A
|
fogságban levők hallják az Úr bátorító
szavait: „Veled vagyok, hogy megszabadítsalak.” Talán távolinak tűnik
ez, talán ott van a szívekben: az élet nem azt támasztja alá, hogy velünk van
(Jer 30,12-24). Ha velünk lenne az Úr, nem lennénk fogságban, nem így alakultak
volna a dolgok. Isten szól, és így biztosítja őket afelől, hogy a látszat csal.
Azt kéri, ne hallgassanak a szívükre, érzéseikre, csak egyedül Őreá. Meg fogják
látni, hogy valóban velük van. Mert nem az Úr hagyta el őket, hanem Izráel vált
hűtlenné Iránta. Azonban Ő ennek ellenére sem mond le róluk, Velük van - és ezt
halljuk így, ahogy olvassuk. Nem azt mondja az Úr, veletek leszek, ha magatokba
szálltok, ha megváltoztok - már most veletek vagyok. Veletek vagyok ott, a
fogságban, jelenlétemben majd meglátjátok szívetek állapotát. Az Úr velünk van,
nem azt várja, hogy valahogy mi rendbe hozzuk életünket, hanem már most ott áll
mellettünk, és azt várja, hogy meglátva állapotunkat segítségül hívjuk.
Az Úr látja őket, és tudja, hogy szükségük van Őreá. Nagyon rossz az
állapotuk, ezért ellátásra szorulnak. Azonban senki nem tudja megfelelő ellátásban
részesíteni őket. Most döbbennek rá, hogy korábbi kapcsolataik, isteneik
tehetetlenek. A bálványok képtelenek segíteni, a kapcsolatrendszerük pedig
felbomlott. Másrészt már nem fontosak senkinek, azok, akikben addig bíztak, már
nem törődnek velük, megfeledkeztek róluk. Gyógyíthatatlannak ítéli őket
mindenki, úgy vannak velük: nincs más, mint magukra hagyni őket. Bizony, a barátok, mindazok,
akikben bízunk, ha nehéz helyzetbe kerülünk, hamar lemondanak rólunk. Az élet
sebeivel magunk maradunk, hamis isteneink is tehetetlenek. Ezt élte meg Izráel
is, mint a tékozló fiú, elhagyatva várták a halált. Van-e még innen kiút? Van-e
még valami reménység?
Igénk táplálja reménységünk mécsesét, és azt pislogja felénk: az Úr veled
van. Ő látja betegségedet, sebedet, és azt üzeni, megorvosolja őket. Igen, az
egyetlen esély Isten, az Ő drága kegyelme. Mert Ő nem feledkezik meg rólad, nem
hagy el, amikor mindenki elfordul tőled. Azért, mert szeret, mert fontos vagy
neki. Ő tudja meggyógyítani betegségedet. Bár meglátnánk ezt, és azt is, hogy
bűneink okozzák sebeinket. A lelki sebek is bűneinkből támadnak. Ha mindezt
meglátjuk és elismerjük, jöhetünk, és Ő kész könyörülni rajtunk. Azért küldte
el Jézust, hogy Általa ellássa sebeinket. Ő az irgalmas samaritánus, nem azt
nézi és veti szemünkre, hogyan jutottunk az út szélére, hanem azt nézi, hogyan
segíthet rajtunk. Ő lehajol és a kegyelem olaját önti sebeinkre, mert ez az
egyedüli hatásos orvosság. Nem véletlenül mondták a fogságban levőknek, hogy
nincs számukra orvosság, mert egyedül csak a kegyelem gyógyítja meg őket.
Azonban a kegyelmet csak az Úr ismeri. Az embernek ez nem része. Mi csak az
ítéletet ismerjük, az Úr azonban maga a könyörület, és Jézus kereszthalálért
kegyelmet kínál. Eltörli bűneinket, mert Jézus kifizette adósságunkat. Jöjjünk mi
is a kegyelem forrásához.
A farizeusok egyik vezetője meghívta Jézust ebédre - ritka pillanat ez, és
Jézus elfogadja a meghívást (Lk 14,1-6). Bemegy a farizeus házába, mert számára
mindenki fontos, a farizeus is. Senkit sem kerül el, azokat sem, akik mindig
támadják és életére törnek. Számukra is felkínálja Isten országát, az élet
vizét. Mert nem Ő utasít el, hanem mindig mi mondunk Őreá nemet. Jézus hozza a
kegyelemi igéit, felkínálja a megtérést, de nekünk kell erre válaszolni.
Kivételes alkalom ez, és mégsem élnek vele, mert azt olvassuk, figyelik
Jézust. Azért hívták, hogy megfigyelés alatt tartsák, és így nyomást
gyakoroljanak Rá. Úgy gondolták, jelenlétükben nem meri vállalni magát és
küldetését. Nem fog gyógyítani, nem hirdeti az evangéliumot. Azonban Jézus
gerince egyenes és szilárd, nem hajlong ide-oda, hanem mindig határozottan az Atyára figyel. Ő mindenütt ugyanaz, mindenütt Isten Fia. Kérjük Urunktól, szilárdítsa meg a gerincünket, hogy merjük mindenütt vállalni Őt. Merjünk mindenütt tanítványok lenni, ellenséges közegben is, ott is, ahol mások az
elvárások, mert nekünk nem az embereknek kell megfelelni, hanem egyedül Urunknak.
Az is elszomorító, hogy ezeknek a vallási vezetőknek ez a beteg ember csak eszköz, nekik ő nem fontos. Őket nem érdekli ennek a szenvedése, személyes
élete. Fel akarják használni Jézus ellen, céljaik érdekében. Milyen szomorú,
amikor csak eszközt látunk a másikban, amikor csak arra kell, hogy elérjük
céljainkat, és aztán teljesen közömbös a számunkra. Jézusnak ő is fontos, ő is
ember, nem kihasználja Őt, hanem megszabadítja.
Micsoda alakoskodók ezek, Jézus kérdésére nem mernek válaszolni, mert
tudják, nem lehet más a válasz, mint az, hogy szombaton is szabad gyógyítani.
Mert Isten számára az ember élete a legnagyobb érték, érte mindent megtesz, és
ezt a kincset szabad menteni szombaton is. Miért? Mert egy ember gyógyulása,
szabadulása, rendbejövetele, megtérése istentisztelet. A legnagyobb
istentisztelet a megtérés, az újjászületés. Mert az új életet nyert ember
szívből fogja dicsőíteni Megmentőjét.
Az Úr leleplezi a vezetőket, mert kérdése nyomán kiderül, hogy ha saját
érdekeikről, anyagi dolgaikról van szó, nem tétováznak. Kimentik fiukat és
jószágukat is a kútból. Jézus is azért jött, mert látja, hogy Isten gyermekei
veszélybe kerültek, sátán becsapta őket, tévútra vitte őket, de Ő megszabadítja
a bajba került embert.
A BÖRTÖNÖMNEK ZÁRÁT
1.
A börtönömnek zárát az Úr nyitotta ki,
A békességem árát az Úr fizette ki.
Hadd zengjen hát az ének az Ő nagy, szent nevének:
Dicsőség Őneki, Dicsőség Őneki!
2.
Az Úr az élet kútját fogyni nem engedi,
A lábaimnak útját az Úr egyengeti.
Hadd zengjen hát az ének az Ő nagy, szent nevének:
Dicsőség Őneki, Dicsőség Őneki!
3.
A szívem nincs már szennyben, az Úr emelte ki,
A helyemet a mennyben az Úr rendelte ki.
Hadd zengjen hát az ének az Ő nagy, szent nevének:
Dicsőség Őneki, Dicsőség Őneki!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése