, hanem legyünk hálásak és szolgáljunk azzal,
amit kaptunk. Fontos, hogy nem lehet kétfelé sántikálni, nem lehet az Úrnak is
és a világnak is szolgálni, mert azt nem bírjuk el, abba beleroppanunk. Így ez
az ige is döntésre szólít fel. Döntsük el, kit akarunk szolgálni: az Úr Jézust vagy az anyagiakat, a mammont, a bálványokat. Ma még hív az Úr: kövess engem.
Üres kézzel kell-e mennem?
1.
Üres kézzel kell-e mennem
S állanom az Úr elé?
Nincs kalász, mit én arattam,
Amit nyújtanék felé?
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
2.
Jól tudom, hogy Ő megváltott,
Nem rémít már a halál,
Ám hogy üres kézzel lásson,
Ó, ez az, mi bánt, mi fáj!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
3.
Bár lehetne visszahoznom
Kárba veszett életem,
Munka közt az Úrnak élni
Mily öröm volna nekem!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
4.
Testvér, rád is vár a munka,
El ne mulaszd botorul,
Lelkeket vezess az Úrhoz,
Míg az éj rád nem borul!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése