I
|
sten
hatalmasan jelen van Izráelben is, és munkálkodik (2Kir 6,1-19). Mindezt úgy teszi,
hogy nem mindig veszik észre az emberek. Tevékenysége nem mindig látható
mindenki számára, és nem is csak akkor munkálkodik, amikor segítségül hívják.
Mindig munkálkodik, gyakran a háttérben, vagy egy próféta jelenlétén keresztül.
Elizeus semmi különöset nem tesz, csak ott van a tanítványokkal, előbb ők maguk
döbbennek rá, hogy milyen jó, hogy ott van, később pedig Arám királya éli át, hogy Isten
jelen van népe között. Isten jelen van,
itt van akkor is, ha nem történnek látványos dolgok, vagy mi nem vesszük azt
észre. Itt van, és bármikor Hozzá fordulhatunk.
A hatodik fejezet első történetében Elizeus csak úgy ott van a
tanítványokkal, ő nem vágja a fát, nem épít, csak ott van, mert ragaszkodtak
hozzá. Később kiderül, milyen jó, hogy
magukkal vitték. Milyen jó, hogy egy tanítvány úgy gondolta, ott a helye. Jó lenne, ha mi is mindig így gondolnánk, az
Úrnak mellettünk a helye. Nem megyünk Nélküle sehová. Így magunkkal visszük a
Bibliát, és elmegyünk istentiszteletre, ha nem is a magunk gyülekezetének a
területén tartózkodunk. Az Úr gyermeke nem tud meglenni Isten jelenléte nélkül,
vágyakozik utána, az Ő szava élteti. Mindez azért van így, mert mindig rászorulunk az Úr segítségére.
Isten népe ellene szőtt gonosz tervek idején is békességben élhet, ha az
Úr jelen van. Itt nem is tudnak az ellenük irányuló gonosz szándékról, a
váratlannak szánt támadásról. Mindig
csak a tervvel szembesül a király. Miért? Mert ott van Elizeus köztük, és Isten
megjelenti a prófétának Arám királyának szándékait, terveit. Amikor élő
kapcsolatban vagyunk az Úrral, nem kell félnünk az ellenség gonosz szándékától,
mert ő rosszat tervez, de Isten jóra gondolja azt fordítani.
Elgondolkodtam: így vagyunk mi jelen ebben a világban? Isten
gyermekeiként okozunk gondot a gonosznak? Elizeust el akarja távolítani Arám
királya. Akadályozzuk a gonosz tevékenységét? Pál azt írta, hogy a gonoszt
valami visszatartja. Az egyház jelenléte, tevékenysége, a hívő ember munkássága,
élő bizonyságtétele akadályozza sátán munkáját. Legyünk ilyen visszatartó erők, merjünk a gonosznak bosszúságot okozni.
Amikor az ellenség körülkeríti a házat, ahol a próféta tartózkodik, nem fél. Miért?
Mert szíve kapcsolatban van Istennel, és többet lát, mint a körülötte lévők.
Tekintetét a hegyekre, vagyis Isten mennyei világára emeli. Túllát a földi
valóságon, és látja a láthatatlant. Csak
így tudunk minden körülmény közepette tanítványok maradni. Látnunk kell a
láthatatlant. És ez lehetséges. Ez
nemcsak Elizeus kiváltsága volt. Pünkösd óta lehetséges. A Szentlélek új
látással ajándékoz meg, összeköt Isten mennyei világával, tudom, hogy nem
vagyok magam. Mivel látja a láthatatlant,
határozottan jelenti ki, hogy többen vannak velünk, mint ellenünk. Elizeus mindig
ebben a bizonyosságban él, nemcsak a veszély idején lát, hanem folyamatos
látással rendelkezik.
A próféta kéri, hogy az Úr nyissa meg a szolga szemét is, hadd lásson ő is. Nem elég a testi látás, lelki látásra is
szükségünk van. Mert csak így múlik a
félelem. Ha látom Isten világát, nem félek az emberi megnyilvánulásoktól,
ellenséges erőktől. Állandó imádságunk kell, hogy legyen: Uram, nyisd meg a
szemem, hadd lássak! Uram, nyisd meg
néped szemét, hadd lássuk hatalmadat, országod titkait, mert ha látunk, nem
félünk, és nem emberekben, anyagiakban, hanem egyedül Benned bízunk. Aki lát, az imádságra támaszkodva fordul
szembe az ellenséggel, mert felismeri az ima hatalmát.
Elizeus megmutatja a hatékony megoldást. Nem a fegyver, hanem a
megbocsátás és az ellenség iránt megélt szeretet vezet győzelemre. A
megbocsátás, vagyis a bosszú elengedése és
a megvendégelés által többre jutottak, mintha fegyveres győzelmet
arattak volna. Isten ma is fegyver
nélkül, igéje által hódítja meg a szíveket, a világot.
Az éhínség idején ismét a próféta a hibás, a király el akarja
fogatni. Nem tanul, és nem látja meg,
hogy ami Arám királyának nem sikerült, az neki sem fog. Inkább Istenhez kellene fordulni, segítségét
hívni. A legnagyobb probléma, hogy nincs hit. Nem hiszik a korábbi csodák
ellenére sem, hogy Isten számára nincs lehetetlen. Ezt szemlélteti a király
tisztjének megnyilvánulása. Nem
történhet az meg, amit Elizeus mondott. Ezzel rámutat, mennyire nem ismeri
Istent, nem tudja, hogy az Úr számára semmi sem lehetetlen. Ne légy hitetlen,
hanem hívő! Hidd, hogy Ő megteheti azt, amiről úgy gondolod, nem történhet az
meg. Igen, megtörténhet, mert az Úr szava
ma is ugyanaz. Ahogyan a teremtéskor szólt, és meglett, ugyanúgy ma is minden
megtörténik, amit az Úr mond. Sőt, az Úr azt ígérte, hogy ha a a tanítványok is
hiszik, amit kérnek, megtörténik mindaz, amit imádságukban hittel kérnek.
Bízzunk az igében, mindenben, amit Isten kijelentett, mert az Úr szava szerint
történnek a dolgok. Higgyük, hogy ma is az Úr szava szerint lesz minden.
Isten fiainak reménysége, hogy nem ehhez a világhoz kötődnek (Róm 8,18-39). Nem
az egyre jobb lét, a nagyobb gazdagság, a kényelem, az emberek szeretete a
reménysége, hanem az Úr kegyelme, az eljövendő ország valósága, ami felülmúlja
ennek a világnak minden szenvedését és dicsőségét. Pál világosan látja, hogy
ebben a világban a hívők élete nem mentes szenvedéstől: a jelen szenvedései - tehát van szenvedés, mégpedig az Úr nevéért való szenvedés. Amikor ki akarjuk
kerülni a szenvedést, és a világ szeretetére, megbecsülésére vágyunk, letérünk
a krisztusi útról. Az Úr is szenvedett.
A teremtett világ is sóhajtozva várja Isten fiainak megjelenését.
Sóhajtozva vár a világ, a teremtettség sóhajtozik, mert pusztul a világ, de
tudja, hogy Isten népének megjelenése oldja a szenvedést. Vajon így van ez, a
sóvárgó világ a hívőkkel való találkozás által könnyebbülést, reménységet,
szabadulást él át?
Amíg az Úr újra eljön, és teljességre jut a megváltás, nem vagyunk
magunkra hagyatva. Eljött a Lélek itt van, és segít. Mit segít? Segít imádkozni,
hittel kérni. Esedezik a Lélek értünk, és áldott legyen, amiért így tesz, mert
enélkül esélytelenek lennénk. Másrészt a Lélek esedezése mutatja, hogy van értelme
imádkozni, nincs hatékonyabb eszköz az
imádságnál. Csodálatos üzenet, akik
pedig Istent szeretik - ennyi a dolgunk, szeressük Istent, a többit pedig bízzuk
Rá. Ha szeretjük Őt, minden javunkra szolgál. Mennyire nehezen hisszük ezt
betegségek, tragédiák, vereségek idején. Pedig az ige gyakran tesz bizonyságot
erről. Gondolhatunk József életére is.
Ha Isten velünk, akkor ki lehet ellenünk? Hányszor mégis félünk, és nem
merünk a bűnnel szembeszállni, harcolni ellene. Pedig, ha Ő velünk, akkor nem
diadalmaskodhat Góliát sem felettünk. Mindig arra tekintsünk, Aki a Fiát
odaadta értünk, és Őbenne nekünk adott mindent. Vele együtt mindent nekünk
ajándékoz. Csak Krisztussal együtt. Nála nélkül nem működik a kegyelem és
Isten országa. Mindent Krisztussal csomagban. Akié a Fiú, azé az élet! Ilyen
ajándék az örök élet. És akinek üdvössége van, aki az Úré, azt semmi és senki
nem szakíthatja el Isten szeretetétől. Az Ő szeretete szakadásbiztos. Ha ebbe kapaszkodunk,
biztonságban vagyunk.
ADJ ÚJ ERŐT, URUNK
1.
Adj új erőt, Urunk, ó, nyújtsd ki szent kezed,
Igéddel ébressz holtakat, szívünkbe’ gyújts tüzet!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
2.
Adj új erőt, Urunk, az álmot űzzed el,
Mécsünknek pislogó tüzét Lelked gerjessze fel!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
3.
Adj új erőt, Urunk, gyógyírt vár a beteg,
Éhségünk, szomjunk csillapítsd, töltsd ránk Szentlelkedet!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
4.
Adj új erőt, Urunk, egész világ előtt,
Hogy megjelentsük szent Neved, s legyen Tiéd a föld!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése