I
|
zráel és Júda
testvérnépek, egymás mellett is élnek, mégis eltérő úton járnak (2Kir 15,1-38).
Júda és királyai többnyire az Úr útján haladnak, ezt látjuk a mostani
fejezetben. Apa és fia azt cselekszi, amit helyesnek lát az Úr. Életük bizonyságtétel volt Izráel népe felé
is. Azonban ők nem erre figyeltek, hanem a saját útjukat járták. Nem hallgattak
sem a prófétai szóra, sem Júda bizonyságtételére. A bálványokat követték, nekik
szolgáltak, és életvitelük is a pogány szabadosságot mutatta. Megdöbbentő: testvérek, és mégis ellentétes úton járnak, ráadásul egy darabig egyfelé
tartottak, hiszen egységes volt az ország, és mind az Urat követték. Aztán
szétváltak, és az északi országrész nemcsak mint állam vált önállóvá, hanem
más isteneket keresett magának. Elhagyták az élő Urat, az élet forrását. Ennek meg is lett a következménye. Sok
nyomorúságon mentek keresztül, de Isten mindig jelzett, kereste őket, de ők ezt
nem tudatosították. Nem kellett nekik az élő Úr.
Mintha a tékozló fiú élete sejlene fel Izráel életében. Nem volt jó nekik
otthon, az Úr közelében, és távoli vidékre költöztek. Földrajzilag továbbra is a
földjükön maradtak, de lélekben költöztek távol. Távol kerültek az Úrtól. Hol
vagyunk? Távol az Úrtól, vagy közel Hozzá? Mert az a lényeg, hogy szív szerint hol
vagyunk.
Ma is ugyanígy megtörténik, hogy egymáshoz közel álló emberek közül az egyik
az Úr útját követi, a másik eltávolodik. Az egyik Istennek él, várja az Úr visszajövetelét,
és majd örömmel megy Vele. A másik meg beletemetkezik a világ dolgaiba, és nem
veszi észre, amikor jön az Úr, és ittmarad. Mibe temetkezel? Önmagadba, munkádba, szokásaidba, szenvedélyeidbe,
bálványaidba? Amíg szól az ige, lehet
eszmélődni, meg lehet fordulni, és szabad újat kezdeni. Azonban ez egyedül nem
megy, csakis az Úr Jézus által. Az új élet törvényeit már az Úr adja.
Izráel utolsó napjait éli, Asszíria erőteljesen fenyegeti, sőt, már be is
tört az országba, elviszi a lakosság egy részét fogságra. És semmi nem mozdítja
ki őket hitetlenségükből. Olyan szomorú, hogy továbbra is úgy tesznek, mintha
minden rendben volna. Maguk akarják megoldani a dolgokat, ahelyett, hogy bűnbánatot
tartva szabadulásért kiáltanának az Úrhoz.
Az északi országrészben teljes zűrzavar uralkodik. A vallás működik, de
nem az élő Isten tisztelete folyik, nem jut érvényre a törvény, ezért
kaotikussá vált az életük. Nincs Isten
előtt való elcsendesedés, mert a vallás nem elég, élő kapcsolatra van szükség.
Arra, hogy keressem az Urat, beszélgessek Vele, és kérdezzem Őt. Itt ez nincs,
sőt, amikor Isten szól, azt sem veszik komolyan, hanem inkább el akarják a
hangját némítani. Ha az Úr szavát elhallgattatjuk, rossz megoldásokat
választunk. Mindenki maga keresi a megoldást, de mindig emberi eszközökkel,
emberi módszerekkel operálnak. A sok gyilkosság ennek tudható be, nem az Úrtól
kérik és várják a királyt, hanem ki-ki úgy gondolja, ő maga lesz a megoldás.
Isten nélkül, az Ő munkája nélkül mindig ez van, majd én megoldom, és ezek a
megoldások fájdalmasak, és nem hoznak igazi eredményt. Isten módszere más. Meg
kell már látnunk, hogy Jézus mindig békés megoldást javasol és alkalmaz. A
Gecsemáné kertben is a helyére tétette a kardot, sőt, meggyógyította az
elfogására megjelent katona levágott fülét. Az ige alapján bűnbánatot kell tartanunk azért a sok erőszakért, amit
Jézus követőiként elkövettünk. Isten népének munkaeszköze az ige, a jó hír
hirdetése, mert az igében erő van. Olyan erő, amit semmi más nem képes
helyettesíteni. Isten szava a lényünket alakítja át. A gyilkosból Isten
gyermekét, az evangélium hirdetőjét képes formálni. Nagy az Úr hatalma ma is.
Bízzunk Benne, és engedjük az evangéliumot érvényre jutni.
Az Úr Jézus gyülekezetét, a tanítványokat óvja az elbizakodottságtól az
apostol (Róm 11,17-24). Ne légy elbizakodott, hanem félj! Azt üzeni ezzel, hogy
teljes mértékben kegyelemből élünk. A megtérésünk és az új életben való
megmaradásunk is Isten munkája. Ha azt gondolom,
különb vagyok, én megérdemlem Isten áldását, elbukok.
Legyen példa számunkra a kitöretett ág, akár a zsidókat jelenti, akár a
már eltűnt gyülekezeteket; a kegyelem tart meg. És csupán az a gyülekezet és
hívő marad meg, aki éli is az igét. A
hét gyülekezetnek írott levélben többeket megtérésre szólít fel az Úr, arra,
hogy tegyék azt, amit Ő mond, éljenek úgy, ahogy mondja, mert ha nem, kitörettetnek. Az élő, Neki szolgáló egyház marad meg.
Jó meglátni Isten jóságát: Izráel, az olajfa ágai értünk törettek ki, hogy
legyen lehetőségünk nekünk, vad olajfának a szelídbe, a nemesbe
beoltatni. Krisztus nélkül az ember vad,
természete megszelídíthetetlen, de Krisztussal ez a régi és vad természet
keresztre feszíttetik, és egy új, szelíd, Krisztusi természetet kapunk. Jézus
természetünk megváltozásának reménységét és lehetőségét hozta el. Nélküle vadak
vagyunk, de ahol Ő megjelenik, ott a vadak is megszelídülnek. A pusztában az Úr
Jézus vadállatokkal volt együtt, de azok nem bántották, mert az Úr jelenléte
átalakította természetüket.
Bármilyen természetet örököltem, megváltozhatok az Úr Jézus kegyelme
által. Nem vagyok reménytelen, ne mondjam, én nem változhatok meg. Mert ha
önerőből nem is megy, az Úrnál semmi sem lehetetlen.
Úr lesz a Jézus mindenütt
1. Úr lesz a Jézus mindenütt, Hol csak a napnak fénye süt, Úr lesz a
meszsze tengerig,
Hol a hold nem fogy s nem telik.
2. Őneki mondjunk hő imát, Díszítsük azzal homlokát, Jó illat légyen
szent neve, Min-
den napon dicsérete.
3. Országok, népek és nyelvek, Ő dicsőségét zengjétek, Gyermekek hangja
hirdesse:
Áldott a Jézus szent neve!
4. Ő királysága bő áldás, Ott van a felszabadulás, Fáradtak ott
megnyugszanak, Ínsé-
gesek megáldatnak.
5. Minden teremtés dicsérje, A Király Krisztust tisztelje; Angyali ének
zengjen fenn, S
mind e föld mondja rá: Ámen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése