A
|
börtönben lévő próféta most az eddig
részletekben kapott kijelentések leírására kap megbízatást (Jer 36,1-19). Mindaz,
amit eddig elmondott a nép számára, egy hosszabb időszakot öleltek fel. A
hallott igéket már elfelejtették, azonban az Úr nem akarja, hogy szava
feledésbe merüljön, mert az ige maga az élet. Későbbi korok embereinek az
életét is meg tudja ragadni, és képes azt átformálni. Mert amit Jeremiás átadott
Izráel népe számára, több, mint puszta emberi szó, a mindenható Isten áll
mögötte. Az Ő lénye árad belőle, így azután élettel és erővel teljes. Az idő
vasfoga sem bírja kikezdeni az igét, a benne rejlő teremtő erő mindvégig megmarad,
és ha évek vagy évszázadok múlva kerül elő, akkor is hatni fog. Pontosan úgy
van ez, mint a hosszabb ideig hányódó búzamag, ha évek múltán termőtalajba jut,
meghozza termését.
Jeremiás hívatja Bárúkot, és lediktálja számára az eddig kapott üzeneteket.
Hadd maradjanak meg az utókornak, másrészt jó, ha egyben is megvan, nemcsak
részletekben, mert jó elejétől végéig elolvasni. Ha így teszünk, jobban
megragad bennünk és mélyebben lényünkbe hatol az ige. Azt is megláthatjuk, hogy
Isten akkor is ad elfoglaltságot prófétájának, amikor az a mozgásban korlátozott.
A fogság akadályoztatást jelent, de nem félretételt. Nem azt jelenti, hogy
most már nincs mit csinálnia. Papír és toll mindig akad, sőt, ma már modern
eszközeink révén akár hanganyagban is rögzíthetjük az elhangzó gondolatokat.
Mi is rendezhetjük a tanítványságunk ideje alatt kapott üzeneteket, az élet
útján nyert tapasztalatokat. Mert a szó elszáll, de az írás megmarad. Amire ma
nem figyelnek, azt holnap kézbe vehetik, és újra olvashatják.
A leírást követően a tekercset Bárúk felolvassa a templomban, majd a
főemberek füle hallatára. Az évek során felhalmozódott üzenet így egyben drámai
hatást vált ki. Erre már oda kell figyelni, vagy legalábbis foglalkozni kell
vele. Ezt nem lehet félretenni, mint a korábbi töredékeket. Azért is íratta le
egyben az egészet Isten, hogy így hatást gyakoroljon az emberekre, igazi
megrendülést, őszinte megtérést vár tőlük. Azt szeretné, ha végre egész
lényükben megrendülnének és rádöbbennének bűneikre, és gonosz útjaikról
megtérnének. Itt a gonosz út jelenti a bálványimádást, illetve a szomszédos
pogány országoktól való segítségkérést. Mert a korábban elhangzott ítéletes
szavakra, majd az ellenség fenyegetésére nem megtéréssel, Isten segítségül
hívásával válaszoltak. Ők a szomszéd népeket hívták segítségül. Most azt várja az Úr,
hogy végre Őt hívják segítségül, Őt, aki igazán segíteni tud rajtuk. Ha
megtérnek, az Úr megbocsátja vétküket.
Azonban nem úgy tűnik, hogy a megtérésre sor kerül. A főemberek, amikor
meghallják az igét, tudják, semmi jóra nem számíthat se Bárúk, se Jeremiás. A
király nem úgy fog reagálni, ahogyan az Úr várja. Vajon én hogyan reagálok
Isten szavára? Mit kezdek a felkínált segítséggel? Fogadjuk el Isten kinyújtott
jobbját, és engedjük, hogy megragadja életünket.
Jézus tovább halad a kereszt felé vezető úton, és közben nem magával van
elfoglalva, hanem menet közben is hirdeti az evangéliumot, és közvetíti annak
gyógyító erejét (Lk 17,1-10). Nem kerüli el Samáriát sem, a mások által
lenézett és megvetett emberek számára is viszi a szabadulás, az új élet
lehetőségét. Nem kerüli el a mi lakóhelyünket sem, eljuttatja hozzánk is az
igét. Vagy a gyülekezeti alkalmakon, vagy a média különféle eszközein
keresztül. Valaki úgy jutott hitre, hogy Amerikában újságpapírba csomagoltak egy Angliába
szánt küldeményt. És amikor a címzett kézbe vette a csomagot, elolvasta az
újságcikket, ami egy Spurgeon igehirdetés volt. Ez a távolról kapott igehirdetés
változtatta meg az életét, mert Isten így kereste meg őt. Így keres minket is,
nem kerül el, hanem mindent megtesz, hogy halljunk Róla, aztán már rajtunk áll,
mit kezdünk a hírrel.
Ebben a történetben tíz leprás ember hall Jézusról, és ez a hír
reménységet indít el bennük. Arra gondolnak, ha találkoznának Vele, Ő képes
lenne meggyógyítani nyomorult életüket. Amikor szembetalálkoznak Jézussal,
mindjárt kérik, hogy könyörüljön rajtuk. Ezek az emberek hitték, hogy Jézus
képes a leprát is meggyógyítani. Mire alapozták hitüket? Egy másvalakitől
kapott bizonyságtételre. Úgy gondolták, ha az Úr őt megszabadította, akkor
számukra is van esély. Annyi bizonyságtételt hallunk, de reménységgel
kapaszkodunk-e beléjük? Tudjuk-e mondani, ha ő megtapasztalta a szabadulást,
akkor én is átélhetem, én sem vagyok reménytelen? Ez a hit vonzani kezdte
Jézust, és egyszer csak átélik, hogy jön velük szembe. Nem tétováztak, azonnal
segítségül hívták.
A segítség nem úgy jött, ahogyan gondolták. Hit által küldi a
megtisztulást az Úr. Ez úgy megy végbe, hogy engedelmeskedni kell az Úr
szavának. Azt mondta, menjenek el és mutassák meg magukat a papoknak, és ezek
nem reklamáltak, nem mondták, csak ennyi, hanem elindultak. És azt olvassuk,
útközben meggyógyultak. Egy samaritánus, miután meggyógyult, visszament Jézushoz,
hogy megköszönje neki az új, emberhez méltó életet. De csak ő ment egyedül.
Miért? Mert samaritánus lévén átélte, hogy a gyógyulás kegyelemből van. Isten
ajándéka mindaz, ami történt. Látta és elismerte, hogy neki ez nem jár, de
hálás szívvel ajándékba elfogadta. De jó, ha látjuk, nekem nem jár Istentől
semmi, csak az ítélet. A szabadulás, a gyógyulás, az új élet mind ajándék, kegyelem.
Aki ezt így átéli, az tud hálás lenni. Ma is ritka a hála. Az Úr Jézus
hiányolja a többit, mert elvárja, hogy ők is megköszönjék, amit kaptak. Ne
vegyük természetesnek az Úr ajándékait, lássuk meg, hogy minden kegyelem, és
adjunk hálát érte. Ne feledjük, Ő visszavár.
Jöjj, mondjunk hálaszót
1. Jöjj, mondjunk hálaszót Hű szájjal és hű szívvel, Mert
rajtunk itt az Úr Nagy csoda dolgot mível. Már anyaölben is Volt mindig gondja
ránk. A sok jót, mellyel áld, Ki sem mondhatja szánk.
2. Dús kincséből az Úr Jó békességet adjon, :/: Hogy
szívünkben a kedv Víg és derűs maradjon. Ne hagyja híveit Bú-bajban sohasem; A
rossztól óvja meg Itt s túl ez életen.
3. Az Atyát és Fiút És a Szentlelket áldom; :/: A menny Urát,
kiben Szent egybe forrt a három; Aki úgy szól ma is, Ahogy régente szólt, Nem
változik: Az Ő, És az lesz, aki volt.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése