A
|
mikor azt
gondoljuk, minden rendben, végre sikerült elérni, amit akartunk, végül is sima
ügy volt, néhány embert becsaptunk vagy tönkretettünk egy
jónak látszó húzással, akkor megszólal az Úr igéje (1Kir 21,17-29). Az ige mindig megszólal, szól hozzánk. Azért
is olvassuk és hallgassuk, hogy szóljon hozzánk. De valóban azért olvasom?
Tényleg várom, hogy szóljon? Mert nem mindig csak szépet, jót, biztatót mond.
Nem a sikerről, a tapsról, a jólétről szól. Bizony, gyakran mond olyat, amit nem akarunk hallani. Illés sem biztos,
hogy azt várta, hogy ismét Ahábhoz küldi az Úr. Neki kell elmondani, hogyan is látja
Isten azt, amit tett, amit sikerült jól elrendezni.
Az ige, amikor szól, leleplezi mindazt, ami bennünk van. Rámutat a bűnre, a hamisságra, és mindezt azért teszi, hogy általa bűnbánatra, életváltozásra
segítsen. Isten kimondja: öltél. Bárhogyan is próbálja törvényesnek
feltüntetni, ez ölés. Megszegi Isten parancsát. Hányszor emberi törvényekkel, törvényesnek látszó döntésekkel igyekszünk
eltakarni azt, ami Isten előtt bűn. Lehet valami törvényszerű, de Isten a tíz
ige alapján teszi mérlegre az életünket. Aháb felelős, mert ismerte a tíz igét. Tudta, mit foglal magában az Úr
törvénye. De ő nem erre figyelt, ő vágyait engedte érvényre jutni. Ki kellett
szolgálni a régi természet kívánságát. Amíg a régi, örökölt természetünk nem hal meg, addig nem tudunk Isten akarata
szerint élni. Addig a világ lesz ránk hatással, és céljaink eléréséhez,
vágyaink kielégítéséhez az ő eszközeit vesszük igénybe. Azonban Isten üzen,
úgy, ahogy Ahábnak is tette. Az ige nem
szépít, megmondja a valóságot. Olyan tükröt tart elénk, amiben annak látjuk
magunkat, akik vagyunk. Az ige megoldást
is mutat. Még innen is talpra lehet állni. Hogyan? A kegyelem által. Ha
bűnbánattal fogadom az Úr üzenetét, akkor Isten kész megbocsátani. Jézusért
elengedi bűneinket.
Aháb először csak Illést látja, egy embert, akire ellenségeként tekint.
Ellenség, mert nem azt mondja, amit hallani akar. Amíg ellenséget látunk az Úr
szolgájában, addig nincs rendben az életünk. Addig van valami, amit nem akarunk
napfényre hozni, amihez ragaszkodunk. Aháb a bálványaihoz ragaszkodott, és
ahhoz az elképzeléshez, hogy király vagyok, nekem szabad, azt teszek, amit akarok.
Isten előtt nem lehet sem joggal, sem vallásos hagyományokkal leplezni a bűnt.
Nincs más megoldás, csak a bűnbánat, a megtérés.
Aháb végül megértette, hogy nem Illés szól hozzá, hanem az Úr Illésen
keresztül. És az is világos, hogy nem
ellenség az, aki megmondja Isten akaratát, aki rámutat a bűnre. Az ítélet
meghirdetése elcsendesíti a királyt, rádöbben arra, hogy mindaz, amit jónak gondolt,
rossz. Mert rossz az irány. De még vissza lehet térni az Úrhoz. Kérdés, hogy kitakarítom-e a bálványokat, megváltoztatom-e az életemet az ige alapján?
Mit ért el Ábrahám a saját erejéből, teszi fel a kérdést Pál apostol (Róm
4,1-12). Ez fontos kérdés, mert mi gyakran saját erőnkre igyekszünk építeni.
Magunk akarunk Istennek tetszeni, megfelelni Neki. Majd mi megoldjuk, ez a jelszónk, és nem
oldunk meg semmit. Mert Istenhez nem tornázhatjuk fel magunkat. Nem érhetjük el az üdvösséget önerőből. Nem segít a tudás, a vallás, a jó
cselekedetek, a vagyon, a hírnév, a politikai befolyás. Egyedül az alázat, a kereszt segít
rajtunk. A kereszt tövében élhetjük át a
terhek leoldódását, lelkünk felszabadulását, az igazi békességet. Jézus nélkül
semmire sem megyünk.
Mielőtt Pál megválaszolná a kérdést, feltesz egy másikat: De mit mond az
Írás? Ez a legfontosabb, mert lehet okoskodni, érvelni, meglehet a saját
véleményünk, de nem ez a lényeg, hanem az, mit mond az Írás? Igen, mielőtt bármilyen kérdésben döntünk,
válaszokat fogalmazunk meg, keressük az igében a feleletet. Kérdezzük meg, mit mond az Írás, mit tanácsol
Isten igéje. Mert ha nem biblikus választ keresünk, ugyanúgy tévúton járunk,
mint eddig. Mert lehet egy kérdés világi szempontból korszerű, jogszerű, de ha
nem Isten szaván alapszik, tévút.
Mi a válasz? Hitt Ábrahám az Istennek. Nem tetteiért, hanem hitéért
fogadta el Isten igaznak. Hitt az Úrnak, és azért cselekedett, azért indult el.
És nem azért hitt, mert kapott valamit. Isten szavára hagyott mindent maga
mögött, és hitte, hogy amit Isten ígért, azt meg is fogja tenni. De ebből előre
nem látott semmit. Ábrahám Isten szavára építette életét.
Dávidot is idézi Pál, és itt a bűnbocsánatot emeli ki. Boldog, akinek
megbocsáttattak törvényszegései. És ez a kegyelemre mutat. Boldog, aki átéli, hogy elengedték megérdemelt büntetését. Elengedik, mert Valaki eleget tett, Valaki kifizette, és ez nem más,
mint az Úr Jézus Krisztus. Krisztusért megbocsát Isten, Érte nem tulajdonítja
nekünk a bűnt. Miért? Mert Jézus a kereszten magára vette bűneinket. Áldott
legyen érte. Így azután van talpraállás, szabadulás, új élet.
Magára vette szennyes ruhámat
Magára vette szennyes ruhámat,
Így békíté meg Istent, Atyámat,
Így békíté meg, így békíté meg Istent, Atyámat,
Kín, mi Őt érte, nekem volt szánva,
De Ő felvitte a Golgotára,
De Ő felvitte, de Ő felvitte a Golgotára.
Szerelmes szíve szakadt meg értem,
De eltörölte mind-mind a vétkem,
De eltörölte, de eltörölte mind-mind a vétkem.
Jézus, Te drága, mit adjak Néked?
Összetört szívem hozom elébed.
Összetört szívem, összetört szívem hozom elébed.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése