M
|
intha rólunk,
Isten mai népéről lenne szó, bár tényleg rólunk van szó, mert az ige nekünk is szól
(1Kir 22,1-28). De magunkat láthatjuk, vannak, akik ma is udvari próféta
szinten mindig egyetértenek a vezetőkkel, vagy azt mondják, amit azok hallani
akarnak. Ha valaki eltér a hivatalos verziótól, és más a véleménye, másképp
látja a dolgokat, és nem feltétlenül Isten munkájának tekinti a történéseket,
akkor szembefordulnak vele. Cidkijjá megsértődött, és arcul ütötte Mikájehút mindenki
szeme láttára, mert úgy gondolta, az Úr lelke csak vele beszélhet. Képtelen
meglátni, hogy a sok egybehangzó vélemény nem Istentől származik. Vajon ma
elgondolkodunk-e ezen, amikor mindenkinek ugyanaz a véleménye, amikor mindenki
egyhangúlag támogat egy tervet?
Eleve rossz volt az egész koncepció, hiszen nem kérdezte Aháb az Urat,
korábbi győzelmeit is Isten szerezte. De azokat a harcokat Arám indította, ők
védekeztek. Jóval kisebb haderő állt Aháb mögött, mint az arám hadsereg.
Emberileg esélytelenek voltak, de az Úr megmutatta hatalmát. Kijelentette
Ahábnak, hogy Ő mindenek felett Úr. Győzelmet ajándékozott Isten neki, ám ők ezt maguknak
tulajdonították. Isten nem azt akarta,
hogy Arám ellen harcoljanak, hanem a bálványok ellen. A királynak a Baál-oltárokat kellett volna eltávolítani, a hamis prófétákkal együtt. Saját életét
kellett volna megváltoztatni, azonban más ellen harcolni könnyebb, mint
szembenézni önmagunkkal. Az ördög
elterelő hadművelete ez. Foglalkozz mással, és ne magaddal.
Az Úr prófétáját már nem is kérdezi Aháb, mert tudja, hogy mindig az igazat,
Isten üzenetét hirdeti. De minek neki az Úr embere, talál ő magának olyanokat,
akik a megélhetésért mindig jót mondanak. A hamis próféták mindig azt mondják,
amit a király hallani szeretne. Összefognak, és támogatják a királyt. Hiszen
össze kell fogni, és ma is sokan vannak így. Azt az igehirdetőt hallgatják, aki
azt mondja, amit hallani szeretnének.
Jósáfátra is vethetünk egy pillantást. Mit keres ő egy ilyen bálványimádó
király udvarában? Mit keres ott, ahol Isten gyermekeit megölik? A rokonságra
hivatkoznak. Testvérnép, meg aztán házasság révén is közel kerültek egymáshoz.
Mégiscsak Izráel Isten népe, jobb ha innen kap társat a gyermekünk, mintha egy
nem zsidó király házába kerülne be. Csak
azt nem figyeli Júda királya, hogy Aháb teljesen eltért az Úrtól. A szíve távol
van, ő a Baalt imádja. Mit nézünk, amikor kapcsolatokat alakítunk ki? Mi a
fontos? Csak a siker, a pénz, a jólét a szempont, vagy azt is nézzük, milyen a
másik kapcsolata Istennel, mi van a szívében?
Júda királya rossz helyen van, és sodródik, előbb rávágja, hogy ő is elmegy a
csatába, utána eszébe jut, hogy meg kellene kérdezni az Urat. Már akkor kérdezni
kellett volna, amikor Samáriába utazott: mennem kell, ott akar Isten látni? De csak utólag kérdez. Hányszor mi is így
vagyunk, utólag kérdezünk, és azt várjuk, hogy Isten majd ráüti a pecsétet
terveinkre. Menjünk mindig előre az Úrhoz. Ne hirtelen döntéseket hozzunk,
hanem előbb kérdezzük meg az Úr igéjét. Valóban előbb, még mielőtt bármit
teszünk vagy döntünk, kérdezzük Megváltónkat. Mit akar Ő? Mi a terve, hol akar
látni?
Pál apostol továbbra is Ábrahámra mutat, az ő hitét állítja elénk
példaként (Róm 4,13-25). Mert nem volt könnyű az élete, azonban kitartóan hitt
az Úrnak. Szemeit Istenre függesztette, és nem magára vagy a körülményekre
tekintett.
Idős korában kapta az elhívást és az ígéretet. Sok nép atyja lesz, és
egyetlen gyermeke sem volt. De őt ez nem csüggesztette el, hanem reménység
ellenére reménykedve hitte. Ez a
fontos, reménykedve hitte. Miért? Mert Istenre figyelt, ismerte Őt, és tudta,
hogy a halálnál is hatalmasabb. Reményét az Úrba vetette Ábrahám, ezzel jelez: nincs reménytelen élet vagy élethelyzet. Aki Istenben hisz és Neki
engedelmeskedik, az az Úr hatalmában bízhat. A reménység azt jelenti, hogy nem a
magam lehetőségeire építek, hanem Istenére. Ehhez azonban ismerni kell Őt.
Azért jelentette ki magát az igében, hogy megismerhessük. Olyan jó az igei biztatást olvasni, Jézussal
van remény ott is, ahol mi már nem látunk megoldást, vagy ahol a körülmények
sem biztatnak. Hányan tapasztalták, hogy reménytelenség ellenére a Jézussal
való találkozás által döntő fordulatot vett az életük. A gyógyíthatatlan
betegség elmúlt, a megkötözöttségből megszabadult, a teljesen leépült gadarait
pedig ismét felépítette az Úr. És még a
kereszten függő lator sem volt reménytelen helyzetben, mert Jézushoz kiáltott.
Jézus a reménység horgonya. Kapaszkodj Belé!
Ábrahám nem magára figyelt, mert tudta, hogy a saját állapotunk, a test gyengíti a reménységet. Ő Istenre nézett. Nem azzal törődött, mit mondanak,
lehet-e még abban a korban gyermekük. Az sem érdekelte, mi a természet szava,
csak az Úr hatalmára és ígéretére nézett. Ha magunkra, lehetőségünkre, korunkra, biológiai állapotunkra vagy az
emberek által lehetségesnek tartott dolgokra figyelünk, csüggedés és keserűség
lesz a részünk.
Ábrahám mindig az ígéretbe kapaszkodott. Nem hiú reményeket táplált,
hanem az Úrtól kapott ígéretre támaszkodott. Bizonyos volt afelől, hogy amit Isten
ígér, azt meg is tudja tenni. Hitte, hogy
Isten az ígéretét meg tudja tenni, és meg is akarja cselekedni. Ebben erősítette az eddigi tapasztalat. Az új
földre már bevezette az Úr, ebből merített erőt, hogy akkor a gyermekáldás
ígérete is megvalósul. Mindig hittel
tekintsünk az ígéretre, és ne feledjük: azért adta az Úr, mert meg is akarja
tenni. Ő nem téveszt meg, nem húzza el a mézesmadzagot előttünk, hanem
megteszi, amit ígért, ha hittel kivárjuk. Ne kételkedjünk a szavában, hanem
bízzunk benne.
SZÜNTELEN BÍZZÁL AZ ÚRBAN
Szüntelen bízzál az Úrban!
Szüntelen bízzál az Úrban!
Szüntelen bízzál az Úrban!
Ez az egyetlen út.
1. Szemed hiába néz és kutat,
néha nem látod tisztán utad,
azt sem, a holnap mit hoz, mit
ad,
de hidd, az Úr megsegít.
2. Rohansz, amíg le nem száll az est,
nincsen nyugalmad, mindig
sietsz,
gyakran kihal belőled a kedv,
de Vele békére lelsz.
3. Mások nem járnak itt már veled,
néznek, irigyen súgják neved,
ám te, mit ők csinálnak, ne
tedd,
veled az Úr, lát és véd.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése